Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Milieuclubs en bewonersdelegatie trekken samen op bij herziening luchtruim

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 192 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
Bewoners_logo_2x.png

Door Annet van Aarsen

OEGSTGEEST - Vele tientallen zienswijzen zijn er naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gestuurd over het ontwerp-voorkeursbesluit Luchtruimherziening. Eén viel op: vier milieuorganisaties en een bewonersorganisatie sloegen de handen ineen.

,,Ja, we hebben een coalitie gevormd’’, zegt Matt Poelmans van de Bewonersdelegatie Omgevingsraad Schiphol (ORS). Zijn achterban maakt zich in de regel zorgen over (geluids-)hinder van vliegtuigen die (laag) overvliegen en slapeloze nachten vanwege nachtvluchten. Terwijl de Natuur en Milieufederaties Noord- en Zuid-Holland, Milieudefensie en Greenpeace vooral kijken naar de gevolgen van luchtvaart voor milieu en klimaat.

Lees ook hier: Luchthavenbesluit in de inspraak: maximaal 500.000 vliegbewegingen Schiphol

Sinds het kabinet demissionair is en de Luchtvaartnota begin februari in de Tweede Kamer controversieel is verklaard (wat zoveel wil zeggen dat de nota pas na de verkiezingen wordt behandeld), lijkt er op het gebied van luchtvaartontwikkelingen van alles stil te liggen. Een van die punten is het aanwijzen van een kwartiermaker, die Maatschappelijke Raad Schiphol moet gaan samenstellen uit bewonersvertegenwoordigingen, milieugroepen, andere maatschappelijke organisaties en onafhankelijke deskundigen.

’Hard nodig’
,,Ook vertraagd’’, zegt Poelmans over de uitvoering van het advies van Pieter van Geel, die zich boog over een oplossing voor de twee jaar geleden compleet vastgelopen Omgevingsraad Schiphol (ORS). ,,Het ministerie zegt dat de kwartiermaker misschien ook zo’n controversieel onderwerp is, dat pas na de verkiezingen op de agenda kan worden gezet. Maar daar willen wij niet op wachten. Vandaar dat we met een aantal organisaties alvast maar zijn ’begonnen’ met die maatschappelijke raad.’’ Hard nodig, vindt hij, want andere ontwikkelingen zijn bepaald niet stil komen te liggen. Vanaf dinsdag gaat bijvoorbeeld het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol de inspraak in, de afgelopen weken gold hetzelfde voor de Luchtruimherziening.

Die herziening gaat onder andere over het herschikken van militair oefengebied: in het noorden is er straks sprake van een uitbreiding, waardoor in het zuidoosten militair oefengebied kan worden geschrapt. Dat geeft ruimte om Schiphol en andere luchthavens beter bereikbaar te maken met directe, kortere routes, aldus het ministerie: en dat beperkt de CO2-uitstoot.

Een van de onderdelen is een herinrichting van het naderingsgebied voor Schiphol zodat vliegtuigen op vaste routes gelijkmatig kunnen klimmen en dalen. Dat vermindert de hinder op de grond, aldus de beleidsmakers. Met het verdwijnen van militair oefengebied is er ruimte voor de ’vierde fix’, een aanvliegroute naar Schiphol vanuit het zuidoosten. Poelmans: ,,Dat betekent verplaatsing van veel naderend verkeer van Noord- naar Zuid-Holland. Het heeft nogal gevolgen: boven de Leidse regio komt een ’verkeersplein’ te liggen waar vliegtuigen, die vanuit drie verschillende richtingen en op verschillende hoogtes komen aanvliegen, gaan ’invoegen’: driedimensionaal ritsen.’’

’Dus minder hinder’
Poelmans: ,,Ze zeggen dat er per saldo straks minder gehinderden zijn en trekken de conclusie: ’dus minder hinder’. Maar het komt erop neer dat de mensen die hinder ervaren straks méér gehinderd worden.’’

In de zienswijze over de voorgenomen Luchtruimherziening verklaren de ORS-bewonersdelegatie, de twee provinciale Natuur en Milieufederaties, Milieudefensie en Greenpeace zich mordicus tegen het plan. Luchtvaartnota, hinderreductieplan, de herindeling van het luchtruim en het advies van Van Geel kunnen niet los van elkaar worden gezien, vinden ze. Met de Luchtvaartnota voorlopig in de ijskast, kan de luchtruimherziening nu ,,niet voor de muziek uitlopen’’, is de stelling. De vijf organisaties willen eerst antwoord op de vragen: hoeveel luchtvaart heeft Nederland nodig en wat kan de omgeving dragen? Ze komen uit op 350.000 vluchten per jaar en een nachtsluiting tussen 23 en 7 uur.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht