Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Bewoners rond Schiphol tot een jaar eerder dood

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1364 
|
 blikopnieuws.nl 
gs_aktie_DSC01575.JPG

Schiphol-Mensen die in de omgeving van van Schiphol wonen, lopen forse gezondheidsschade op. Hun gemiddelde levensverwachting daalt vanwege het vliegverkeer met enkele maanden tot meer dan een jaar. Dit blijkt uit cijfers van Milieudefensie gebaseerd op een vandaag verschenen onderzoek van TNO over luchtvervuiling bij Schiphol. Milieudefensie vindt de cijfers extreem zorgwekkend en eist snel aanvullend onderzoek en
Maatregelen.
Om de blootstelling aan luchtvervuiling van Schiphol te berekenen, heeft TNO ultrafijnstof – extreem kleine fijnstofdeeltjes – gemeten. Op basis van die metingen is voor 555.000 adressen in de buurt van de luchthaven berekend hoeveel Schiphol bijdraagt aan de luchtvervuiling. Ultrafijnstof bestaat uit hele kleine deeltjes die diep in het lichaam binnen dringen en kanker, longziekten en hart- en vaatziekten kunnen veroorzaken.

Amsterdam en Amstelveen
Vooral Amstelveen en Amsterdam hebben veel last van de vervuiling van Schiphol, maar afhankelijk van de windrichting hebben ook andere omliggende gemeenten, zoals Badhoevedorp en Hoofddorp, af en toe te maken met fors verhoogde concentraties ultrafijnstof door Schiphol. De gemiddelde levensverwachting van tienduizenden mensen die hier wonen neemt af met enkele maanden tot meer dan een jaar.

Geen technologische oplossingen
'Tachtig procent van alle vluchten van Schiphol vindt plaats binnen Europa en veertig procent van de bestemmingen is binnen 12 uur over land te bereiken. Er zijn geen technologische oplossingen om straalmotoren van vliegtuigen veel schoner te maken. Als we serieus rekening gaan houden met omwonenden van luchthavens moeten we minder vliegen. En dat kan dus ook, als we afstanden bekijken. Bovendien pakken we op die manier meteen het klimaatprobleem aan. De uitkomsten van het TNO-onderzoek zijn zo ernstig dat we meteen maatregelen moeten nemen. De maatregelen moeten zorgen dat de gezondheid van bewoners rond Schiphol beter beschermd wordt dan nu. Daarnaast moet direct een uitgebreid gezondheidsonderzoek gestart worden', aldus Ivo Stumpe, campagneleider Verkeer van Milieudefensie.

Stand zaterdag vrijdag 13 dec 2014 - 09:41 uur. In totaal 52 media geplaatst/te zien, w.o. Telegraaf + Nu.nl + De Weekkrant + Parool + AT5 + Metronieuws + Leidsch Dagblad + RTV Noord-Holland +Trouw + BNR Radio + FD + GroeneRuimte.nl + PowNed + Engineeringnet.nl + Fok! +Haarlems Dagblad + Nieuwsblad Transport + Skipr + RTV Utrecht + DeOndernemer.nl + Radio 1 + NOS + RTL Nieuws

Bekijk bericht op "blikopnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

En dat terwijl hindergod Hans Alders enige tijd terug aan tientallen politici en bestuurders uit Kennemerland plechtig verklaarde dat er op dit vlak geen enkel wetenschappelijk bewijs van schade aan de gezondheid bestaat.
Hetgeen uiteraard werd geslikt als zoete koek. Want debat was tevoren door de organiserende voormalig wethoudster en vertegenwoordigster "Bestuurlijke Regie Schiphol" (ja, ook dat bestaat!) uit Castricum geheel uitgesloten......................

Uiteraard is deze Hans Alders de enige kandidaat bij het "onafhankelijk" voorzitterschap van de Omgevingsraad Schiphol i.o. ( zie ook: google: "hoeveelbijbanenheefthansaldersraadeens")

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Schiphol is in Nederland bv onderdeel van de politieke elite (regering).
Constant artikel 21 van de Nederlandse grondwet aan haar laars lappen, zal dus ook in de toekomst mogelijk blijven. Wellicht een oplossing kan zijn de Schiphol-group en Nederland bv scheiden. Wat nodig is, is een structurele wijziging van de grondwet, waarin de Nederlandse Staat geen aandeelhouder mag zijn van een geldmachine, genaamd Schiphol.
Dan kan de Nederlandse Staat zich aan haar verplichtingen voldoen: artikel 21 ten uitvoer brengen! Daar wordt zij voor aangesteld en niet de inwoners dag en nacht in de herrie en fijnstof laten zitten!

Geplaatst door Gerard uit Castricum

Geldmachine? Ik dacht het eigenlijk niet zo. Vliegen wordt zwaar gesubsidieerd. Geen BTW op een ticket, geen brandstofaccijns. Zo krijg je de HSL dus klein. Schiphol kost feitelijk bergen mey geld, maar niemand die het ziet.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

@Gerard.
Ja, een geldmachine. Er wordt geschermd met het motto: Schiphol als banenmotor van Nederland bv.. Er gaat een hoop geld achter de schermen richting de staatskas (de Nederlandse Staat is groot-aandeelhouder !). Als dat geen geld oplevert, doe je dat niet!
Zo'n systeem kun je enkel in stand houden door ook te subsidiëren.
Je geeft wat, maar je neemt ook.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering.Onder.Schipholbeleid.

Het adres van ''Het Hof Voor De Rechten Van De Mens'' luidt:

Mw. E. van de Loo

Front Office
College voor de Rechten van de Mens
Kleinesingel 1-3
Postbus 16001
3500 DA Utrecht
T 030 888 38 88
F 030 888 38 83
M .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
W http://www.mensenrechten.nl

Wie kan u mogelijk helpen?
De Nederlandse staat heeft een verplichting onder artikel 8 Europees Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM) om burgers onder andere te beschermen tegen milieuvervuiling en overlast. Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) heeft hier reeds een aantal uitspraken over gedaan.