Bewoners sluiten gelederen: geen groei Schiphol
Door Frans van den Berg
SCHIPHOL - De bewonersvertegenwoordigers in het Schipholoverleg hebben de gelederen gesloten. Unaniem is nu besloten tot en met 2023 geen extra vluchten op Schiphol te tolereren.
De bewoners namen onlangs al dit standpunt in, maar toen waren niet alle tien de vertegenwoordigers het eens. Een persoon was toen afwezig, een ander onthield zich van stemming en Kees van Ojik was tegen. Vertegenwoordiger Klaas Bijlsma uit Aalsmeer was al door zijn achterban vervangen omdat hij wel kon instemmen met een beperkte groei. Van Ojik zou zich op zijn positie beraden, maar heeft nu alsnog gekozen voor ’geen groei’.
„De veranderingen in de publieke opinie ten aanzien van de luchtvaart en de overlast die bewoners nog kunnen verdragen, zijn door enkele bewonersvertegenwoordigers onderschat: de achterban accepteert op dit moment geen enkele groei meer. Daarmee zitten de bewonersdelegatie, de bestuurders van provincies en gemeenten (BRS) en de milieuorganisaties nu op een vergelijkbare lijn, waardoor er een stevige basis is gelegd voor een breed gedragen advies”, stelt Matt Poelmans, die het woordvoerderschap heeft overgenomen van Van Ojik.
Afgewezen
De bewonersvertegenwoordiging in de Omgevingsraad Schiphol (ORS) heeft nu een brief naar ORS-voorzitter Hans Alders gestuurd met de mededeling dat elke groei van het aantal vliegbewegingen op Schiphol tot en met 2023 wordt afgewezen. „Omwonenden van Schiphol hebben geen vertrouwen meer in de luchtvaartsector. Zij zijn niet bereid om te praten over verdere groei van Schiphol zolang eerder gemaakte afspraken niet zijn nagekomen.”
Een langere groeistop wordt door de KLM als een rampscenario gezien. Maar volgens Poelmans is er nog genoeg ruimte wanneer vakantievluchten worden verplaatst naar Lelystad en korte vluchten worden vervangen door de trein. ,,Of het laatste plan voor Lelystad door de Tweede Kamer komt en goedkeuring krijgt in Brussel, is nog onduidelijk. Wij willen selectiviteit op Schiphol. Dat kan ook met een stop op Schiphol. Dan zullen vanzelf pretvluchten verdwijnen en krijg je handel in slots’’, doelt Poelmans op de start- en landingsrechten.
Feit is dat door de ingenomen standpunten van de partijen, Hans Alders geen unaniem advies uitbrengen. Ook een breed gedragen advies is onhaalbaar. Volgende week vrijdag zitten de bewoners, overheden, milieubeweging en de luchtvaartsector weer aan tafel. Daarna zal Alders zijn bevindingen op papier zetten en naar de minister sturen. De minister zal daarna een voorstel aan de Tweede Kamer doen.