Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Bewoners omgeving Lelystad Airport hebben zorgen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 3040 
|
 www.dichtbij.nl/almere 
hv_geluidshinder_2942.jpeg

Door JOHNASSMANN, Dichtbijmeeschrijver

ALMERE - De Almeerse inwoners, met name die van Almere-Haven, Oosterwold en Nobelhorst, kijken met argusogen naar de ontwikkeling van de luchthaven Lelystad waar het gaat om toekomstige nadering- en vertrekroutes van Lelystad Airport.

De Flevolandse luchthaven heeft twee landing- en startbanen, één naar het Zuid-Westen (baan 23) en één naar het Noord-Oosten (baan 05). (De cijfers x 10 staan voor de magnetische richting van het kompas). Men heeft indertijd gekozen voor deze richtingen omdat de wind in de Flevopolder overwegend uit deze richtingen waait. De bestaande banen worden verlengd naar een lengte die voldoende zijn voor vliegtuigen als de Boeing 737 en de Airbus A 320 om er veilig vanaf te starten dan wel erop te landen, ook wanneer de banen nat zijn.

Geen paniek
Dichtbij heeft al vele malen hierover gecommuniceerd met haar lezers. Kort geleden heeft redacteur Jeroen Oosterheert nog een artikel gepubliceerd waarin hij aandacht geeft aan verontruste leden van de Burger Participatie Almere (BPA). Zij zien hun rust straks in ernstige mate verstoord worden omdat zij meerdere malen per dag een landend dan wel startend vliegtuig over het huis horen gaan.

Wat betreft de vertrekroutes hoeft de BPA zich geen enkele zorg te maken; vliegtuigen die in Zuid-Westelijke richting gaan starten moeten vóór Oosterwold, Nobelhorst en dus ook Haven een bocht maken om uiteindelijk de Flevopolder te kunnen verlaten. Landende vliegtuigen echter hebben wel degelijk een route over Haven, Nobelhorst en Oosterwold, maar dat is nog geen reden om volledig in een paniek-modus te geraken.

De landende vliegtuigen maken gebruik van het Instrument Landings System(ILS). Een ideale dalingslijn die op een afstand van meestal 6 nautische mijlen (11.111 mtr) van het begin van de landingsbaan ligt en moet worden aangevlogen op een hoogte van 2.000 voet / 610 meter. Ter hoogte van Haven, Oosterwold en Nobelhorst heeft het vliegtuig nog veel hoogte, is echter al aan het dalen naar de gewenste 2.000 voet en heeft dus het gas dicht staan. Je hoort het vliegtuig dan misschien wel (afhankelijk van o.a. de windrichting en sterkte) maar of je dan kunt spreken van geluidsoverlast.

Ik ben echter nog nooit wakker geworden van een Boeing die naar de Oost-West landingsbaan van Schiphol vloog en vaak op een hoogte van 610 meter over m’n huis kwam vliegen. Afgezien van dat alles, op het gebied van vertrek- en aankomstroutes wordt nog druk overleg gepleegd. Niets staat nog vast en dat komt door het feit dat de luchtverkeersleiding qua structuur verandert moet gaan worden met veel meer nadruk op efficiëntie en veiligheid. Maar hoe het ook wordt geregeld en afgesproken, van routes afsnijden, doen wat je als vlieger goed denkt te vinden, eigenhandig optreden van de cockpitbemanning, kan allemaal geen sprake zijn.

Het zijn allemaal strak omlijnde procedures die geen opening hebben om er wat mee te klungelen en anderen daardoor in gevaar te brengen. Vliegtuigen met turboprop aandrijvingen zijn tegenwoordig allemaal kleine vliegtuigjes die op geen enkele manier het etiket “geluidsoverlastig zijn” verdienen. Ook is het lager of hoger vliegen op basis van windrichting en sterkte absoluut niet aan de orde. De optie om het aanvliegpunt van een ILS hoger dan 2.000 voet te leggen is niet goed omdat het vliegtuig dan te stijl zou gaan dalen en daardoor een te grote dalingssnelheid zou hebben om nog op tijd tot stilstand te kunnen op de landingsbaan.

Tegen de tijd dat Lelystad Airport haar deuren opent voor Boeings en Airbussen moet er veel water door de zee met name wat betreft de vertrek- en aankomstroutes.

John Assmann

Bekijk bericht op "www.dichtbij.nl/almere"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Dienen de omwonenden van Lelystad Airport zich zorgen te maken?
Reken maar van wel!

Op 600 meter hoogte hoor je een vliegtuig behoorlijk!
Rond de 70 a 80 dB(a) , zelfs meer! is geen uitzondering!
In de tuin zitten kan alleen nog met gehoorbescherming.
Bovendien komt er bij al dat overvliegen enorm veel vervuiling over de dorpen te liggen.
Kortom: u word besodemietert waar u bijstaat!

Ik spreek helaas uit ervaring: van een nul-situatie naar een 100%-situatie, dag in, dag uit!
Al 13 jaar herrie en vervuiling om dat de Schipholgroup de Kolderbaan (Polderbaan) als zijnde een milieu-baan presenteerde!
En elke idioot die toen in de regering zat, stonk er met open ogen in!
En de omwonenden zijn de dupe.

