Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Bewoners verder van Schiphol tellen niet mee voor inspectie: ’We zijn tweederangs burgers’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 671 
|
 Haarlems dagblad 
Bewoners verder van Schiphol tellen niet mee voor inspectie: ’We zijn tweederangs burgers’

Bewoners die buiten de geluidscontouren van Schiphol wonen, zijn geen belanghebbenden. Zij kunnen dan ook niet klagen, zo stelt de inspectie.

„Hiermee verklaart de inspectie ons tot tweederangs burgers”, reageert een woedende Its van der Es. Deze bewoner uit Baarn strijdt al lange tijd tegen de toegenomen herrie van de vliegtuigen.

„Het is schandalig dat de inspectie deze afwijzing onderbouwt door te stellen dat er anders honderdduizenden, zo niet miljoenen mensen aanspraak kunnen maken op handhaving. Wij mogen dus wel last ondervinden, maar hoeven niet beschermd te worden tegen gezondheids-, milieu- en klimaatschade.’’

Drukker


Dat het steeds drukker is geworden op Schiphol, merken niet alleen de bewoners pal rond de luchthaven, maar ook op verdere afstand onder de aanvliegroutes.

Zo kwamen al steeds vaker klachten uit plaatsen als Bergen, Gouda, Utrecht en Baarn. Van der Es diende in oktober bij de inspectie Leefomgeving en Transport twee verzoeken in om handhavend op te treden, ofwel in te grijpen.

Zo is afgesproken dat er maximaal 500.000 vliegbewegingen mogen zijn tot eind 2020, maar daarbij worden de zakenvliegtuigen waarvoor tickets verkocht worden, niet meegeteld. Onterecht, meent de bewoner van Baarn omdat deze vliegbewegingen ook moeten worden meegeteld op grond van de afgesproken definitie van handelsverkeer.

Systeem


Het andere strijdpunt gaat om overschrijdingen van de grenswaarden voor geluidsbelasting in zes handhavingspunten in het gebruiksjaar 2016. Zo werd meer gevlogen over het Amsterdamse Bos, Oosteinde, Uithoorn en Rijsenhout. In de nacht kwamen te veel toestellen over Kudelstaart en Aalsmeerderbrug.

De inspectie grijpt echter niet in, omdat de overschrijdingen het gevolg zijn van het nieuwe systeem van voorkeursbanen, waarbij de Kaagbaan en Polderbaan zo veel mogelijk worden ingezet. Dit systeem is alleen nog niet in een wet vastgelegd.

De strijd die Van der Es voert, leidde al tot enkele rechtszaken en debatten in de Tweede Kamer. De inspectie heeft nu uitspraak gedaan op de bezwaarschriften die hij had ingediend op de weigering om in te grijpen.

Miljoenen


Daarbij gaat de inspectie niet meer in op zijn bezwaarschriften, maar wordt alles gegooid op het feit dat Van der Es niet ontvankelijk is. Belanghebbenden zijn volgens de inspecteur die mensen die binnen de wettelijk vastgelegde 48 dB-contour wonen. Mensen op verdere afstand ondervinden immers minder overlast.

„De luchtwegen strekken zich uit over grote delen van Noord- en Zuid-Holland en Utrecht. Dan gaat het om honderdduizenden zo niet miljoenen woningen in Nederland”, stelt de inspecteur. Op die schaal is het volgens hem eerder een zaak voor de politiek.

Vanwege het toegenomen vliegverkeer is Heiloo inmiddels binnen de 48 dB geluidscontour komen te liggen en willen inwoners van die gemeente lid worden van de Omgevingsraad Schiphol. Baarn kan om die reden geen lid worden. Van der Es is met enkele bewoners inmiddels het Actiecomité Vlieghinder Baarn begonnen.

Bekijk bericht op "Haarlems dagblad"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Er is helemaal niemand die aanspraak kan maken op handhaving,ook niet de bewoners dichter bij Schiphol.
Klopt wel dat bewoners in de buitengebieden een enorme stijging van de overlast hebben gezien het afgelopen jaar. Ik woon zelf ook in een "buitengebied" dat om onbegrijpelijke redenen nog steeds buiten de geluids contour ligt. Misschien geluidscontour van 10 jaar geleden.
De overlast in de buitengebieden is ook zeker te vergelijken met de overlast dichterbij Schiphol en in sommige gevallen misschien nog wel erger. Dan ook nog de berekeningen die totaal geen recht doen aan de werkelijkheid,zoals ook weer bleek bij lelystad.

