Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Bewonersdelegatie wil snel overleg over Schipholbeleid

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 168 
|
 digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl 
HvS-2e_kamer_18-12-2018.JPG

Door Annet van Aarsen

Een burgervisie om de belangen van omwonenden op de kaart te zetten


Zorgwekkend, vindt de bewonersdelegatie in de Omgevingsraad Schiphol (ORS): ,,Het Schipholbeleid hangt letterlijk in de lucht.’’ De club schreef haar eigen burgervisie over de toekomst van de nationale luchthaven en het Nederlandse luchtvaartbeleid.

AMSTERDAM - Eigenlijk staat nadat het vliegverkeer door de coronapandemie een tijd lang aan de grond bleef op dit moment als het om luchtvaart gaat alles stil, behalve de groei in het aantal vliegbewegingen op Schiphol. Constatering van de bewonersdelegatie in de Omgevingsraad Schiphol, die tevergeefs haar hand opstak als gesprekspartner in het formatieproces. ,,We hebben vele keren de Kamer benaderd en de formateurs. We willen graag praten over hoe de omwonenden van Schiphol aankijken tegen de toekomst van Schiphol. Maar er is tot nu toe weinig mee gedaan’’, zegt voorzitter Matt Poelmans van de bewonersdelegatie.

Hub

Onder andere om die reden zet de club in een eigen document - een burgervisie - maar eens op een rijtje hoe ze aankijkt tegen het Nederlands luchtvaartbeleid en toekomst van Schiphol, onderbouwd door onderzoeken en politieke beloftes uit het (recente) verleden. Zes aanbevelingen staan erin. De belangrijkste: stop met het zogeheten ’hub- & spokesmodel’ van Schiphol, waarbij de luchthaven veel transferpassagiers verwerkt die Nederland niet als vertrekpunt of eindbestemming hebben. ,,Richt de omvang van Schiphol op de behoeften van de Nederlandse zakenreizigers, toeristen en mensen met bestemming Nederland.’’

Een ander advies: ,,Echte hinderreductie kan alleen door vermindering van het aantal vluchten.’’ De bewonersdelegatie verkondigt al lange tijd dat de Nederlandse markt toe zou kunnen met zo’n 330.000 vliegbewegingen per jaar vanaf Schiphol. Een stuk minder dan de situatie in 2019 was: 500 duizend vluchten per jaar en groeiend bij ongewijzigd beleid. Omwonenden moeten beter beschermd worden als het gaat om (geluid-)hinder, meent de bewonersdelegatie. ,,De invoering van de Omgevingswet in 2022 is het logische moment om de WHO-richtlijnen als norm vast te leggen. Omgevingskwaliteit moet lokaal en gemeten wettelijk worden vastgelegd zodat omwonenden van Schiphol individuele rechtsbescherming krijgen wat betreft gezondheid en woongenot, ook buitenshuis.’’

Weinig vaart

Dit is het moment dat het luchtvaartbeleid onder het vergrootglas moet komen te liggen, vindt bewonersvoorman Matt Poelmans. Maar er zit weinig vaart in het proces. De luchtvaartnota is door de demissionaire status van het kabinet controversieel verklaard, de kabinetsformatie sleept maar voort. En opvallend genoeg zit er ook geen schot in het beoogde einde van de Omgevingsraad Schiphol, waar de bewonersdelegatie deel van uit maakt.

Poelmans wijst er nog maar eens fijntjes op dat op dat vlak ook maar weinig is gebeurd, nadat een commissie onder leiding van Pieter van Geel in 2020 constateerde dat de ORS op de klippen was gelopen. Van Geel adviseerde toen een scheiding van de verschillende groepen belanghebbenden - overheden, luchtvaart en omwonenden - en de oprichting van een Maatschappelijke Raad Schiphol. Daarin zouden behalve bewoners ook wetenschappers en maatschappelijke organisaties een plek moeten krijgen. Die Maatschappelijke Raad bestaat nog steeds niet, Van Geel is nog altijd interim-voorzitter van de ORS en het kabinet heeft nog altijd geen besluit genomen over zijn advies.

Maak nou eindelijk eens vaart met de instelling van de Maatschappelijke Raad, vraagt de bewonersdelegatie. ,,Zo’n adviesorgaan (...) waakt tegen inbreuken van de luchtvaart op levenssfeer, nachtrust, gezondheid, veiligheid, milieu en klimaat.’’

Alles staat stil, beleid hangt letterlijk in de lucht


Toevoeging redactie vlieghinder.nl. Lees hier de Burgervisie Schiphol van de "Bewoners Omgeving Schiphol".

Bekijk bericht op "digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht