Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Bewoners: langer slot op Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 812 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
tb_aktie_IMG_1665.JPG

Door Frans van den Berg


SCHIPHOL - Pretvluchten moeten zo snel mogelijk van Schiphol worden geweerd. „Lukt dat niet vanwege EU-voorschriften, dan moet het plafond van 500.000 vluchten worden verlengd van 2020 naar 2030.”

Een petitie van die strekking biedt de bewonersdelegatie uit de Omgevingsraad Schiphol vanmiddag aan de Tweede Kamer aan. De luchthaven zit waarschijnlijk al dit jaar aan die limiet.

De bewoners denken dat dan via marktwerking alsnog vakantievluchten stoppen of verhuizen naar regionale vliegvelden. Op de volle luchthaven Londen Heathrow bestaat die marktwerking al jaren in de vorm van een levendige handel in start- en landingsplekken (slots).

,,Schiphol heeft veel te snel de groeiruimte weggegeven aan prijsvechters en vakantievluchten in plaats van die ruimte te bewaren voor netwerkmaatschappijen als KLM. Het aantal bestemmingen vanaf Schiphol is van groot belang voor het Nederlandse bedrijfsleven en dat is belangrijker dan de zoveelste vlucht op Ibiza. Schiphol is sneller gegroeid dan voorzien, maar de hinderbeperking blijft achter. Vooral in de plaatsen nabij de luchthaven is de overlast toegenomen”, benadrukt woordvoerder Matt Poelmans.

Nachtvluchten

Die toegenomen overlast bleek ook onlangs uit een publicatie in deze krant. Acht procent meer bewoners dienden een klacht in en het aantal klachten steeg met dertig procent. „Hoe moet de groei van Schiphol weer in balans komen met de omgeving?

Wettelijk is vastgelegd dat 500.000 vluchten de grens is tot en met 2020, maar enkele partijen in het Schipholoverleg willen dat openbreken. Dat terwijl Schiphol al twee jaar op rij teveel nachtvluchten heeft uitgevoerd.

Dit voorjaar zouden we in het overleg kijken naar hoe het verder moet na 2020, maar dat traject is vertraagd omdat de nieuwe berekeningen voor de Milieu Effect Rapportage er nog steeds niet zijn. Bepaalde partijen zitten duidelijk te wachten op de uitslag van de verkiezing en een nieuw kabinet”, is de indruk van Poelmans.

De politiek is volgens de bewoners niet altijd helder over de groei van de luchthaven en de geluidsoverlast. „We hebben alle verkiezingsprogramma’s bekeken, maar hierover wordt soms heel weinig gemeld. Daarom gaan we de partijen vandaag om helderheid vragen”, is de inzet van de bewoners.

Bussum

Naar aanleiding van Kamervragen van de PvdA over toegenomen geluidshinder in Bussum laat Dijksma weten dat het aantal klagers daar nauwelijks is toegenomen, maar dat die wel meer klachten indienden. „Maar de hinder blijft binnen de wettelijke kaders”, laat de staatssecretaris weten.

„Verantwoorde groei voor Schiphol in overleg met de omgeving is voor mij het uitgangspunt. De afgesproken volumeplafonds zijn niet heilig, mits er in goed overleg met de omgeving nieuwe afspraken worden gemaakt. Dat is een absolute voorwaarde.”

Hoewel de luchtvaartmaatschappijen de komende jaren graag het slot van de luchthaven willen halen, benadrukt Dijksma dat Schiphol heeft aangegeven de afspraak te respecteren dat tot en met 2020 maximaal 500.000 vliegtuigbewegingen per jaar plaatsvinden. „Het aantal passagiers kan nog wel doorgroeien als gevolg van grotere vliegtuigen en hogere bezettingsgraden.”

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Ben het nog steeds niet eens met het kiezen voor netwerk ten koste van low cost. Voornamelijk omdat ik denk dat low cost de toekomst is en dat het onderhouden van het netwerk op de lange termijn erg veel geld gaat kosten en relatief weinig oplevert. Ook staat het mij tegen dat ons Eigen genruik van Schiphol ondergeschikt wordt gemaakt aan het gebruik door buitenlandse reizigers die niet naar Nederland komen. We importeren niet alleen veel overlast,we importeren ook veel co2 uitstoot van andere landen op deze manier en het word lasting co2 neutraal te zijn als je de uitstoot van andere landen blijft importeren.

Toch is het beter dan niets uiteindelijk. En hoewel ik het kiezen voor mainport ten nadele van lokaal en low cost een bijzonder slecht plan vind voor de lange termijn gezien de ontwikkelingen in de luchtvaart heb ik mij er inmiddels bij neergelegd aangezien het de meest kansrijke optie lijkt op dit moment.