Aantal klagers bij bas is afgelopen 12 maanden geexplodeert. Het is echt een trend breuk. Toch is Schiphol al aan het praten over hoe alle geluidswinst om te zetten in extra vluchten.
Welke geluidswinst???
Schiphol heel slecht voorbeeld voor nederlanders. Leert men liegen en bedriegen,gaat op gegeven moment in de hele maatschappij doorwerken. Is einde voor Nederland want dat dingen hier goed geregeld zijn en afspraken worden nagekomen was juist een van onze sterke punten. Helemaal niks meer vanover. Bananen republiek daar waar het Schiphol betreft.

Geplaatst door anoniem1

Op zich is er wel een oplossing voor de bewoner van baarn denk ik. Een vriend of familie lid dat wel binnen de geluidscontour woont het bezwaar laten indienen. Gaat nog niks uitmaken maar dan heb je in elk geval weer een officiele reactie.

Geplaatst door anoniem1

In de nacht kwamen te veel toestellen over Kudelstaart en Aalsmeerderbrug.

De inspectie grijpt echter niet in, omdat de overschrijdingen het gevolg zijn van het nieuwe systeem van voorkeursbanen, waarbij de Kaagbaan en Polderbaan zo veel mogelijk worden ingezet

Klopt ook niet,het snachts teveel vliegen over kudelstaart en aalsmeerderbrug kan voor zover ik kan zien alleen komen van het nachtelijk gebruik van de zwanenburg baan (kan het mis hebben,hoor het dan graag) en deze baan is juist geen voorkeurs baan.

Geplaatst door Peter

“Aantal klagers bij bas is afgelopen 12 maanden geexplodeert. Het is echt een trend breuk. Toch is Schiphol al aan het praten over hoe alle geluidswinst om te zetten in extra vluchten.
Welke geluidswinst???”

In de USA hebben ze America first, hier hebben we Schiphol first, zo blijkt..

Geplaatst door Annelie

Ze gebruiken de kaagbaan ‘s nachts nu andersom, dus ze stijgen op richting Amsterdam en buigen af over de bosbaan, over een deel van Amstelveen en Bovenkerk. Iedereen daar zit rechtop in bed. Vervolgens buigen ze dan af naar Aalsmeerderbrug en Kudelstaart?
Maar goed, de kaagbaan is een oreferente baan omdat de opstijgroute over de a4 en de kaag loopt waar weinig mensen wonen. Schiphel gebruikt die baan nu dus ook gewoon onder de noemer ‘preferent’ de andere kant oo, waar hele woonwijken liggen. Ze zijn gewoon eigenlijk crimineel, net zo erg als iedere andere criminele organisatie.
Dus mensen blijf klagen, steken, zeuren, schoppen en vooral verenig u! Sites als Bas of Klacht.nl helpen niets die doen niets voor u. Wij als gedupeerden over heel Nederland moeten ons mobiliseren tegen dit uitvredtende gezwel Schiphol en de regering tot inzicht brengen.

Geplaatst door Bob

Weet u wel dat maten als 48 dB berekende waarden zijn aan Totaal Volume Geluid (over een jaar) door middel van de lden formule? De piekwaarden kunnen dus veel hoger zijn. In de soortgelijke vroegere Ke-norm werd al het geluid tot 65 dB(A) niet mee gerekend, en de maat lden is hieraan (op overigens ondoorzichtige wijze gelijkwaardig gemaakt). Met deze (in de wet verankerde) truc kan de sector dus een asociale hoeveelheid herrie over een groot gebied uitsmeren en dat doen ze dus ook. Dit is de bron van alle ellende, naast de voortdurende groei.

Geplaatst door Rob

Bij Lelystad en 45.000 vluchten zijn er 588 inwoners in de contour die de inspectie voor Schiphol hanteert als zijnde belanghebbenden/gehinderden. Een klein gebied in de Flevopolder.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2018/02/21/geluid-lden-en-lnight

Gelukkig beseft de minister nu ook dat er ook belanghebbenden/gehinderden zijn buiten deze contour. Gaat zij dit nu ook toepassen en Schiphol en de inspectie op de vingers tikken?

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De Inspectie Transport en Leefomgeving is geen volledige onafhankelijke instantie.
Via slinkse achterdeurtjes worden instanties die zich bezig houden met i.d.g. de inspectie van de luchtvaartsector, in toom gehouden.
Net als de Luchtverkeersleiding Nederland, dat ook pretendeert onafhankelijk te zijn van de Schiphol-groep.
In het huidige politieke klimaat in Nederland, kan dat ook niet.
Het hele systeem om zoveel mogelijk geld te genereren, is immers gebaseerd op het feit dat grote bedrijven de (politieke) dienst uitmaken.
Men schuift elkaar banen toe, komen bij elkaar op 'de koffie' enzovoort.
De Schiphol-groep is een grote speler in het politieke Nederland, en deelt de lakens uit.
In het huidige regeringsbeleid (VVD !) krijgen zij daar alle steun van, dus verwacht als burger geen enkel medeleven.
Dus ook de Inspectie Transport en Leefomgeving 'tovert' met cijfers om vooral Schiphol gunstig in plaatje voor te laten komen.
Want anders kan Schiphol voor het grootste deel wel sluiten, dat komt de op geld beluste 'elite' niet goed uit.
De Nederlandse Staat, groot-aandeelhouder van de Schiphol-groep, zal haar kip met de gouden eieren echt niet slachten, nee, dan maar de burgers die in een VVD-regering geen bal waard zijn.

