Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Bewoners: eis een blijvende groeistop op Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 895 
|
 Werkgroep Toekomst Luchtvaart (WTL) 
gs_aktie_DSC01575.JPG

Op 10 november gaan de kiesmannen van de ORS in gesprek met directeur Benschop van de Schiphol Group. De luchtvaartsector wil de groei van omzet en winst veiligstellen. De bewoners verdedigen de zwaarbelaste leefomgeving, volksgezondheid en het klimaat.

Door massale slaapverstoring en ergernis wordt de gezondheid ernstig bedreigd van veel meer mensen rond Schiphol dan de geluidsnormen toelaten. Dat blijkt zowel uit het rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie als uit het onderzoek van de GGD in onze regio. Serieuze oplossingen vergen eigenlijk krimp. Het is onbegrijpelijk dat bestuurscolleges die voor de gezondheid en veiligheid van hun burgers verantwoordelijk zijn, toch voor meer luchtverkeer pleiten.
De CO2-uitstoot van de luchtvaart op Schiphol is nu maar liefst 250% van die 1990, terwijl het juist richting 50% in 2030 zou moeten gaan. Ook dat vergt krimp volgens deskundige Paul Peeters. Het IPCC heeft niet voor niets voor de zeer ernstige gevolgen van te hoge opwarming gewaarschuwd. Het is onbegrijpelijk dat bestuurscolleges die hard aan CO2-reductie moeten werken, toch voor groei van Schiphol pleiten.
De luchtvaartsector heeft een Actieplan gepubliceerd waarin weliswaar forse besparingen gesuggereerd worden, maar in feite volumegroei zowat alle klimaatwinst meteen weer tenietdoet. De gebruikelijke misleiding dus. Er is op Schiphol nog niets veranderd.
Een blijvende groeistop is niet slecht voor de economie. Integendeel. Het kabinetsbeleid is tegenwoordig niet meer op algehele volumegroei gericht. Dus ook niet meer op Schiphol als grootste hub van Europa met de meeste vliegbewegingen en meeste passagiers. Dat mainportbeleid uit de vorige eeuw is voorbij.
Dit kabinet streeft wel selectief naar een goede bereikbaarheid en vestigingsklimaat voor de moderne economie van Nederland, met tal van internationale contacten in bedrijfsleven, cultuur, wetenschap en onderwijs. Schiphol en andere nabije grote luchthavens bieden mondiale netwerken voor mensen die voor hun werk naar andere landen moeten reizen.
Bereikbaarheid is ook nuttig om bezoekende toeristen te ontvangen die over een serieus reisbudget beschikken. De toeristenindustrie en Amsterdam zitten namelijk absoluut niet te wachten op een nog grotere tsunami van low cost toeristen.
Het gaat in dit selectieve kabinetsbeleid om hoogstens een derde van het totale aantal passagiers. Er is op Schiphol ruimte zat om nog tientallen jaren tot bijna 3% jaarlijkse groei op te vangen van economisch nuttig luchtvervoer tussen Nederland en de wereld. Zonder één extra vliegbeweging.
Dit kan de WTL met harde cijfers aantonen. Ook blijkt uit de cijfers dat de volumegroei van de sector vrijwel geen extra economisch voordeel oplevert, maar wel grote nadelen voor de omgeving en het klimaat.
Dit is het moment voor de bewonersorganisaties, kiesmannen en clustervertegenwoordigers in de ORS om duidelijk op te komen voor de leefomgeving en het klimaat. De bewonersclaim op een groeistop nu luid en duidelijk naar buiten te brengen. Geen duimbreed toegeven aan de schadelijke groeidwang van de sector. De regering en Kamerleden, wethouders en gedeputeerden, raads- en statenleden aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor volksgezondheid en klimaat, die beide uit de hand dreigen te lopen. En de regering ervan overtuigen dat ze de omzetgerichte groeiclaim van de sector gerust naast zich neer kan leggen. Want die is voorbij.

Hans Buurma
Voorzitter Werkgroep Toekomst Luchtvaart (WTL)


Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Dank hier voor! Dit is precies het standpunt dat nodig is.
Hopen dat de ors vertegenwoordigers het overnemen. Indien niet dan is hun rol eigenlijk uitgespeeld.
Denk dat het stevig vasthouden aan standpunten ipv te gaan voor een "compromis" (het zoveelste waarbij het compromis zou inhouden dat sector 100% haar zin krijgt en de bewoners er weer op achteruit gaan) hier kansrijk is voor de bewoners. Weerstand tegen sector is nog nooit zo groot geweest als nu,betwijfel of sector zich weer kan permiteren om tegen alles in haar zin door te drukken.

Is een lasting dossier voor de politiek dit,dat is wel duidelijk. Men gaat langzaam en voorzichtig te werk als voorbereiding op het definitieve besluit. Eigenlijk zit men klem op dit dossier,kan geen kant uit zonder grote protesten van ofwel de sector dan wel de omwonenden.

