Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Bewoners Groene Hart dupe van toenemend vliegverkeer

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 869 
|
 ad.nl 
me_vliegtuig_IMG_0621.jpg

Door Hans-Paul Andriessen

Stilte wordt in 2016 nog schaarser. Het aantal vliegtuigbewegingen van Schiphol groeit nog steeds. Omdat de relatief 'stille' Polder- en Kager-baan praktisch aan hun tax zitten, moeten andere banen worden gebruikt. Vooral de Aalsmeerbaan pakt slecht uit voor het Groene Hart.

Schiphol is vol. In 2015 groeide het aantal vliegtuigen met 3 procent naar 451.000 vliegbewegingen. Daarmee zit de luchthaven bijna aan het, door de politiek afgedwongen maximum van 500.000 starts en landingen. De verwachting is dat het groeitempo in 2016 wordt voortgezet.

,,Dit betekent dat het aantal klachten over geluidsoverlast ook met 3 procent zal toenemen'', verwacht manager Sandro Broeke van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS). ,,Als er maar iets gebeurt met het vliegverkeer merken we dat onmiddellijk in het aantal reacties.''

Seizoensgebonden
Hier in deze kantoorunit op de vierde etage op Schiphol komen alle meldingen over vliegverkeer binnen. Aan de wanden hangen kaarten van landingsbanen en van de verkeersstromen in de lucht. Op schermen valt het vliegverkeer live te volgen. Deze rustige maandagmiddag werken er drie mensen. Het aanbod is nogal seizoensgebonden. In de winter wordt veel minder gebeld dan in het voorjaar en de zomer, wanneer mensen in hun tuin zitten en zich ergeren aan de vliegtuigen.

En, nogal wiedes: uit dicht bevolkte gebieden komen meer klachten dan dunbevolkte. ,,Als een zware Boeing 747 over de regio Amsterdam scheert, dan knalt de telefoon uit de muur,'' zegt manager Broeke. ,,Gaat die over het Groene Hart, dan krijg je hooguit een paar reacties.''

Klagers
De geografische ligging is dus sterk van invloed op het geluid. Uithoorn ligt pal onder een vliegroute en noteerde vorig jaar 243 klagers, terwijl Mijdrecht er slechts 8 telde. De afstand tussen de twee plaatsen bedraagt nog geen 7 kilometer.

Het aantal klagers is in 2015 in vergelijking met 2014 op een groot aantal plaatsen met meer dan 50 procent afgenomen. In Bodegraven ging het van 140 naar 35, in Nieuwkoop van 70 naar 19 klagers. Alleen in Amstelveen groeide het aantal melders van 100 naar 125. In 2014 ging het om in totaal zo'n 7500 melders. Dat was het hoogste aantal sinds jaren.

Pieken
De oorzaak ligt voor een groot deel in de beperkte beschikbaarheid in 2014 van de twee belangrijkste banen van Schiphol: de Polder- en de Kaagbaan. Door hun ligging zorgen die voor de minste overlast. De Zwanenburgerbaan en de Aalsmeerbaan, die veel meer overlast veroorzaken, worden in principe alleen gebruikt om pieken op te vangen.

,,We hebben in 2014 de Nucleaire Top gehad in Den Haag. Voor al die regeringsvliegtuigen, gevolgd door groot onderhoud, heeft de Polderbaan er zes weken uit gelegen. Een deel van het verkeer is overgenomen door de Aalsmeerbaan en die ligt ongunstig voor het Groene Hart.''

Windrichting
De windrichting was in 2014 ook nog eens nadeliger voor het Groene Hart dan in 2015, waardoor niet gevlogen kon worden in de voorkeursrichting: starten op de Polder en aankomen (dalen) op de Kaagbaan. Starten gaat alleen tegen de wind in en stijgende vliegtuigen maken veel meer herrie dan dalende.

Het BAS, opgericht in 2007, beantwoordt zoveel mogelijk alle vragen en registreert alle meldingen over het luchtverkeer, ook over UFO's. ,,Je wil niet weten wat je allemaal naar je hoofd geslingerd krijgt. Het is soms net de scheldlijn.''