Geplaatst door anoniem1

Hmm dat zou inderdaad ook de oorzaak kunnen zijn,de uitvlieg route bij het starten naar het noorden op de kaagbaan,al is dat relatief gezien niet heel vaak voor gekomen denk ik? Is wel een combinatie die een enorme overlast geeft,niet alleen het landende verkeer (zonder cda en route die de bebouwing zoveel mogelijk vermijd) maar ook het starten,verbaas mij eigelijk dat staren naar noord is toegestaan op de kaagbaan in de nacht,
Afgelopen jaar vaak starten polder baan+landen zwanenburg baan. 1 dag per week over het afgelopen jaar,een baan die "in principe" snachts niet gebruikt word maar in de praktijk in zo ongeveer 30% van de relevante weer situaties gebruikt word.

Men zou snachts ook makkelijk met een baan toekunnen trouwens,,kaagbaan in beide richtingen. 33k vluchten per jaar. heathrow doet er 250k per baan.
Zou in elk geval voor het landende verkeer iets schelen al schieten de mensen onder de start route er natuurlijk niks mee op. Maar Schiphol hoeft dat allemaal niet te doen. Niet alleen heel veel overlast,ook heel veel onnodige overlast.

Geplaatst door anoniem1

Bas ook steeds slechter bereikbaar,juist op de tijden dat de meeste mensen overlast ervaren gaat de stekker er uit. "om de dienstverlening te verbeteren" Eerste paar jaar had ik een positieve indruk van bas maar dat is volledig omgeslagen.

Geplaatst door anoniem1

Shoppen en slaan, de drang is zeker aanwezig na dagen/weken van overlast maar waarschijnlijk geen goed idee. Ik denk dat als je met een spandoek in de vertrek hal van Schiphol gaat staan je al word opgepakt voor "terrorisme tegen essentiele infra structuur"
Hier de ergenis afreageren is wat we kunnen doen helaas. En bij de verkiezingen op de juiste partij stemmen,al ben ik bang dat veel mensen nog teveel vertrouwen hebben in bepaalde partijen. Al wat oudere mensen moeten echter beter weten.

Misschien een nieuwe manifestatie. Vorige manifestatie was geen enorm success,misschien omdat een concrete aanleiding ontbrak! Als straks het besluit is genomen over groei Schiphol dan is dat misschien een goede aanleiding die veel mensen kan mobiliseren,

Geplaatst door Jaap

Het aantal personen dat bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol geklaagd heeft is het afgelopen jaar met 2.523 toegenomen van 5.927 personen in 2016 tot 8.450 in 2017 (+43 %). Uit 78 gemeenten, die 230 steden en dorpen vertegenwoordigen, komen klachten over het vliegverkeer van en naar Schiphol.
De groei van de luchtvaart op Schiphol veroorzaakt niet alleen meer geluidsoverlast door het toenemend aantal vliegbewegingen, maar ook doordat vliegroutes om capaciteitsredenen minder met de bebouwing rond Schiphol en elders rekening kunnen houden. Voorbeelden hiervan zijn:
o Langere rechte aanvliegroutes waardoor over meer bewoond gebied wordt gevlogen om de stroom vliegtuigen voor de landingsbaan te kunnen oplijnen (vectoring);
o Om de capaciteit van het luchtverkeer te vergroten, kunnen zwaardere toestellen naar lagere luchtlagen worden gedirigeerd om te voorkomen dat lichtere toestellen door turbulentie in gevaar komen. Dit heeft te maken met "wake air turbulence" en afstand moeten houden tot vliegtuigen in de zwaarste categorie (heavy-turbulence). Tussen de categorieën zit een verplichte tijds- en afstandsseparatie (waarneming van een ex-gezagvoerder van een 747);
o Vliegverkeer op The Hague/Rotterdam wordt door het Schipholverkeer “weggedrukt” en gedwongen om over bebouwd woongebied te vliegen;
o En dan hebben we nog het mogelijke vliegverkeer van en naar Lelystad, dat over grote afstanden laag moet vliegen om het Schiphol verkeer niet in de weg te zitten.

