Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Bewoners: petitie voor voorwaarden aan staatssteun

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 384 
|
 schipholwatch.nl 
HvS-klimaatmars_2019-03-11-09-32-04.jpg

Vandaag starten vijf bewonersgroepen met een petitie (zie hier) om de regering te verzoeken strenge voorwaarden te stellen aan de miljarden staatssteun die de luchtvaartindustrie op het punt staat te ontvangen.

Staatssteun luchtvaart wel OK, maar niet zonder voorwaarden op het gebied van woonomgeving, milieu, klimaat en veiligheid


De steun moet volgens de vijf alleen dan worden verleend als de sector akkoord gaat met een forse krimp van het aantal vluchten en het verplicht naleven van de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO op het gebied van geluid en uitstoot.

Eerlijk belasten
Ook willen zij dat de sector eindelijk eens op een eerlijke manier wordt belast, dat wil zeggen met onder meer CO2- en kerosine-belasting, maar ook via tickettaks en zou het nultarief voor de omzetbelasting moeten worden afgeschaft.

De inkomsten van die belastingen kunnen dan worden geïnvesteerd in duurzaam openbaar vervoer, zoals snelle (maglev-) treinen.

De burgers in de actiegroepen maken zich zorgen over de effecten van de luchtvaart op de leefomgeving, de volksgezondheid en het klimaat.

Zware belasting op leefomgeving
Zij constateren dat de luchtvaartsector een veel te grote belasting legt op die leefomgeving en tegelijkertijd een te verwaarlozen bijdrage levert aan de publieke zaak.

Ook zijn ze van mening dat de huidige systemen om CO2 te compenseren nauwelijks bijdragen tot een positief resultaat op het klimaat en al zeker niet opwegen tegen de explosieve groei van de afgelopen jaren.

Géén banenmotor meer
Schiphol is géén banenmotor meer en desondanks heeft de democratie nauwelijks vat meer op de sector. Ondanks toegezegde staatssteun worden duizenden medewerkers van de ene dag op de andere op straat gezet, aldus de groep.

De vijf bewonersgroepen zijn BTV-Rotterdam, Red Gelderland, SOS-Zaanstreek, Behoud Woongenot Aalsmeerbaan en SchipholWatch.

Organisaties die zich alsnog achter de petitie willen scharen, kunnen dit aan ons melden via info@schipholwatch.nl. Wij zorgen dan voor een nette vermelding.

Petitie ondertekenen? Dat kan hier!.

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

"Organisaties die zich alsnog achter de petitie willen scharen, kunnen dit aan ons melden via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken). Wij zorgen dan voor een nette vermelding".

En wat doet PVRC?.

Geplaatst door H.K. van Walbeek uit Hilversum

Vergeet niet dat het internationale reisgedrag een belangrijke oorzaak is voor het ontstaan van de corona pandemie. Voordat Wuhan op slot ging had het Corona virus zich al via de luchtvaat in meer dan 30 landen genesteld. Vandaar uit was verspreiding via de luchtvaart onvermijdelijk.
Wat als deze pandemie over is? Willen we dan hetzelfde risico? Virus mutaties zullen blijven komen.
Blijvende maatregelen om de internationale luchtvaart aan beperken en te reguleren is de enige oplossing.
Nederlandse steun aan KLM is zonder visie. Miljarden naar een bedrijf dat een pandemie in Nederland brengt, het klinkt bizar. Tot je bedenkt dat de Nederlandse staat al 740 miljoen aan aandelen heeft en dus belang heeft bij de groei van KLM. En dus geen beleid kan voeren dat het welzijn van burgers bevordert.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

De luchtvaart heeft alle inspanningen en bezuinigingen van de laatste jaren volledig teniet gedaan, en staat nu internationaal klaar om te worden overeindgehouden, wat letterlijk miljarden gaat kosten.

Voor die andere crisis: de klimaatcrisis, is GEEN GROEPIMMUNITEIT te krijgen! En deze gaat bij ongewijzigd beleid straks door, want de luchtvaart gaat nu ook nog de ticketprijzen dumpen.

Laat nu het zo vaak geroemde marktmechanisme ook maar eens werken, zodat we tot de zo hard noodzakelijke krimp komen.

Van de 2.5 miljoen omwonenden (van Schiphol alleen al), die dagelijks in de vliegtuigterreur moeten wonen, mogen we toch wel meer steun verwachten.