Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Bewoner Kees van Ojik uit Schipholoverleg gestapt

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 621 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 26-02-2019 
logo_ORS.jpg

Door Frans van den Berg

ZWANENBURG - Bewonersvertegenwoordiger Kees van Ojik is uit het Schipholoverleg gestapt. Hij is het niet eens met de koers van de andere bewoners, die tegen verdere groei van Schiphol zijn.

Zijn plek is nu overgenomen door Rob van der Pol uit Zwanenburg. Matt Poelmans uit Oegstgeest heeft al sinds december het woordvoerderschap overgenomen en een vertegenwoordiger uit Aalsmeer werd door zijn achterban aan de kant gezet. „Ik ben niet aan de kant gezet, maar heb zelf besloten op te stappen. Sowieso zou ik me niet verkiesbaar stellen voor weer een periode van vier jaar. Daarvoor ben ik te oud”, meent Van Ojik, die volgende week 84 jaar wordt.

De verkiezingen van de tien bewonersvertegenwoordigers zijn tot het eind van het jaar uitgesteld, maar ook daar wil de voormalige huisarts uit Zwanenburg niet meer op wachten. „Na het afwijzen van het door mij voorgestelde compromis, heb ik mijn conclusies getrokken. De andere bewoners willen helemaal geen groei. Ik vond een groei van 500.000 naar 525.000 in tien jaar tijd zeer acceptabel. Dan hebben we het over 25.000 extra vluchten per jaar. Dat is er één extra per dag op de Zwanenburgbaan en op de Aalsmeerbaan. Dat wel samen met de opening van vliegveld Lelystad voor vakantievluchten.”

Dat de bewonersdelegatie later het standpunt heeft verhard in ’geen groei’, vindt Van Ojik ’wereldvreemd’. Ook de gemeenten en provincies en milieugroepen willen geen groei, maar de luchtvaartsector en luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen wel.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 26-02-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

We zullen hem missen. Niet dus!

Geplaatst door anoniem2

Het is eigenlijk wel jammer dat iedereen meneeer Van Ojik hier verketterd.
Hij heeft namelijk wel degelijk een punt. In de huidige politiek is er een meerderheid voor groei en zoals we vandaag zien aan de aandelen van KLM, is de schiphol lobby heel erg machtig. Ik ben er net als de heer Van Ojik ook bang van dat de groei op schiphol nu vele malen hoger gaat worden(lees tot minimaal 580000).
We weten allemaal dat de politiek wereld vreemd is en zich alleen maar interesseert voor het vestigingklimaat en niet het echte klimaat.
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben ook tegen groei maar dat zit er met de huidige politiek gewoon niet in.

Geplaatst door Rob

@Anoniem2. Geen enkel begrip voor de reactie door van Ojik. Alders heeft aangegeven in zijn verslag dat de overlast veel bewoners te veel is geworden en dat stillere vliegtuigen niet helpen. Dan is het heel slecht voor bewoners om als ex delegatieleider weer te gaan pleiten voor groei en het acceptabel te vinden. Van Ojik is daarmee geen pleiter meer voor bewonersbelangen maar enkel voor zijn eigen gelijk en ego.

Geplaatst door anoniem2

Rob, Ik denk dat de heer van Ojik ook liever geen extra vluchten heeft en dat de heer van Ojik ook vind dat de hoeveelheid vliegtuigen te veel zijn. Het heeft echter geen zin om de politieke realiteit uit het oog te verliezen. En de realiteit is, VVD, D66, CDA, FVD en PVV zijn allemaal voor een nog veel groter Schiphol.
De luchtvaart industrie is (uiteraard ook) voorstander van groei. Het liefst tot in het oneindige.
Ik snap dat niemand groei wil, ik wil het ook niet. Maar ik ben bang dat het onze eigen glazen ingooien is. Ik hoop uiteraard van niet.
Als je het algemene nieuws leest dan is de zwarte piet zoiezo al aan de bewoners gegeven. Ook door de minister.
Mijn persoonlijke mening is nog steeds dat wat de heer van Ojik voorstelde het maximaal haalbare was. Maar we zullen zien.....

Geplaatst door Rob

@Anoniem2. Ook als van Ojik er met zijn onderhandeling het maximale heeft uitgehaald voor bewoners (hetgeen ik betwijfel) is zijn huidige opstelling niet in het belang van bewoners want hij speelt de sector in de kaart. Als van Ojik daadwerkelijk voor bewoners wil opkomen dan had hij nu anders moeten reageren. De overlast en weerstand onder bewoners is enorm. Ik wist dit maar heb het toch onderschat. Er moeten echt alternatieven gezocht worden voor groei op Schiphol met behoud van de nuttige functies. Maar nee, hij wil niet toegeven dat hij niet goed geluisterd heeft naar zijn achterban. En wil achteraf zijn gelijk halen door te pleiten voor zijn eigen gelijk ook als dit ten koste gaat van bewoners. We weten allemaal dat de lobby vanuit de sector sterk is, maar de door zijn opstelling versterkt van Ojik alleen maar deze lobby. Kan dus niet anders dan concluderen dat zijn eigen ego belangrijker voor hem is dan het belang van bewoners.

