Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Bewoners vrezen groei Schiphol

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 927 
|
 Noord Hollands Dagblad 
hvs_schiphol_DSC_2513.JPG

SCHIPHOL - De luchthaven Schiphol groeit te snel. De geluidsoverlast, de uitstoot van CO2 en ultrafijnstof nemen daardoor veel te veel toe, vrezen de bewoners in de Omgevingsraad Schiphol.

Door Frans van den Berg - 27-6-2016, 11:44 (Update 27-6-2016, 12:31)

Zij komen met hun noodkreet in aanloop naar het debat donderdag in de Tweede Kamer over de ’Actieagenda Schiphol’. Dan gaat het over woningbouw rond de luchthaven, maar over de positie van Schiphol en hoofdgebruiker KLM. Het gaat dan om lijndiensten die van belang zijn voor het bedrijfsleven. Juist KLM zorgt voor een uitgebreid netwerk van verbindingen met plaatsen in de hele wereld. „We willen koste wat kost voorkomen dat de schaarse capaciteit op Schiphol wordt opgesoupeerd door pretvluchten”, doelen zij op de vele vluchten naar vakantiebestemmingen.

Ook de prijsvechters dragen volgens de bewoners nauwelijks bij aan de economische betekenis van de luchtvaart voor Nederland. Juist de vakantievluchten zouden worden overgeheveld naar Lelystad en Eindhoven, maar Europese regels verbieden een verplichte verhuizing. „Dat kan het kabinet omzeilen door een Nationaal Luchthavensysteem in te stellen. Zo niet, dan wordt KLM weggedrukt, groeit Schiphol door tot boven de 550.000 vluchten en dan zijn een parallelle Kaagbaan en terminal aan de westzijde van de A4 onvermijdelijk, waarmee er weer 100.000 ernstig gehinderden bijkomen. Van het Aldersakkoord blijft dan niets meer over.”

De bewoners eisen dat nog dit jaar het aantal nachtvluchten wordt teruggebracht van 31.000 naar 29.000. Tevens mogen niet vaker vier starts- en landingsbanen tegelijkertijd in gebruik zijn. Tot slot wordt gepleit voor een betere aansluiting op het Europese netwerk van hogesnelheidstreinen.

Bekijk bericht op "Noord Hollands Dagblad"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Waar is Aders, de geestelijke vader van een en ondeelbaar. Nu even niet?

Geplaatst door Wim

Correctie op bovenstaan. Anders is een wens, maar bedoeld wordt uiteraard ALDERS!

Geplaatst door anoniem

Het is duidelijk.
Schiphol is er niet voor de bewoners,behalve de overlast dan.
Schiphol is er ter eer en meerdere glorie van Schiphol en de klm.
Oh,en bv Nederland. Welke niet zou bestaan al zouden er niet de meest exotische bestemmingen worden aangeboden op Schiphol.
Die een keer per jaar dat brievenbus firmas naar Nederland komen,om hier een belasting voordeel van miljoenen op te strijken,die zouden niet meer komen als ze niet elke dag vanaf elke plaats in de wereld rechtstreeks op Schiphol kunnen vliegen.
Dit geld niet voor alle andere belasting paradijzen maar Nederland is natuurlijk een special geval.