Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Bewoners aan de Alderstafel ook dit keer “Geschiphold”

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1063 
|
 Vereniging Bescherming Leefomgeving Schiphol (BLRS) 
lvh_aktie_DSCN2553.JPG

PERSBERICHT

Van de Vereniging Bescherming Leefomgeving Schiphol (BLRS)

18 Platforms in de regio Schiphol
Castricum, 28 januari 2015

Bij het afsluiten van het Alders akkoord in 2008 gold de spelregel “Afspraak is afspraak en daaraan wordt niet getornd”. De afspraken in het akkoord zouden worden uitgewerkt zonder dat teruggevallen zou kunnen worden in de discussie teneinde zaken te kunnen wijzigen. Dit gold zonder uitzondering voor alle partijen. Schiphol kwam recentelijk er achter dat het huidige toegestane gebruik van de banen (2 voor landen en 1 voor starten of 2 voor starten en 1 voor landen) niet genoeg zou zijn. In de nabije toekomst zou gebruik gemaakt moeten kunnen worden van 2 banen om te starten en tegelijkertijd 2 banen om te landen. Dit staat haaks op hetgeen daarover was afgesproken. Desondanks werd dit als agendapunt opgenomen aan de Alderstafel en zou over mogelijke oplossingen worden gesproken. Voor de vergadering begon deelde de bewonersvertegenwoordiger van Ojik mede dat het best spannend zou worden maar dat er bij hem bereidheid was om tot een redelijk compromis te komen. En tot een compromis werd inderdaad gekomen. De uitkomst van de bespreking aan de Alderstafel is dat Schiphol het 2 bij 2 baangebruik mag toepassen. Dit betekent voor de bewoners een verdere toename van de geluidsoverlast en wel met name in de piek-uren waar al sprake is van een enorme overlast. En wat hebben de bewoners daarvoor teruggekregen? De afspraak over de groei van Schiphol t/m 2020 van 510k vliegtuigbewegingen werd gewijzigd in 500k. Wetende dat in 2014 er ca. 440k vliegtuigbewegingen waren is het gewijzigde aantal t/m 2020 geen echt groot probleem voor Schiphol. Daarna wordt immers gesproken over verdere groei. Aanvankelijk wilden de bewoners het plafond van 510k vliegtuigbewegingen verleggen naar 2025, maar dat was voor Schiphol onbespreekbaar. Dat zou de groei van Schiphol belemmeren. Nee dan liever een plafond van 500k vliegtuigbewegingen t/m 2020. Dat stoort niet echt en daarna is er weer ruimte voor verdere groei. Daarmee hadden de bewoners het nakijken. Dit wordt echter verhuld door het geven van een soort heroïsch verslag over hoe spannend het aan de Alderstafel toeging maar dat alle partijen toch uiteindelijk bereid bleken te zijn tot compromissen. Voor de bewoners is de uitkomst helaas niet meer dan het naar huis gaan met een fopspeen. Oud VVD-minister Winsemius waarschuwde hiervoor in zijn tijd met het gezegde "Pas op anders word je Geschiphold".

Bestuur BLRS
Voor informatie : drs J.H. (Jan) Griese
Vz St. SWAB 5500 leden
Secr. BLRS 18 platforms uit de groot regio Schiphol
Tel 0297-582336


18 platforms uit de regio Schiphol “groot”
1. Vereniging GEUS Aalsmeer Aalsmeer
2. Stichting Platform Leefmilieu Regio Schiphol Amstelveen
3. Schiphol Werkgroep Amstelveen/ Buitenveldert SWAB A.veen/Adam
4. Vereniging Platform Vliegoverlast Amsterdam Amsterdam
5. Bewoners Alliantie Amsterdamse Tuinsteden Amsterdam W
6. Stichting Bewonersbelangen Isolatie Assendelft Assendelft
7. Vereniging Platform Vlieghinder Regio Castricum Castricum
8. Stichting Dorpsraad Wijk aan Zee Wijk aan Zee
9. Werkgroep Luchtruim IJmond Noord Heemskerk
10. Werkgroep Vliegtuigoverlast Heemstede Heemstede
11. Platform Vliegoverlast Zaanstad Krommenie
12. Werkgroep Goedaardig Heemskerk
13. PVOS (Platform Vliegoverlast Velsen) Velsen
14. Dorpsraad Lijnden Lijnden
15. Schiphol watchers Hoofddorp
16. Platform "Oegstgeest ziet ze vliegen"' Oegstgeest
17. Studiegroep Velsen Vlieghinder Velsen
18. Vereniging Dorpsbelangen Egmond-Binnen (VDEB)


Reacties op dit bericht