Geplaatst door Bob

De overheid heeft tot nu toe altijd ingezet op ongebreidelde groei en een zeer dubieus en leugenachtig spel gespeeld met omwonenden. Volgens de normen van de WHO (een grens van 45 dB(A) Lden) lopen 1.3 miljoen omwonenden van Schiphol risico om op de lange termijn gezonde levensjaren in te leveren. Men realiseert zich niet hoe slecht herrie en luchtvervuiling werkelijk zijn.

Ik snap niet hoe een arts als Ojik verdere groei kan verdedigen. Als dit de 'politieke realiteit' is dan is het hoog tijd deze te wijzigen.

Laten we beginnen om de voorstanders van groei bij de volgende verkiezingen af te straffen!

Geplaatst door Elodie

Een afspraak van een groei van 500.000 naar 525.000 in 10 jaar zou hooguit 2 jaar stand hebben gehouden. Bewoners worden al jarenlang zoet gehouden met telkens weer een beperkte groei, en uiteindelijk heeft Schiphol / KLM hetgeen ze al voor ogen hadden. Nee, heel goed van de omwonenden: geen medewerking voor verdere groei. Laat je niet voor het karretje van de VVD spannen, en dat ze dan kunnen zeggen: in samenspraak met de omwonenden ......bla bla bla. Ze moeten NU echt kleur bekennen. Ben benieuwd naar de komende verkiezingen. Als laatste: het is helemaal idioot dat het kabinet effe voor honderden miljoenen aandelen koopt van een bedrijf zoals KLM. Op deze manier zullen we onze klimaatdoelstellingen nimmer nooit halen (ofwel....vliegtuigen vallen buiten het klimaatakkoord!). Begrijpt het nog iemand?

Geplaatst door Annelie

De aankoop van belangen in klm is toch gewoon een tactiek. Nu kunnen ze het ‘belang’ van de klm naar voren schuiven om groei te kunnen onderbouwen. Die zielige Wopke staat er ook bij als een kind die door zijn ouders gestuurd is maar geen idee heeft, cora met haar strakgetrokken plastic hoofd ernaast. Wát een schertsvertoning. En volgens mij zijn wij niet de enige mensen die geen vertrouwen meer hebben in deze voorstelling en de zaal uit lopen. Het klimaat, dat woord horen we niet van deze mensen nee, hoe kunnen ze hun kinderen en kleinkinderen nog in de ogen kijken met zo’n 20ste eeuws waanzinnig wereldbeeld? Het is idd onbegrijpelijk als je erover na gaat denken. Maargoed, vandaag 20 graden in februari...ikzelf kan er niet erg van genieten in ieder geval...

Geplaatst door Anoniem

Mijn zoon van 7 jaar kijk naar het jeugdjournaal en hoort dat er 680 miljoen Euro door de regering wordt uitgegeven. Waarop hij meteen zegt: “Ze houden niet echt rekening met de opwarming van de aarde. “
Dat is nou de generaratie die de klos is straks, hij begrijpt niet waarom dat geld niet naar meesters en juffen gaat, waar er te weinig van zijn.

Geplaatst door Jaap

Tijdens de afsluiting van de luchtvaartdag op 8 december 2018 heb ik de heer Van Ojik nog voor een groot publiek horen pleiten voor krimp van de luchtvaart. Dus ik denk dat hij voor dit compromis is gegaan, om te voorkomen dat de ontwikkeling van Schiphol een ongeleid projectiel gaat worden. Nu zijn we aan de politiek overgeleverd.
Of die aankoop van aandelen KLM tot het beoogde resultaat gaat leiden, is nog maar de vraag. Zie
https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10370969/frankrijk-dreigt-steun-groei-schiphol-in-te-trekken
Air France-KLM dreigt de steun voor de groei van luchthaven Schiphol in te trekken. Dat meldt het Financieele Dagblad. In een persbericht zinspeelt de holding op het intrekken van zijn steun nu Nederland meer aandelen heeft gekocht. Dat zou betekenen dat de alliantie verkeer gaat omleiden van Amsterdam naar Parijs. 'Dit zou desastreus zijn,' zegt luchtvaartadviseur Ruud Jansen bij Oxford Services.
Daar gaat ons belastinggeld! Too big to fail?

Geplaatst door anoniem2

Dat is ook wat ik eerder al zei en waar ik ook al bang voor ben. Ik vermoed dat omdat er geen deal is en ook omdat de overheid vind dat Schiphol het belangrijkste is wat we in Nederland hebben(zie KLM aandelen) er een veel grotere groei doorgedrukt gaat worden.
Men zal ook de zwarte piet bij de bewoners neerleggen omdat de bewoners "niet flexibel" zijn.
Dat dit gebaseerd is op leugens doet niets af aan de poliieke realiteit.

Het enige wat ik hoop is dat er in de eerste kamer een meerderheid tegen Schiphol komt. Anders zie ik een veel grotere groei dan de 25000 van de heer van Ojik.

Geplaatst door de Vries

Alsof het bij die 25.000 was gebleven, wat zijn jullie goedgelovig zeg. Laat de politiek maar lekker de verantwoordelijkheid nemen ipv de bewoners.

Geplaatst door Erwin von der Meer

Van Oijk heeft het Schiphol dossier gedomineerd met als belangrijke motivatie persoonlijke ijdelheid. escherming) om te worden vervangen door een nieuw handhavingssysteem "preferent baangebruErbij willen zijn. Praten met belangrijke mensen uit de sector. Voor deze rol was hij bereid gemene zaak te plegen met Schiphol Hij is verantwoordelijk voor afschaffing alle handhavingspunten (lokale geluidsbik" zonder lokale bescherming. Dit was voor Erwin reden om dit akkoord niet mede te ondertekenen nog verder te participeren aan dit Alderstafeloverleg De afspraken gemaakt met de sector in het Aldersaccoord zijn door hen op geen enkele wijze nagekomen. Van Oijk ziet dat stilzwijgend toe. Bij onderhandelingen begint elke partij met een laag dan wel hoog bod. Van Oijk laat namens de bewoners out of the blue als beginstap 525 k vtb. vallen. Dit kan worden gezien als openingsbod aan de sector. Dat zijn de bewoners dus al kwijt. Wat wordt de groei van Schiphol? Schiphol moet groeien mede door het belang van Schiphol. Alle signalen staan hiervoor op groen. Dit alles meegeholpen door dom gedrag van VanOijk. Wie is Van Oijk? Een ijdele man, die op een feestje wordt ervaren als een dominante, zelfingenomen man, die graag aan het woord is en zich uitlaat over zijn socale contacten (belanrijke mensen)

Geplaatst door Jan Griese

@Dank Je Erwin, Jezet de juistepunten op de i !
@Anoniem 2 . U kent de streken van vanOjik NIET : Charletan, IJdeltuit, Solist, Leugenaar, Bevoordeelde zijn eigen Zwanenburgbaan
Zie onderstaand de brief, die ik enige tijd geleden aan onze Wethouder Amstelveen schreef

Zoals we aan beide voorgaande wethouders menigmaal lieten weten , heeft “de dorpsdokter van Ojik,” te Zwanenburg de Amstelveense herrie gedupeerden door zijn nu en dan dominante, brutale en doortrapte optredens zeer benadeeld !

Ons kwam ter ore, dat hij deze komende periode niet meer zou deelnemen, echter dat liet hij 4 jaar geleden bij de ORS verkiezingen ook horen, maar kwam toen een week voor de verkiezingen 2004 weer ten tonele, plotseling, weer sterk gesteund door Hans Alders, die ons als BLRS -zie Colofon als bijlage-een half jaar eerder beloofde: Nee van Ojik komt niet meer terug , die maakte al vele termijnen vol. (lange tijd CGS, 3 termijnen CROS , terwijl maar max 2 termijnen golden !

Ik meld u onderstaan een lijstje met wangedrag van van Ojik.

1) 2006-2007 : Het deed een verzoek in het geniep, aan Knowledge Centrum KLM of er vluchten van de Zwanenburgbaan overgeheveld konden worden naar de Buitenveldertbaan …

2) 2007 juli : Begin 2007 dreigde er een overschrijding van de handhavingspunten 20 en 22 bij de Buitenv baan . De toen nog redelijk functionerende Inspectie dreigde de Buitenv baan in de laatste mnd van Gebruiksperiode 2006-2007 Oktober te gaan sluiten. De Overschrijding bleek ca 0,7 dBA . Op een zonnige junimiddag 2007 zaten er 11 onzer (destijds nog VGPers -Verenigde Gezamenlijke 26 Platforms-dus) een drankje te drinken op het Plein te den Haag, vlak na een Schiphol A.O. Er werd door die 11 , inclusief Ir Jan Fransen St N&M en van Ojik een conceptbrief brief opgesteld , die Vz Erwin von der Meer thuis in het net schreef en aan het ministerie en Alders stuurde: “Wij als Platforms zijn bereid die 0,7 dBA voorlopig te gedogen , met als voorwaarde: Jaar er op hinder vermindering en zo mogelijk die 0,7 dBA alsnog retour . (Zie SVP de Bijlage VGP brief 8juni 2007 aan Alders en Ministeries)

