Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Bijna stilstand passagiersgroei Air France-KLM in 2014

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 560 
|
 zakenreis.nl 
me_vliegtuig_IMG_0427.jpg


Air France-KLM heeft vorig jaar 77,45 miljoen passagiers vervoerd, een stijging van 0,2 procent procent ten opzichte van 2013. Dit blijkt uit de cijfers die het concern donderdag heeft gepubliceerd. De Frans-Nederlandse onderneming zit hiermee ver onder het marktgemiddelde: wereldwijd groeide het volume van de luchtvaart in 2014 met meer dan 5 procent.

Een belangrijke factor in de tegenvallende cijfers van Air France-KLM is de staking van twee weken door de piloten van Air France, in september, waardoor het bedrijf veel verkeer en opbrengsten misliep.

Pluspuntje voor Air France-KLM is dat de bezettingsgraad van de vliegtuigen steeg met 0,9 procentpunt tot 84,7 procent. Dit betekent dat het aanbod van stoelen en de vraag beter op elkaar waren afgestemd.

Ook de vervoerscijfers uit december zijn licht hoopgevend voor Air France en KLM met een toename van 1,3 procent ten opzichte van de vergelijkbare periode in 2013. Deze groei kwam vrijwel geheel voor rekening van Transavia dat vorige maand (als divisie) 13,3 procent meer passagiers vervoerde.

In vergelijking met veel concurrenten doen Air France en KLM het ronduit slecht. De AEA (Association of European Airlines) gaf deze week aan dat het passagiersaantal onder haar leden met 3 procent toenam in 2014, weliswaar ook onder het wereldgemiddelde, maar de grootste Europese vervoerder: Ryanair (82 miljoen passagiers), is geen lid van de AEA, evenmin als easyJet (62 miljoen passagiers).

En deze prijsvechters groeiden in 2014 wel als kool. EasyJet kreeg 6,5 procent meer passagiersnummer aan boord; Ryanair heeft nog geen jaarvervoerscijfers gepubliceerd, maar lijkt ook boven de 5 procent groei uit te zullen komen. In november en december alleen al groeide Ryanair met 22 en 20 procent.

De financiële cijfers van Air France-KLM over het boekjaar 2014 zijn nog niet bekendgemaakt. Deze volgen eind februari op een bijeenkomst in Parijs. Eerder schatte de concernleiding de kosten van de septemberstaking op een half miljard euro.

Vorige maand gaf Air France-KLM – voor de derde keer in zes maanden – nog een winstwaarschuwing af: de groep verwacht over 2014 een operationele winst (EBITDA) van 1,5 tot 1,6 miljard euro, 200 miljoen euro minder dan eerder voorspeld.

Bekijk bericht op "zakenreis.nl"

Reacties op dit bericht