Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Bijdrage luchtvaart aan opwarming aarde veel groter dan luchtvaartindustrie erkent

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 3106 
|
 eur-lex.europa.eu - 01-12-1999 
Protest_1.JPG

Nagekomen bericht.
De klimaatimpact van de luchtvaart is twee tot vier keer zo groot als het broeikaseffect van de CO2 emissies luchtverkeer alleen.
Dit volgens de Europese Commissie. Zie pagina 43 van het onderzoeksdocument/rapportage via onderstaande link.


Bekijk bericht op "eur-lex.europa.eu - 01-12-1999"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Dat was toch al lang bekend? Het IPPC heeft dat ook in die tijd gepubliceerd. Bio-fuel helpt alleen de CO2-uitstoot te verlagen; niet die van de z.g. non-CO2-broeikasgassen die voor het extra opwarmingseffect zorgen.

Geplaatst door Michiel uit Oestgeest

De uitstoot van vliegtuigmotoren ZONDER katalysator (zoals in auto's, vrachtwagens) brengt per jaar meer dan miljard ton CO2, NOx en fijnstof in de bovenste lagen van de troposfeer en de onderste lagen van de stratosfeer. Er vindt nauwelijks menging tussen deze lagen plaats, dus de hoeveelheden uitstoot raken hierin gevangen. En doen hier hun destructieve werking.
Let wel, de atmosfeer op 10 km hoogte is 200 x dunner dan aan het aardoppervlak, zeg maar NAP. Dus 1 miljard ton uitstoot is hier wel 4 - 8 keer erger dan op NAP.
NOx en fijnstof uitstoot op 10 km hoogte is ook een gevaar voor de opbouw van de ozonlaag dat ons beschermt tegen de gevaarlijk UV straling van de zon. Mogelijk heeft het invloed op de straalstroom en hiermee samenhangende droogte en extreme neerslag. Groot risico dus.
Kortom, de luchtvaart is niet alleen een grote bedreiging voor omwonenden rond Schiphol en andere luchthavens, maar ook verantwoordelijk voor de broeikas en schadelijke straling. En dus onze gezondheid.
Door de bloei van het neoliberalisme in NL en de grote steun vanuit de NL bevolking hiervoor (VVD is n.l. 2x groter dan de volgende partij tijdens de laatste verkiezingen!!) zal er geen sanering van deze vervuilende transportvorm komen. Rutte III staat voor economische groei, fetering van het grootkapitaal (via aandelenmarkt en belastingverlagingen), maar staat ook voor stagnering van de inkomens van de "hard werkende Nederlander". Als douceurtje wordt de prijsvechter economie o.a. in de luchtvaart gestimuleerd, zodat de "hard werkende Nederlander" goedkoop van zijn vakantie in het buitenland kan genieten. Citeer de VVD'er Remco Dijkstra. Onder Rutte III geen schijn van kans dat de luchtvaart ingeperkt wordt. Na 2020 gaat het plafond boven de 500.000 uit, als dit nu al niet stiekem gebeurd. Schiphol heeft namelijk vrij spel.