Let wel, daar stond de Handtekening van van Ojik dus ook onder ! Ik verzorgde altijd de lijnen naar de politiek, toen Kabinet CDA, PvdA, CU.
Ik overlegde met Paul Tang PvdA woordvoerder Schiphol , die zegde toe samen met CU het CDA te overtuigen: Handhaven op 0,7 dBA Dat lukte hem na nogal wat moeite.
Gr Links had een A.O. aangevraagd hierover . Het Debat start en Eurlings vraagt het woord, Ik heb zojuist dhr van Ojik gesproken en de Bewoners zijn accoord met 2 dBA versoepeling handhavingspunten Buitenv baan. Ik zat thuis via Internet te kijken en schrok me rot, en was verbijsterd …. Na een uur belde Paul Tang : Jan wat gaat die van Ojik nu doen? . Beste Paul , ook ik ben verbijsterd . ik bel terug. Nog een half uur later: Weth Remco Pols A.veen belde me. : Jan Wat krijgen we nu ?
Dat was toch niet de afspraak ? Ik : beste Remco ook ik ben verbijsterd. Van Ojik besloot dit volstrektop eigen houtje , Als laatste belde Wijnand Duivendak “Jan wat krijgen we nu ?”

Maar de schade was al geschied. Dat draaide je niet meer terug . Onze Oud SWAB Vz dhr Ernst Slot was woest op mij. Hoe hebben we het nu ! Ik legde uit dat het van Ojik was, die gewoon verraad had gepleegd .. VOLSTREKT OP EIGEN HOUTJE We nodigden van O uit te A.veen, met Erwin von der Meer daarbij en de oud Vz Ernst Slot.. van Ojik mompelde iets als: Je moet ze wel enige speling geven. En we doen het om een klein (??) visje weg te geven, om straks een grote vis te vangen . Verder kwamen we niet ..

Maar het ergste kwam nog : Hij had in het geniep geregeld, dat Zijn handhavingspunt Zwanenburgbaan Hh p 17 2 dBA scherper werd gesteld en dat van Adam west Hhp 18 met 2 dBA versoepeld werd… Brutaal , vals en gemeen !

Het enige dat we toen nog gedaan kregen : De VGP 26 platforms kregen ook een plek aan de Alders tafel, De Tweede Kamer op initiatief van Paul Tang verordoneerde dat; Tang in de Krant: Die Platforms moeten ook een ZETEL aan de Alderstafel, en GEEN WIEBELEND krukje op de 2e hand .. (Nb De Crossers van Ojik en Geudeke -Uithoorn, hielden aanvankelijk de boot af.. Gunden de 26 Platforms geen stem aan de tafel. Ze hielden liever hun BoBo functie voor zich zelf..




Geplaatst door Jan Griese

Deel 2:

3)2007-2009 Van Ojik wist gedaan te krijgen, dat de startroute Zwanenburgbaan 550 m oostwaarts verlegd werd.( Dit dus nog eens na al de aanscherping
van Zwanenburg Hh.punt 17 ! startroute liep al ten oosten langs Zwanenburg, maar nu geheel ! Echter de overlast is nu verplaatst naar Adam West,
Badhoevedorp, Aalsmeer en in ernstige mate naar Lijnden terwijl tegenwoordig burgers uit A.veen en Buitenveldert ons en Bas melden dat ze last hebben van de Zwanenburg uitvliegroute. (situatieschets ontvangt u in de volgende mail, vanwege 5 MB. (vergaderingen van de Focusregie groep werden opzettelijk overdag gehouden, terwijl de vertegenwoordigers uit vooral Lijnden, die beiden een bedrijf hadden , te vergeefs frequent verzochten om ook eens savonds te vergaderen) (Zie svp de bijlage Zwanenburgers aan de Alderstafel, Hoofddorpse courant!)
Destijds schreef ik persoonlijk een brief aan Hans Alders over deze kwestie, hij antwoordde dat deze zaak geheel buiten de Alderstafel viel. Dat is leugenachtig.
Diverse malen kwam deze kwestie aan de Alderstafel ter sprake .

