Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Bewoners bouwen eigen meetnet rond Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 161 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 04-02-2020 
Schiphol_102019_HvS004.JPG

Door Frans van den Berg

AMSTELVEEN - Bewoners bouwen een eigen netwerk om het geluid van vliegtuigen van en naar Schiphol te meten. Een netwerk dat veel fijnmaziger wordt dan de bestaande systemen en zo een beter inzicht geeft van de overlast.

Tot nu toe hebben vijfhonderd belangstellenden zich gemeld die een dergelijk meetpunt willen neerzetten. „Laat uiteindelijk de helft meedoen, dan hebben we nog tien keer zoveel meetpunten als het Nomosnetwerk van Schiphol”, ziet Max van Dam het al voor zich.

SchipholWatch

Van Dam is een van de vijf oprichters van de stichting SchipholWatch. In het najaar van 2018 kwam de groep met een app voor de mobiele telefoon. Daarmee kunnen gebruikers zelf de herrie van overkomende toestellen vastleggen. „Nu al blijkt dat de Nomosmeetpunten van Schiphol maar tien procent van alle overkomende toestellen registreren. Wanneer er namelijk net een auto of brommer voorbij komt, geeft dat extra herrie en worden de gegevens van het vliegtuig niet opgeslagen”, schat Van Dam in.

Verschillende gemeenten hebben wel meetpunten van het bedrijf Luistervink aangeschaft, maar dat is geen dekkend netwerk. „Met onze app Explane kan je in heel Nederland meten. De computer controleert of de meting van dat moment overeenkomt met een overkomend vliegtuig. Die gegevens van alle overvliegende toestellen zijn namelijk bekend. Met de app wordt daar dan een geluidspiek aan gekoppeld”, legt Van Dam uit. Afgelopen juli deden 588 omwonenden samen 12.254 metingen, maar in januari was dat nog niet eens de helft. In de zomer kan je immers simpel zittend in je tuinstoel bij ieder toestel je telefoon in de lucht steken.

Metingen

Al die metingen over 2019 leveren een berg aan informatie op over plaatsen met veel herrie, bepaalde vliegtuigtypes en airlines. De gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Zaanstad gaan de gegevens al betrekken bij hun discussies over de luchtvaart en de overlast. Ook andere gemeenten overwegen dat. „Iedereen mag er gratis gebruik van maken. Maar wij voeren geen analyses uit, wij zijn geen data-analisten. We hebben wel de TU Eindhoven uitgenodigd om met de cijfers aan de slag te gaan en ook het RIVM kijkt er naar.”

Maar het zwakke punt van het meetsysteem blijft de afhankelijkheid van de deelnemers. Die moeten de metingen met hun telefoon doen. ,,Bovendien kan een telefoon maximaal 90 dBa meten, terwijl we weten dat bepaalde vluchten toch echt hoger uitslaan. Daarom zijn we nu ook druk bezig met een permanent meetsysteem. Dat hopen we over enkele maanden af te hebben. aarna moeten de belangstellenden het gaan aanschaffen en plaatsen. Wanneer dat eenmaal draait, hebben we een uniek en uitgebreid meetnetwerk rond Schiphol.”

Andere groepen
SchipholWatch kijkt verder dan alleen Schiphol. Ze werken samen met andere groepen zoals rond Lelystad, Rotterdam en Maastricht en met partijen als Greenpeace en Extinction Rebellion. ,,Volgende week dinsdag bieden we aan de Tweede Kamer een petitie aan namens 30.000 bewoners tegen de groei van Schiphol en Maastricht. Echt, nog eens 40.000 vluchten erbij op Schiphol kan echt niet. Die zullen vooral worden afgewikkeld op de secundaire banen zoals de Aalsmeerbaan, waar de overlast nu al veel te groot is.”

Die frustratie besprak hij regelmatig met vier vrienden in het café, met als resultaat de oprichting van de stichting. „Natuurlijk hadden we ons ook bij bestaande bewonersgroepen kunnen aansluiten, maar dat is vooral vergaderen. En wat bereiken die nu? Nee, wij zijn alle vijf ondernemers. We willen slagvaardig zijn. Ons doel is helder: Schiphol ligt op de verkeerde plek. Die luchthaven moet naar zee.”

Maar vooralsnog is het politieke klimaat er niet naar om het avontuur van een luchthaven op zee aan te gaan. „In dat geval mag Schiphol zeker niet verder groeien, maar juist krimpen. De overlast moet verminderen. Lelystad helpt wat dat betreft niets. Het is niet de opzet dat de 45.000 vluchten op Lelystad betekenen dat Schiphol van 500.000 naar 455.000 vluchten gaat. Nee, Schiphol wil ook groeien en rond Lelystad ontstaat ook overlast. Dus halen we alles uit de kast om Schiphol te stoppen. We zijn actief op Twitter, sturen nieuwsbrieven, hebben een website en meetapp en voorzien politici van informatie.”

Open brief
Bij menigeen gaan de haren al overeind staan wanneer SchipholWatch weer iets naar buiten brengt. Zo werd deze week een derde open brief aan Schiphol-directeur Benschop gestuurd, op dezelfde dag dat KLM-personeel bij de Tweede Kamer in een petitie aandrong op een snelle opening van Lelystad en extra vluchten op Schiphol. „Schiphol heeft ons al enkele keren uitgenodigd voor een gesprek, maar dat slaan we af. Wij praten niet met de luchtvaart, maar over de luchtvaart. We laten ons niet weg zetten als milieufreaks of gekke Henkies. We gaan ook niet onbezoldigd aanschuiven in al die overlegorganen. Dan vraagt de sector aan omwonenden om oplossingen aan te dragen voor een probleem dat zij zelf hebben gecreëerd.’’

De leden van SchipholWatch maken zich volgens eigen zeggen gewoon zorgen over de geluidsoverlast en de vervuiling. ,,Daarbij zetten we vraagtekens bij heel veel zaken. Want is het wel nodig dat KLM uit heel Europa passagiers ophaalt en op Schiphol laat overstappen? Daar verdienen we niet veel aan. Zeker wanneer er nog duizenden vluchten bijkomen, levert dat nauwelijks iets op. Dat terwijl we wel in een gebied zitten waar heel veel woningen nodig zijn. Dat gaat niet samen.”

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 04-02-2020"

Reacties op dit bericht

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.