Lelystad-Airport is een herhaling van het zelfde hufterige spel dat de Schipholgroup weer op het toneel zet.
En wederom kijkt de regering er naar en horende doof en ziende blind!







Geplaatst door anoniem

Om een goed beeld te krijgen van de potentiele overlast zouden bewoners op bezoek kunnen gaan bij vergelijkbare gemeenten. Het geluid van opstijgende vliegtuigen is in een open omgeving als flevoland tot kilometers afstand duidelijk hoorbaar. Als er bijvoorbeeld op 800 meter hoogte op 2 kilometer van je woning vol gas gegeven word in een bocht door een embraer 190 dan zal je dat zeker als overlast ervaren. Om een indruk hiervan te krijgen zou men op bezoek kunnen gaan in uithoorn,leiden,beverwijk Amsterdam zuid oost, dit allemaal afhankelijk van de windrichting. Het geluid en de overlast van landende vliegtuigen neemt sneller af bij het toenemen van de afstand en is op een afstand van al een paar kilometer niet meer storend. Er zijn situaties echter waarbij het geluid van landende vliegtuigen zeer storen is,dit is als het op korte afstand is, of als er een bocht wordt gemaakt voor de landing,waarbij altijd gas wordt gegeven. De overlast van het geluid en de vervuiling (1 vliegtuig is werkelijk het ultra fijnstof equivalent van 1 miljoen vrachtwagens, en bijvoorbeeld tuin meubilair in de omgeving van Schiphol vertoont een duidelijk waarneembare zwarte aanslag) van deze landende vliegtuigen kan enorm zijn. Als men "pech" heeft en dat is niet onwaarschijnlijk als je de kaart bekijkt,dan bevind het verzamelpunt voor het landen vanuit zuidelijke richting boven huidige en toekomstige bebouwing. DIt verzamel punt houd in dat vliegtuigen vanuit diverse richtingen op lage hoogte een bocht gaan maken om uit te lijnen voor het laatste deel van de landing. Dit geeft zeer veel overlast.

Het is waar dat het geluid van turbo prop motoren veel aangenamer is dan het vreselijke en vuile geluid van bijvoorbeeld de e190,a320,b737 en vergelijkbare vliegtuigen. De vloot bestaat echter maar voor een zeer klein deel uit turbo prop vliegtuigen zoals de Fokker 70. Meer dan 90% van de vakantie vluchten wordt uitgevoerd met vliegtuigen als de e190.

De overlast kan enorm zijn,aan het geluid kan men tot op zekere hoogte nog wel wennen. Bij de gezondheids en milieu effecten is dit niet het geval en zeggen dat men daar over "zeurt" is echt niet van deze tijd. Aan het geluid kan men tot op zekere hoogte wennen,persoonlijk heb ik bijvoorbeeld geen enkele moeite met 2 keer per dag een uur spits van continue lawaai. Vervelender wordt het waneer de overlast continue word,en dat is in steeds meer gebieden het geval. Vliegtuig geluid vult de hele atmosfeer en dat maakt dat de effecten ervan tot in de verre omtrek duidelijk waarneembaar zijn. Dit in grote tegenstelling tot bijvoorbeeld het geluid van spoorwegen en snelwegen,dat over de grond rolt en relatief spoedig door bewouwing wordt geneutraliseerd.

Geplaatst door Anoniem

Laat ik het zo zeggen,als u een persoon ben die zijn woning onder andere selecteert op het niet liggen aan een zeer drukke doorgaande weg,dit vanwege de geluids overlast en vervuiling,dan wilt u zeker niet onder de aanvliegroute van een landingsbaan wonen.

Het lawaai en de overlast van een zeer drukke weg op 20 meter afstand van uw woning valt volledig in het niet en wordt zelfs volkomen irrelevant waneer men het vergelijkt met de overlast van het landend verkeer dat in een circle van 2 kilometer om uw woning op 1 kilometer hoogte een bochtje draait.

2000 voet of 3000 voet dat maakt eigelijk niks uit, 600 of 900 meter hoogte. De overlast is in beide gevallen gigantisch.

Geplaatst door Anton uit castricum

In Castricum vliegen de toestellen de hele dag op ca. 600 meter over de woonwijken. We zitten meer dan 20 km van de landingsbaan, en ze vliegen al op 600 meter, dus op 11 kilometer van de luchthaven is het toestel helemaal niet aan het dalen, maar vliegt op één hoogte, met regelmatig het gas er op. Daarnaast veroorzaken 737 en airbus 320 die zo laag vliegen en fikse geluidsoverlast, met name het gierende geluid van de airbussen. Slapen met de ramen open kun je dan vergeten, en een telefoongesprek binnen voeren ook.
Het werd voor de opening van de Polderbaan aan de Castricummers "verkocht" als "wat gerommel in de verte", wat in de praktijk 24 uur per dag enorme overlast door laag over je dak scherende vliegtuigen betekende. Je wordt besodemieterd waar je bij staat.

Laat die JOHNASSMAN even iemand anders voor de gek gaan houden ..................