NB Dit experiment dat doorgevoerd werd vond ook plaats in het kader van optimaal Parallel vliegen (Polder-en Zwanenburgbaan ) Bij de start van in
gebruikname Polderbaan begin 2004 zou er strict Parallel gevlogen worden . (terwijl de prognose 2008 voor de Buitenv baan stond voor MINUS 7 %
groei, gebaseerd ook op optimaal Parallel starten . Ook buro Helios (UK) in opdracht Gem Amstelveen zag dit niet optimaal P starten als een belangrijke reden van de
vele overschrijdingen, naast het falende Strict Preferent vliegen ! Menigmaal werd via de Buitenv baan gevlogen . (Landen Polderbaan, starten B. baan. Groei nu ca 45 % ipv Minus 7 %
Al ruim 15 jaar is dit niet parallel vliegen ieder jaar weer een probleem. Terwijl deze zonder problemen volgens de IATA voorschriften gevlogen kan worden. Anno 2008 verschenen op de sites van Amsterdam en Amstelveen ronkende verhalen over het
ontzien van Amstelveen Buitenveldert,
Zeer stuitend was nog, dat wanneer de Buitenv. baan in onderhoud was, kon er ineens wel strict Parallel gevlogen worden !
NB De Buitenv baan ligt boven een veel groter bewoond gebied , dan de Zwanenburgbaan ! Waar nu ook LANGS gevlogen wordt, hetgeen NIET voor de Bewoners van A.veen-Buitenv geldt .
4 2008 stond in het teken van vooral de toevoeging van de plotselinge opdracht aan de Alders tafel door oud Min Eurlings, om een nieuw Handhavingsstelsel te ontwerpen. Het vorige stelsel zou failliet zijn. Echter dat Stelsel was beslist NIET failliet, omdat PvdA woordvoerder Paul Tang aantoonde dat het failliet school in de Berekeningsformule . Deze formule kende zgn Endogene en exogene variabelen , met de laatste kon Schiphol manipuleren …(Ook ing ir Muchall van onze Luistervinken schrijft al jaren: Het verschil tussen gemeten en berekend geluid komt door verkeerde aannames in de berekeningsformule.
Niettemin dook Eurlings handig in het ontstane politieke gat, om de boel weer op te rekken.

Naarmate deadline 1 okt 2008 dichterbij kwam nam de spanning binnen onze VGP zeer toe. Zie svp de notulen van VGP van 16 juli 2008 (rood gearceerd), waarin Kees Van Ojik de situatie aan de Alderstafel uitlegt.: Lokale bescherming zou hoe dan ook beschermd dienen te worden. (echter op dat moment had van Ojik in een onderonsje met Cerfontaine de Handhavingspunten al weg gegeven. (IJdele mensen willen soms hun kennis delen, hij liet het onze VGP Vz Erwin bilateraal mondeling weten, maar die liet zich gelukkig niet overhalen!)….

In onze volgende vergadering bleek, dat van Ojik, samen met zijn maatje dhr Eef Haverkort, ook Zwanenburg er overdachten de Handhavingspunten in te ruilen voor het Max volume Van 510.000 . Praktisch 95 % van onze platforms wilden dat NIET … Er begon een vijandige sfeer te ontstaan. De laatste spoed VGP vergadering, op de nb vrijdagavond van 26 sept 2008, we dienden onze agendas leeg te maken stemden van de 11 aanwezige platforms er 7 Tegen en 4 voor , van Ojik had er nog 2 dorpsraden geronseld, allen dus uit de Haarlemmermeer . Een tweede stelling waarop gestemd werd was: Willen we nog doorgaan , aan die Alderstafel of niet 4 stemden pertinent voor weggaan van die tafel, en 7 wilden wel doorgaan . Hun argument: Dan gaan we proberen de kwestie nog te wijzigen .(Dit volstrekt tegen de waarschuwingen van Alders en Staatvechter Mr Th Vermeegen: ER WORDT NIETS MEER GEWIJZIGD .
Onze VGP voorzitter Erwin von der Meer stuurde een brief aan Alders , waarin hij het aftreden van VGP liet weten, zie svp zijn brief als bijlage
Daarin nam hij ook op de woorden van CROS bewonersvertegenwoordiger dhr Ir TU Delft Theo Geudeke, die het voorgenomen stelsel fileerde. (Hij liet ons dat weten per mail en had dit ook aan de tafel voorgedragen. Aan de Alderstafel hadden de Bewoners dus een meerderheidstandpunt VGP Erwin en oud Crosser Ir Geudeke waren het dus roerend eens ! Geen fiat VVA stelsel door de Bewoners.

Wat schetste onze verbazing , dat dhr Geudeke in zijn CROS vergadering niettemin had voorgestemd … 30 sept .Hij liet weten: Erwin het was toch een 6 min geworden . Tja de menselijke geest is soms onnavolgbaar . maar van een redelijk intelligent figuur hadden we deze vlucht naar voren natuurlijk niet meer verwacht . Hang naar het pluche en zich belangrijk mogen voelen. …en € 6000,- p. jaar vergoeding ..Idem van Ojik .

