Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Bewoners eisen behoud positie in luchtvaartoverleg

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 174 
|
 schipholwatch.nl - 26-01-2021 
Bewoners_logo_2x.png

Beroepsonderhandelaar Pieter van Geel wil niet langer dat burgers, bestuurders en sector aan één tafel onderhandelen over Schiphol. Hij plaatst de burgers liefst in een aparte praatclub en wil af van het wettelijk adviesrecht dat burgers nu nog wel hebben. Bewoners eisen juist het behoud van het wettelijk adviesrecht en pleiten zelfs voor meer inspraak.

CDA’er Van Geel wil het vastgelopen Schiphol-overleg – de zogenaamde Alderstafel – vlottrekken door de verschillende belanghebbenden (sector, bewoners, bestuurders, milieuorganisaties) niet meer met elkaar te laten vergaderen, maar los van elkaar in overleg te laten gaan.

Bewoners vertegenwoordigd door de zelfstandige bewonersdelegatie Kiescollege Cluster Aalsmeerbaan en verenigd in PUSH Uithoorn ageren tegen het voorstel. “Dit model is gebaseerd op een verkeerd uitgangspunt. De analyse deugt niet, zodat de onderliggende problemen niet worden opgelost met het overlegmodel.”

Complexiteit
“Het loskoppelen en het creëren van twee zuilen levert nog grotere communicatieproblemen op dan er nu al zijn. De complexiteit van het onderwerp – de inpassing van Schiphol in dichtbevolkt gebied – vergt dat alle partijen aan tafel zitten en er samen uitkomen.”

Het poldermodel wordt volgens PUSH nu vervangen door een verzuild stelsel dat partijen tegenover elkaar plaatst. “De huidige bewoners lijken daarvan het slachtoffer te worden.”

Tweede Kamer
PUSH bespreekt deze pijnpunten donderdag aanstaande tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer met de vaste kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat.

Van Geel kwam tot het nieuwe model nadat in 2019 het aloude Alders-overleg klapte. De luchtvaartsector kon het niet eens worden met de twee andere partijen in het overleg. Burgers, provinciale en gemeentelijke bestuurders wezen gezamenlijk groei af tot 2023, de luchtvaartbranche wilde gewoon doorgroeien.

PUSH zal in de Kamer betogen dat het luisteren naar omwonenden alleen maar belangrijker wordt, omdat het draagvlak voor Schiphol in de regio snel afneemt.

“In Uithoorn geeft 83 procent van de 30.000 bewoners aan teveel overlast te ondervinden. Ten zuidoosten van Schiphol staan 4.500 woningen die niet of onvoldoende zijn geïsoleerd.” Dagelijks staan hierdoor bijna 15.000 mensen bloot aan onaanvaardbare vliegtuigherrie.

Groei vooral op secundaire banen
Door de groei van Schiphol moet de luchtverkeersleiding de zogenaamde niet-preferente of secundaire banen steeds intensiever inzetten. “Inmiddels wordt de helft van alle vliegbewegingen afgehandeld op een secundaire baan. Daarvoor zijn deze banen vanwege hun ligging in de dichtstbevolkte gebieden nooit bedoeld.”

Schipholbaas Dick Benschop erkende dit tijdens een van de fameuze huiskamerbijeenkomsten met burgers: “Het is misgegaan in de zuidoosthoek.”

Verdere groei van Schiphol, zoals gedroomd in de luchtvaartnota 2020-2050 zal vooral op de secundaire banen moeten worden gefaciliteerd. “Deskundigen verwachten dat de groei op de Aalsmeerbaan twee tot drie keer zo groot zal zijn als de 1,6 procent die voor heel Schiphol geldt.”

Uitholling juridische positie
In het Alders-overleg heeft de bewonersdelegatie een wettelijk vastgelegde status. Van Geel wil daar het liefst vanaf, maar de omwonenden binnen PUSH (en veel andere burgerorganisaties) vrezen uitholling van hun positie als deze niet langer juridisch afdwingbaar is.

Zij pleiten in de Tweede Kamer dan ook voor behoud van deze positie omdat de kans anders groot is dat ministerie en sector gezamenlijk de plannen doordrukken zonder enige democratische controle of juridische bescherming van de burgers.

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 26-01-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Vandaag in de Volkskrant het bericht dat Van Geel inzet op verder groei vrachtverkeer op Maastricht Aachen Airport (MAA). Weliswaar met een nachtsluiting (23-07h), maar met meer herrie overdag en zwaardere toestellen op een verlengde baan. Is dit niet de volgende fase in het schiphollen? Een beetje meedoen met de klagers, maar toch gewoon doorgroeien voor ‘de economie’?

Boodschap: Pas op uw tellen!

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

In dagblad Trouw stelt dit heerschap heel nonchalant maar even voor om 2 dorpjes op te kopen.......
Je begint jezelf toch af te vragen of die hele vliegkliek alles wel op een rijtje heeft!

Luik en Düsseldorf liggen vlakbij en Maastricht heeft met alle steun en bedrog ( verlenging landingsbaan) nog geen dubbeltje winst gemaakt.
Bodemloze put dat vliegveld.............

Ik wens de bewoners aldaar sterkte .........