Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Bezwaar Castricum: ’’Alle nachtelijke vliegherrie komt op bord van Castricum-Noord en Limmen’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 454 
|
 m.noordhollandsdagblad.nl 
60_keer_per_nacht.png

Door Koen van Eijk

CASTRICUM - De Castricumse wethouder Paul Slettenhaar heeft grote bezwaren tegen een proef om al het nachtelijk vliegverkeer richting de Zwanenburglaan over een vaste route te laten lopen. Daardoor concentreert de herrie zich op Castricum-Noord en Limmen.

Hij is vooral boos omdat de Omgevingsraad Schiphol een persbericht de deur uit heeft gedaan waarin staat dat de luchtvaartsector en de regio IJmond-Alkmaar maatregelen nemen tegen de hinder. Het persbericht suggereert dat alle betrokkenen er achter staan.

Dat is niet het geval, aldus Slettenhaar. De regiovertegenwoordiger van IJmond-Alkmaar, de Velsense wethouder Sebastiaan Dinjens, heeft in het overleg de bezwaren van Castricum tegen de proef naar voren gebracht. Voorzitter Pieter van Geel van de Omgevingsraad Schiphol, zei daarop in hetzelfde overleg ’niet te kunnen concluderen dat we het allemaal eens zijn’.

In de nieuwe maatregel komen de nachtvluchten niet meer in een brede waaier binnen, maar houden ze één strak afgebakende landingslijn aan.

Glijvluchten
Deze door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) gepresenteerde vaste route betekent minder spreiding van het luchtverkeer over het gebied richting de Zwanenburgbaan. Er wordt een innovatieve techniek toegepast: de zogenoemde gekromde eindnadering. Daarnaast vindt op de route de landing met een glijvluchten plaats. De nieuwe nachtnadering van de Zwanenburgbaan kan vanaf de zomer van 2020 toegepast worden.

Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en de kern Castricum hebben er voordeel van. Voor Castricum-Noord/Bakkum en Limmen betekent het geen verlichting: het vliegverkeer concentreert zich in dit voorstel boven dit gebied.

Pudding
Slettenhaar: ,,Ze hebben mij uitgenodigd en ik heb in zo’n simulator gezeten. Op basis van berekeningen wordt de hinderreductie vastgesteld. Maar het gaat ook om de perceptie van hinder. Ik weet hoe het gaat met Schiphol en één ding is belangrijk: The proof of the pudding, is in the eating. Ze kunnen nog zoveel berekenen, maar het gaat om de werkelijke situatie. Dus als je zo’n proef doet, dan moet de overlast gemeten worden. Met luistervinken op daken, mensen die via een website ervaren hinder aangeven et cetera. Straks krijgen Noord-Castricum en Limmen alle herrie van de hele regio op hun bord.’’

Vliegtuigen die over minder woningen vliegen, leveren minder klachten op. Dat zou zomaar weer tot extra groeiruimte voor Schiphol kunnen leiden. Slettenhaar: ,,Zo achterdochtig wil ik niet zijn. Maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.’’

Dinjens heeft aangegeven dat ’Castricum zich zal beraden op verdere stappen’ als de proef toch doorgaat zonder belevingsonderzoek. Slettenhaar hoopt dat het zover niet komt: ,,Pieter van Geel, de kersverse interim-voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol, is een diplomaat.’’

Bekijk bericht op "m.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Angela

Waarom de mensen onder de polderbaan nachtroute nog weer extra belasten met een vaste nachtroute Zwanenburgbaan?? De overlast in de nacht is al ENORM door de aanvliegroute Polderbaan. Waarom is altijd de zelfde groep mensen de klos?? Hebben zij geen recht op nachtrust??

Geplaatst door BS

Toen jaren geleden de LVNL (of wie dan ook) op zoek ging naar een strook onbewoond gebied was daar opeens de 'stoeptegel' tussen Castricum en Limmen. Op de kaart een strook waar je met minimum overlast overheen kon vliegen. Wat een vondst, wat voor een oplossing!! Gold toen voor de Polderbaan, voor de duidelijkheid. Die vondst is er nu kennelijke weer. We merken hier -bijna- het hele jaar hoe intensief er gebruik van wordt gemaakt. Vooral voor de nachtroute kwam dit -achteraf- erg goed uit. De concentratiegedachte leeft al een hele tijd en wordt ook al toegepast (weten we uit ervaring). Maar Wethouder Slettenhaar ; dit is discriminatie van het zuiverste soort. Een kleine groep laten bloeden voor het 'gemak' van een grotere leidt op vele gebieden tot onacceptabele toestanden. Het is bij wet verboden. Het is niet voor niets zo bepaald: het is -zelfs in een democratie- erg aantrekkelijk om je rotzooi in iemands 'tuintje' te dumpen. De vliegsituatie rond Castricum-Noord en Limmen is al jaren aan de orde en kennelijk vindt niemand het de moeite waard dat met enige kracht aan de orde te stellen. In mijn achterdochtige geest kwam het zelfs eens op dat het te veel mensen te goed uitkwam. Maar dat mag je niet denken.

Geplaatst door Bob

Vliegtuigen die over minder woningen vliegen, leveren minder klachten op. Dat zou zomaar weer tot extra groeiruimte voor Schiphol kunnen leiden. Slettenhaar: ,,Zo achterdochtig wil ik niet zijn."

Zo achterdochtig ben ik uit ervaring wel, want voor de polderbaan gold immers: 'groei was mogelijk met minder hinder'. Aan mijn hoela, hier klopte niets van.

Als inwoner van Uitgeest zou ik eigenlijk blij moeten zijn, maar solidariteit met andere ernstig gehinderden is nodig! Een aanval op een van ons is een aanval op allen!

Geplaatst door sara

Elke nacht dat ik slapen ga kijk ik welke banen in gebruik zijn, als er gedaald wordt op de kaagbaan dan zijn er glijvluchten en dan word ik ik zeker elk uur wakker. Vaak wordt er dan ook gestegen vanaf de zwaneburgerbaan ( dan word ik van twee kanten belaagd). Maar dit is niet zo vaak als het ''normale'' dat is boven jullie huizen. Ik leef mee, en gun het echt niemand!

en er is nog helemaal nul vliegschaamte!!!!

https://www.ad.nl/show/guus-meeuwis-geeft-concert-in-new-york~ad67ee67/

Geplaatst door Sara

* gister was hij dat aan het promoten voor zijn trouwe fans.... het is toch niet normaal dit?????

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.