Na 1 oct , de poppenkast rond acceptatie Aldersaccoord (Ik heb er nog een mooie CD van : NOS Journaal , en erna het RTV NH interview met Prof
Berkhout , die het fileerde, en mij zelf ) werd nog 1 x in VGP gestemd: Zie de uitkomst als bijlage svp 14 Tegen 12 voor. Waarbij moet worden
Aangetekend : Dorpsraad Lijnden liet 2 weken later weten: Wij zijn ook tegen het VVA stelsel, dus Tegen het Alders accoord .We vergisten ons.
Daarbij komt nog, dat van Ojik 2 machtigingen bij zich had van 2 Dorpsraden Beinsdorp en Vijfhuizen, die Geen lid waren van VGP en nog nooit enige VGP
vergadering hadden bijgewoond . Apart was ook, dat van Ojik behoorde bij Platform Zwanenburg, maar hij ook Studiegroep Zwanenburg had toegevoegd
(In het grijze verleden had hij met een collega huisarts uit Aalsmeer en een oud piloot gesproken. Dat noemde hij Studiegroep Zwanenburg . Hij at zo van
2 walletjes .)
De stemming zou dus nog meer Meerderheid TEGEN VVA dienen te zijn. Ca 15 Tegen en 11 of 10 voor.

Alders, Eurlings en van Ojik vertaalden deze uitslag dus IN EEN MEERDERHEID VOOR VVA . van Ojik voerde op een derderangs enquête via een of andere
Suffe regio radio zender H. meer. Die uitslag stuurde hij in een “gewichtige brief “ aan Alders en de Kamer. Wij als VGP stuurde het parlement nog een
indringende brief, maar niets mocht meer baten . Wij vormden dus de vereniging BLRS , die , zie bijlage Colofon, , van 2008 tot 2014 aan de zijlijn stonden , slechts op gezag van de Kamer ieder kwartaal moesten worden bijgepraat door Alders. Wel hadden we zo onze handen vrij, om de politiek goed te
informeren.

In 2013 werden wij gevraagd door Alders weer mee te doen, nu in de Nieuwe ORS per 1 januari. 2014 .Wij zeiden ja, maar dan moest van Ojik dus
vertrekken . Alders accepteerde dat …zie bovenstaand . We flyerden ons toch maar weer een ongeluk, en kregen de grote meerderheid voor het Binnen en
Buitengebied B.baan. Op dit moment is ons Leden aantal ca 1200 . Pas in februari 2014 startte de ORS . De oude groep, mocht er eerst nog een dubieus
besluit doordrukken … alweer een afzwakking van de Aldersaccoorden.

5) Op een gegeven moment kwam er een voorstel van KLM om de startprocedure te wijzigen , NADP-2 versus NADP1 hetgeen in de ORS werd
voorgesteld. Van Ojik had zijn woordje klaar: Geen probleem, daar gaan wij helemaal niet over… Maar al ras bleek dat de stelling van KLM NIET
deugde , als zou dat vele gehinderden minder opleveren … De procedure werd ingevoerd, en vele geluiden ontstonden, De hinder was zeer
toegenomen . Een zeer deskundige uit Spaarndam toonde in ALLE Nomospunten sindsdien een TOENAME van Lawaai aan . Van Ojik durfde niet
vol te houden , omdat in ORS inmiddels een stel nieuwe CVers waren aangetreden. Maar deze kwestie IS NOG STEEDS NIET OPGELOST

6) Deze kwestie moet eigenlijk chronologisch eerder genoemd : Het betreft de heikele kwestie van de BUITENGEBIEDEN . Netelenbos had de
stelselwijziging van 300 -PKB stelsel naar 35 Handhavingspunten in 2002 er door kunnen jassen, omdat 3 dagen eerder de ramp met de Twin
Towers in de VS plaats vond waardoor niemand aandacht voor de schiphol problematiek had. Onze Stichting SWAB schreef de Eerste Kamer aan ,
waar de wet ook nog diende te worden behandeld . Tot ons niet geringe genoegen werden wij in feite voor het eerst zeer serieus gehoord , samen
met de Schiphol Groep, Cerfontaine, KLM, NLR , de Comm. MER , Ir Scholtens namens Vz Ir Niek Ketting en Prof Berkhout , nb voor uw
informatie : BEIDEN VVDers opgestapt , Berkhout met zijn hoogwaardige commissieleden, na ernstige ruzie met oud Min Netelenbos .
Netelenbos nog in de eerste kamer bij de slotbehandeling in de Eerste Kamer, waarbij ondergetekende met Ir Fransen St N&M bij aanwezig waren:
“’Ex Ante gaan we de wet invoeren, en Ex Post gaan we het stelsel evalueren … sprak zij parmantig .. dus eerst invoeren , om pas
erna te evalueren. Dat duurde tot 2006, waar naast Prof Berkhout CDV I , de CDV II van drs Huib Eversdijk concludeerde: de
Overgang van PKB naar Netelenbos wet was beslist NIET Gelijkwaardig. Daarvoor was al bekend, dat via gelekte Memos van VROM
Bleek : NLR had zich laten manipuleren . In het cruciale controle onderzoek door NLR(Motie van Gijzel de kamer vertrouwde de zaak
niet ) had NLR in samenwerking met het Ministerie Ven W zaken zeer verhullend opgeschreven.( NB Beide Memos in ons bezit)