En verder moeten de niet-preferente banen de groei opvangen, omdat de preferente (primaire) banen aan hun maximale capaciteit zitten. Overigens veroorzaken die primaire banen ook de nodige overlast; daar ervaart men bijvoorbeeld in Noord-Holland aan den lijve.

Niet voor niets neemt daarom de weerstand tegen luchtvaart toe, ook al vanwege de klimaatimpact. Ook jongeren gaan zich daar zorgen over maken - en die hebben de toekomst - getuige dit artikel: https://www.nd.nl/nieuws/nederland/jonge-politici-pak-vieze-luchtvaart-aan.3074731.lynkx

Geplaatst door Bas van den Born

De geluids contouren zijn fout berekend, en nooit gemeten

Geplaatst door Peter

Stel je voor dat Schiphol zoals VVD, CDA en PVV steunen nog eens 20% groeit, wat een exponentiële toename van herrie en hinder gaan we dan ondervinden...

Geplaatst door Annelie

Een nieuwe manifestatie is een goed idee. Ik zie zó veel mensen met klachten (zie Klacht.nl schiphol).
Zijn voelen zich ook wanhopig over dit onrecht (kinderen worden huilend wakker o.a.)
Mijn vader heeft beginnende parkinson en mijn ouders wonen ook onder die baan in buitenveldert...het ultrafijnstof heeft een bewezen verband met dit soort hersenziekten. Vervolgens zie ik nr. 100 een gigantische russische oude verteerde vrachtbak over ons hoofd gieren, de zwarte rookwolken komen er bij wijze van spreken uit. Dan zie ik hoe laag en diep we gezonken zijn met onze welvaart, mensen zorgen niet meer voor elkaar. Hen die geen last ervaren van vliegtuigen kijken je aan alsof ze kinderen zijn waarvan je een lollie wilt afpakken. Verblind en bezeten van welvaartskoorts. Terwijl welvaart helemaal niet op gaat tijdens de zoveelste vliegvakantie (plasticsoup, huidkanker, mieuvervuiling) leuke welvaart! Ik hoop dat de mensen die onder de vliegroutes wonen (en idd zijn het er meer) in opstand komen. Er moet dan wel een onafhankelijk meld nummer/site komen want de Bas is een handige tool van schiphol om de mensen het gevoel van ‘hulp’ te geven. En die komt niet...schiphol gebruikt de gegevens van bas alleen om hun manipulaties op af te stemmen voor het in stand houden van hun groei, niet om burgers te beschermen

Geplaatst door M. Fels

Zelfs in Gelderland neemt de overlast toe. Het valt me ineens op, met dat mooie weer; de hele dag vliegtuigen. Kleintjes, van vliegveld Teuge, maar ook voortdurend gerommel in de lucht van grotere vliegtuigen, alsof het aan het onweren is. Ik vind dat vervelend. Het is hier nooit meer stil. Terwijl ik zelf niet meer vlieg, ik vind het echt een hele foute manier van je verplaatsen. Stop gewoon met vliegen, mensen, dat helpt echt om de narigheid te verminderen.

Geplaatst door anoniem1

Het is eigenlijk heel erg vreemd dat starten naar noord oost op de kaagbaan is toegestaan in de nacht en ik vraag me oprecht af of dat de combinatie is met de laagste geluids overlast (combinatie starten zwanenburg baan+landen kaagbaan zou mogelijk een lagere berekende belasting kunnen geven,al is die combinatie niet toegestaan)
Waarom is het zo vreemd dat de kaagbaan gebruikt mag worden voor het starten naar het noord oosten in de nacht?
Als je de beperkingen van alle banen bekijkt dan kan je zien dat starten een grotere beperking is dan landen.
Zwanenburg baan:starten naar noord is verboden in de nacht,landen vanaf noord is toegestaan als andere banen niet beschikbaar zijn.
Buitenveldert baan: starten naar zowel oost als west is in de nacht verboden. Landen is vanaf oost en west toegestaan als andere banen niet beschikbaar zijn.
Aalsmeerbaan naar zuid:starten is niet toegestaan,landen is toegestaan als andere banen niet beschikbaar zijn.
Bij elke baan geeft het starten een grotere beperking dan het landen,misschien omdat starten meer overlast geeft direct rondom de luchthaven.

Bij de kaagbaan naar het noord oosten is dit echter omgedraaid. Het starten naar het noord oosten heeft geen enkele beperking,terwijl het landen vanaf het noord oosten alleen mag als andere banen niet beschikbaar zijn. Bij de kaagbaan naar noord oost geeft het landen meer beperkingen dan het stijgen. Dit is wel heel erg vreemd en niet consistent met de beperkingen van de overige banen.