Boeren laten Schiphol en Zandvoort nog even met rust
Door Henk Runhaar
SCHIPHOL - Schiphol en ’de Formule 1’ zijn de volgende doelwitten van de boeren, mocht het tij niet keren. Maar nu even niet. ,,We zijn allemaal zo druk geweest met de grote actie in Den Haag, daardoor hebben we flinke achterstanden opgelopen op onze bedrijven.’’
Job Rikken, coördinator Flevoland van het boerenprotest: ,,Vandaag ben ik druk maïs aan het hakselen. Dat geldt voor alle boeren in Flevoland, we zijn allemaal lekker aan het werk.’’
In whatsapp-groepen van boeren wordt gewaarschuwd voor wilde acties. ’Echt niet zelf wat gaan doen! Agractie krijgt Den Haag onder de knie, ma motten wullie ook meewerken en luisteren naar Agractie! Niet zelf app-groepen maken en maar wat schreeuwen!’
De boeren zijn tevreden over het dinsdag gemaakte punt. ’Wat hun gister vertelden tegen de ministers in paar woorden weten ze gelijk waar het op staat!’
Spontane blokkeeracties zijn nu ’niet verstandig’, meent Rikken. ,,Ik hóóp dat er niets gebeurt. Laat iedereen zich kalm houden. We kijken nu eerst met welke reactie de politiek komt. Is alles afwijzend ten opzichte van ons, dan komen er misschien weer acties.’’
Die komen er sowieso als er over vier weken, het door de boeren aan Den Haag gestelde ’ultimatum’, nog niets is veranderd. ’Mensen tot 29 oktober op Schiphol’, klinkt het al op de bestaande app-groepen. ’Schiphol is het grootste stikstofprobleem. Als we Schiphol stil kunnen leggen zou het opgelost moeten zijn.’
Geplaatst door Bob uit Uitgeest
Bij de 40 maatregelen opgesteld door URGENDA staat dit zelfs bovenaan bij een vermindering van 30% van de melkveestapel tot een besparing van 3 Mton in 2020, langzamer rijden zou 0.2-1.2 Mton opleveren afhankelijk van de toegestane maximum snelheid en tevens minder lawaai geven en de veiligheid op de weg verhogen. De weigering van de VVD om dit onmiddellijk aan te pakken is dan ook erg fout.
Deze problemen illustreren weer eens hoe fout de huidige economie werkt, die voornamelijk gebaseerd is op groei, zonder al deze neveneffecten in de prijsvorming mee te nemen. Vlees is eigenlijk, net als vliegen te goedkoop gemaakt. Consumenten moeten helaas gedwongen worden om meer hiervoor te betalen.