Hate mails
In de cijfers worden de notoire klagers, mensen die meer dan 500 klachten per jaar indienen, er overigens uitgevist. In 2013 waren twee personen samen goed voor 35.000 klachten. En klachten zijn: telefoontjes, brieven en in toenemende mate mails. Alle informatie die het BAS verzamelt gaat naar de leden van de Omgevingsraad Schiphol.

Hierin zitten alle betrokkenen als het om de luchthaven gaat: overheden, bewoners, de luchtvaartsector en brancheorganisaties. ,,Stel dat je ergens een piek ziet in het aantal klachten. De raad kan dan actie ondernemen. Wat is daar aan de hand? Dan zou je routes kunnen verleggen waardoor mensen er minder last van hebben.''

Boeing 747: de nr. 1 op de klachtenlijst
Het vliegtuig waar al jaren de meeste klachten over komen is de Boeing 747-400. In 2014 ging het om 17.773 vliegbewegingen van dit vrachttoestel op Schiphol. Over dit type kwamen 4738 klachten binnen, een meldingspercentage van ruim 26 procent. Op nummer 1 met 31 specifieke klachten staat de landing van zo'n vrachtkist uit Chicago op de Buitenveldertbaan op 2 mei om 06.48 uur. Dit 'oude' type wordt uitgefaseerd op Schiphol.

Bekijk bericht op "ad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Anoniem

Het groene hart is inderdaad de dupe.
Met name uithoorn heeft te lijden van de veranderingen in het operationele gebruikt.

Zo is de aalsmeer baan feitelijk de hoofd startbaan geworden. Dit terwijl de afspraak is dat de kaagbaan de hoofd startbaan is en niet de aalsmeer baan, omdat de kaagbaan minder overlast geeft.
Heb het hier al eerder gezegd, de kaagbaan word ontzien ten koste van de aalsmeer baan. Soms vanwege een duidelijke rede, maar vaak ook niet.

De kaagbaan zit zeker niet aan zijn taks, er stijgen dagelijks meer vliegtuigen op van de aalsmeerbaan dan de kaagbaan, aanmerkelijk meer in sommige gevallen.

Geplaatst door anton

Relatief stille Polderbaan, wat een zooitje kletskoek, het is je reinste terreur hier, dag en nacht ...........
Dat woord relatief is manipulatie met statistieken/aantallen van de bovenste plank.
Enige oplossing: KLM/Air France zo snel mogelijk failliet, Weg met het netwerk! Niemand zal het missen .............

Geplaatst door de Vries

KLM/Air France failliet is geen oplossing. Het netwerk wordt dan snel door andere partijen overgenomen.

Het is te hopen dat iets stillere vliegtuigen wat gaan helpen. Al is dat natuurlijk weer aanleiding om meer vliegtuigen de lucht in te sturen.

Uiteindelijk zie ik geen andere oplossing. De grens die gesteld is zal zeker weer opgerekt worden.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipbeleid.

Het aantal ´klagers´ is met 50% afgenomen.
De reden dat waarschijnlijk hier aan ten grondslag ligt, is dat er met de klachten feitelijk niets gedaan wordt.
Er veranderd niets in positieve zin, dat wat de mensen juist willen zien (horen).
Slecht een continuïteit van uitbreiden van de luchthaven(s) ten koste van de leefbaarheid is wat er plaats vindt.

Bovendien is ´Bas´ slechts adviserende naar de sector toe, de sector behoeft er helemaal niets mee te doen zolang zij geen wettelijke overschrijdingen maakt.
Juist die wettelijke kant is natuurlijk opgesteld door de groot-aandeelhouder, de Nederlandse Staat.

Dit principe wordt ook wel ´de slager keurt zijn eigen vlees´ genoemd.

Dat er mogelijk onhebbelijkheden naar de medewerkers van ´Bas´ worden geslingerd, kan ik me ook wel indenken. Niet leuk voor de medewerkers, maar de mensen die gehinderd worden die worden niet gehoord en begrepen.
Zij dienen niet te zeuren en de vaak exorbitante herrie (en vervuiling) maar te ondergaan.
Want indien je geluidshinder ondervind, dag en nacht, terwijl je er niet voor gekozen hebt, kun je er echt doodziek van worden.
Dat bagatelliseert de sector en zeer zeker ook de Nederlandse Staat.
De Nederlandse Staat schend hiermee feitelijk artikel 21 van de Nederlandse grondwet.