Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Bewoners: eerst luchtruim op orde, dan pas vliegen vanaf Lelystad

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 122 
|
 nos.nl 
Bewoners: eerst luchtruim op orde, dan pas vliegen vanaf Lelystad

Lelystad Airport moet niet per 1 april 2019 worden opengesteld voor grote vliegtuigen, maar pas nadat het Nederlandse luchtruim opnieuw is ingedeeld. Dat adviseert een commissie van bewoners uit Oost-Nederland aan minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. De minister nam vanmiddag het rapport in ontvangst.

De minister zelf had de bewoners gevraagd haar te adviseren over de routes die van en naar Lelystad Airport moeten gaan. In oostelijk Nederland is grote onrust ontstaan sinds duidelijk is dat vliegtuigen noodgedwongen tientallen kilometers lang niet hoger mogen vliegen dan 1800 meter. Dit omdat ze anders in de aanvliegroutes van Schiphol terecht komen. De bewoners vrezen veel geluidsoverlast door laagvliegende toestellen.

Vijf jaar

De bewonerscommissie stelt vast dat aan de routes niet veel te doen is: verlegging van routes zou alleen maar tot verplaatsing van de overlast leiden. Het probleem zit hem vooral in de huidige indeling van het luchtruim boven Nederland. Dat moet nodig heringedeeld worden om, naast Schiphol, ook vliegverkeer van Lelystad Airport in te passen.

In de ogen van de bewoners moet dat eerst geregeld worden. Luchtverkeersleiding Nederland zegt dat herindeling van het luchtruim zeker vijf jaar gaat duren.
De indeling van het Nederlandse luchtruim stamt uit 1950 en is nooit aan de explosieve groei van het luchtvaartverkeer aangepast, zegt internationaal luchtvaartspecialist Alexander ter Kuile van de bewonerscommissie uit Lelystad.

Ter Kuile noemt het een unieke situatie dat maar liefst drie luchtverkeersleidingen het kleine Nederlandse luchtruim bestieren. Dat resulteert in een "niet-optimale" indeling waarbij er veel te laag over de provincie moet worden gevlogen.

Een nieuwe moderne indeling betekent efficiëntere vliegroutes, minder overlast voor de bewoners en minder belasting voor het milieu, want er wordt minder brandstof verbruikt, aldus Ter Kuile.
De bewoners hebben in het rapport verder kritiek op het gebrek aan transparantie en de gebrekkige communicatie met alle betrokkenen buiten de luchtvaart. Dat heeft geleid tot afnemend vertrouwen en draagvlak onder de bevolking.

'Op slot'

De kans dat de minister gevoelig is voor dit advies lijkt niet groot. Uitstel van Lelystad Airport zou immers betekenen dat Schiphol niet verder kan groeien. Schiphol zit aan de afgesproken grens van 500.000 vliegbewegingen per jaar. Om meer ruimte te creëren op Schiphol moet een aantal toeristenvluchten verhuizen naar Lelystad, om te beginnen 10.000 per jaar.

Als dat niet doorgaat zit Schiphol feitelijk op slot en dat is schadelijk voor de economie, zeggen voorstanders van verdere groei van Schiphol

Bekijk bericht op "nos.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Anoniem

DENK aan je kinderen.
STOP met vliegen.


Geef het door.

Geplaatst door Elodie

Op dit moment wordt er 'achter de schermen' al een plan B opgesteld. Namelijk bij Eindhoven Airport mag er t/m 2019 in totaal 43000 civiele vliegbewegingen komen (per jaar). Een mogelijke uitstel bij Lelystad, betekent dat bij Eindhoven Airport, vanaf 2020 deze 10000 vluchten (van Lelystad) naar Eindhoven 'verhuizen'. Schiphol moet en zal hoe dan ook moeten doorgroeien, anders gaat de BV Nederland naar de kl.....! Omwonenden bij Eindhoven Airport hebben nu al meer dan genoeg overlast. Het is niet leuk om dit te schrijven, echter als we toch gebruik willen maken van die 'pretvluchten' dan zal ook Lelystad Airport zijn bijdrage aan geluids- en stankoverlast moeten dragen. De enigste oplossing is NIET meer vliegen. Helaas zijn de goedkope tickets te verleidelijk voor de 'milieu bewuste' Nederlanders. Profit,.......Planet,.................................................................People!

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.