Geplaatst door Peter

Er zijn geen grote protesten en ook electoraal zit groei van Schiphol geramd. VVD en CDA zijn de grootste partijen en uitgesproken pro Schiphol. Zij voelen hooguit wat adem in de nek van FvD en PVV en die zijn nota bene nog meer pro Schiphol.
De omkeer gaat niet komen vanuit de politiek en ook niet vanuit de kiezer. Die vindt in grote getale het wel best zolang wij zijn vakantie maar mee subsidiëren.
Eerdaags komen alle crisissen samen, klimaat, schulden, energie, subsidie en dan is het Simpelweg GAME OVER voor de gesubsidieerde luchtvaart.

Geplaatst door Annelie

Weg met al die stinkstaven in de lucht. De mens zal uiteindelijk uitsterven door dit gedrag, die domme vvd, rutte en buma, suïcide clowns

Geplaatst door Marijke Bollweg

22.30 uur Eindelijk rust. Vanaf 4 uur vannacht zijn 227 vliegtuigen op 600 mtr hoogte boven mijn huis voorbij gekomen.
De zwarte puntjes op de witte tuintafel/stoelen zijn daar getuige van.
Die ademen wij dus ook in.
Wanneer gaan wij met z,n allen de straat op om te protesteren? In goede samenwerking met Heiloo, Limmen en Uitgeest moet dat toch de mogelijkheden behoren.

Geplaatst door Wobbe

De Raad van State oordeelde eind juni dat de geluidsnormen voor Schiphol op een correcte manier zijn aangepast.
Die beslissing was echter niet correct; de norm lag in principe vast en kon niet meer gewijzigd worden, aldus oud-directeur Klaas van Egmond van het Milieu- en Natuurplanbureau en het voormalig lid van de commissie MER, Ben Ale.
Inmiddels zouden dank zij die beslissing al tienduizenden extra starts en landingen zijn gemaakt.
_Vanavond om 18.15 uur bij EenVandaag op NPO 1.

Geplaatst door Cees

Bewoners eisen "Blijvende groeistop op Schiphol".

en even later "serieuze oplossingen vergen eigenlijk krimp"

waarom krijg ik nu alweer kromme tenen bij het lezen van dit soort kopjes en zinnetjes?

ORS-bewonersvertegenwoordigers, neem duidelijk stelling en ga voor krimp.

Geplaatst door Michel

In wat voor een land leef ik? Niet te geloven dat dit allemaal maar kan! Een ‘gerechtelijke dwaling’ ,daarmee is het klaar.
De wettelijke norm van 1995 van 10.800 huizen, gewoon met list en bedrog opgerekt tot!
Criminelen zijn het geweest destijds, Balkellende en Treurlings moeten zich maar eens gaan verantwoordelijk voor het Europesche hof! De Nederlandse rechtsstaat heeft zich met dit dossier totaal gediskwalificeerd.
Het niveau van holbewoners uit de prehistorie ! Jammer dat mijn knuppel de tand des tijds niet doorstaan heeft.

Geplaatst door Ed

serieuze oplossingen vergen eigenlijk krimp
eigenlijk weten de directe omwonenden van Schiphol dat al heel lang
en eigenlijk weten velen in de randstad dat
en eigenlijk weten de ORS-bewonersvertegenwoordigers dit ook
en eigenlijk weet ook minsiter Cora van Nieuwenhuizen het heel goed
en eigenlijk weet zelfs Pieter Elbers het
en eigenlijk weten alle goedkoop en frequent vliegende Nederlanders het
en misschien... weet eigenlijk iedereen het
En wie toont er nu echt leiderschap? Wie heeft het lef de ommekeer te initieren? Wie negeert niet langer dat stemmetje van binnen, z'n geweten?!

Geplaatst door Jos

"serieuze oplossingen vergen eigenlijk krimp"

En die zijn ook heel goed mogelijk. Vele mogelijkheden beschikbaar met behoud van de economisch nuttige functie van Schiphol zoals:

* Verminder het aantal kiloknaller vluchten op kosten van de belastingbetaler (belangvrijstellingen)
* Verminder het aantal overstappers. Nederland heeft geen behoefte aan de zoveelste extra vlucht naar de US waar het overstapnetwerk van de KLM grotendeels uit bestaat
* Vervang Europese vluchten door trein

Dan blijft Nederland uitstekend zakelijk verbonden en is er voldoende ruimte voor het reguliere toerisme




Geplaatst door Jaap

"serieuze oplossingen vergen eigenlijk krimp" Die nieuwe zijderoute is een goed voorbeeld. Waarom vracht met vliegtuigen vervoeren als het goedkoper en minder milieubelastend met de trein kan? Nu nog een ontmoediging van kortstondige pretvluchten en krimp komt een stuk dichterbij zonder onze economie te schaden.

Geplaatst door Els Meurs

Ook geen zeebanen in de Noordzee. Krankzinnig idee. Groei moet VOLLEDIG stoppen. Schiphol is groot zat.
Verplaatsen naar zee betekent alleen maar weer het genereren van meer vliegbewegingen, ergo blijvende vlieghinder/-herrie en blijvende luchtvervuiling.
Net als meer asfalt meer auto's (files) betekent.
Een oplossing: niet meer op VVD en CDA stemmen!

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.