Gang van zaken in Comm Eerste Kamer : De advocaat van Schiphol dhr Mr Koeman bood de senatoren aan de lijvige PKB in zgn
Overgangsartikelen PKB te comprimeren in ca 4 x A-4 . Dat zou de senatoren veel leeswerk besparen. Echter Koeman nam de belofte
uit de PKB 1995, dat de Buitengebieden ook beschermd dienden te worden NIET op in zijn overgangsartikelen….. ! Wij waren dus
aanwezig bij dit het plenaire laatste debat met Netelenbos . Wij hadden deze omissie al opgemerkt . Netelenbos had voor de pauze
haar wet toegelicht. We waren zeer onthutst over dit manco en kregen alsnog toegang tot de catacomben v/d Eerste Kamer en
konden alsnog spreken met Jan Terlouw d-66, Mevr Bierma toe Water VVD, Prof. Lemstra CDA en Comm Vz ing Baarda . Men was
onthutst .. ! Na de pauze stelde Vz Baarda: Minister: Wij behandelden uw wet nu al 9 maanden. Wij willen uw wet accorderen,
onder het beding , dat u onze Motie aanneemt, dat u de Buitengebieden ook bescherming gaat bieden . Netelenbos werd vuurrood,
Pruttelde wat tegen, maar het was haar laatste dag en zegde uiteindelijk toe: Ik zal toezien op bescherming v/d Buitengebieden

Echter , daarmee was de kous niet af. Opvolgster Stas Schultz van Haegen pleegde structurele obstructie, en deed NIETS met de
Motie Baarda. Wij trokken wederom bij de Eerste Kamer aan de bel , die mevr Schultz brieven hierover schreef en uiteindelijk
In een mondeling gesprek diende te beloven, dat ze de Motie zou uitvoeren. (Zie als bijlage Brief aan Stas )

Maar Schultz bleef dwars liggen . De dag voor een belangrijk A.O. nodigde ze de Crossers de heren van Ojik en Geudeke op het
ministerie uit. Kritische Crosser Rob v/d Brink Raadslid VVD uit Velsen vernam dit en verzocht beide heren hen te vergezellen. Van
Ojik, en Geudeke weigerden . Zij gaven Schultz te kennen: Die buitengebieden waren minder van belang en gaven deze gewoon weg
Aan Schultz

Wanneer we beseffen, dat de buitengebieden al vlak achter het zwaarbelaste binnengebied begint, dwz Buitenveldert en grote delen
Van Amstelveen bevinden zich in die buitengebieden, zoals heel Westwijk, A.veen, is dit een zeer kwalijke zaak !
Ik begrijp echt niet, dat als ik over de van Boshuijzenstaat fiets vliegen daar toestellen op 200 m RECHT over , terwijl we dat
BUITENGEBIED NOEMEN ?


.

Enkele hoofdpunten Berkhout :
- Door jarenlange verkeerde keuzes in de groei kunnen afspraken met omwonenden niet worden nagekomen
- Zo’n 100.000 vluchten hadden er nooit mogen komen; nu moet Lelystad opdraaien voor die blunder
- Het ging alleen maar over groei, groei, groei; leefkwaliteit van omwonenden telde niet mee
- Met ministerie I&W (vroeger V&W) was en is er niet voor de burger maar voor Schiphol; dat kan niet zo doorgaan
- Alderstafel zette iedereen op het verkeerde been en drukte zijn eigen agenda door
- Luchthaven moet ‘franjevluchten’ afstoten (de kern van het probleem) en zich volledig gaan concentreren op intercontinentale vluchten die aan de basis staan van onze welvaart (nieuw business model Schiphol)
- Stop met de onbetrouwbare rekenmodellen en kom met een rechtsgeldig meetsysteem, zodat er gehandhaafd kan worden en omwonenden naar de rechter kunnen stappen
- Nadat al deze zaken zijn uitgevoerd, zal er voor omwonenden een achterstand in welzijn overblijven. Dat moet gecompenseerd worden. Immers heel Nederland plukt de vruchten van een goedlopend Schiphol.
- Berkhout pleit ook voor uitwijken naar banen in zee !
-Bouw evt banen in zee !
Gr drs Jan Griese Vz http://www.stichtingSWAB.nl Tel 0297-582336

Geplaatst door Jan Griese

DEEL III Epiloog:
Ik heb nooit deze info naar buitengebracht, Wilde de vuile was niet naar buitenbrengen, Daar zou slechts de Sector Garen bij spannen. "Deze van Ojik is door 80 % v/d Kiesmannen aan de kant gezet." Dit zei Dir Benschop dir Schiphol in een interview. Dat kon hij omdat hij aanwezig was tijdens de Kiesmannen bijeenkomst te Badhoevedorp. Van Ojik kenik als een Charletan, Grote IJDELTUIT. Solist en Leugenaar , Ritselaar . Nadat hij blijft ageren in de Pers, Dacht ik : Nu tijd voor mijn verhaal.

Zie tot slot ook nog Deel IV

Geplaatst door Jan Griese

IV: Geachte wethouder,
Hopelijk had u tijd en interesse onderstaande informatie te lezen, het was veel ja !
Aan het lijstje wat CVer van Ojik zoal flikte ten nadele van de hele ZUID-OOSTHOEK REGIO

ontbreken nog 2 “Affaires” door van Ojik , van GROOT belang Dus Nr 7 +Nr 8 !

7) Het gaat over Berekenen van Geluid ipv METEN .

Nog in de Crosperiode waar van Ojik de trom roerde, en de Voorzitter (Oud d-66 burgemeester Alphen a/d Rijn) in zijn zak had, werd een Presentatie gehouden over Berekenen versus Meten van Vliegtuiggeluid door Ir Fred van Deventer (inmiddels overleden) van Ministerie Ven W, Nu I en W , die veel wist over dit onderwerp . Fred kwam van VROM, waar hij de beruchte Memo over de Manipulaties door NLR en het ministerie liet lekken. Groot tumult brak uit , Grote artikelen in bv de Volkskrant .

“Ministerie manipuleert cruciaal onderzoek in opdracht van de Tweede Kamer” (Motie Van Gijzel PvdA ) Het gevolg was, dat de vorige overgang van PKB naar Wet Netelenbos met 35 h.havingspunten al NIET gelijkwaardig was, en dat CDV Eversdijk adviseerde: Bewoners belazerd: Advies: Er moeten 95 havingspunten bij. Natuurlijk werd Fred bij de top van het Ministerie geroepen Ven W had sterk de Lead. Vrom kon daar NIET tegen op Dit kon niet zo . Dit nooit weer . Hij mocht naar Ven W komen, Echter op voorwaarde dat hij zou bewerkstelligen , dat Berekenen van Geluid verre te prefereren was, boven Meten van Geluid .

En zo gebeurde die middag te Hoofddorp ca 2005/2006 voor een gehoor van ca 55 toehoorders , veelal Crosleden en leden van div Platforms. waaronder ik zelf Jan Griese. Vz St. SWAB .

Met Powerpoint presentaties trachtte van Deventer zijn stelling kracht bij te zetten. Meten zou veel onbetrouwbaarder zijn, Bovendien verweet hij de eigenaren van de Geluidsystemen dat ze niet samen communiceerden. Ik had ing Muchall meegenomen , omdat hij uiteraard veel deskundiger is dan ik. Hij maakte aantekeningen en werd tijdens de Presentatie van v Deventer bozer en bozer. Ik moedigde hem aan te reageren, hetgeen hij uiteindelijk deed .

Muchall : “Hoe komt u er bij, Ik heb vele malen contacten trachten te leggen met o.a. Schiphol Nomos e.a. Nooit ontving ik enige reactie .” Ook liet hij weten, hetgeen RIVM /TNO in hun Geluidmonitor 2006 hadden laten weten : Meten van Vliegtuiggeluid was inmiddels zo geavanceerd, dat Meten bij de Handhaving betrokken kon worden , ter VALIDATIE v/d berekeningen.

Van Ojik liep naar de Cros Vz toe, wisselde enige woorden, waarna de Voorzitter tegen ing Muchall: “ U bent hier niet uitgenodigd .” Het was kennelijk niet de bedoeling deze Ven W missie te schaden. ..

Wel deelde de Vz CROS mee: “Er zou ook een Presentie over METEN worden georganiseerd. Echter die kwam er nooit !

Jaarlijks voegt ing Muchall de reden bij voor de verschillen in Meten en Berekenen. Altijd zijn de gemeten waarden structureel hoger.

Zie bv Luistervink rapport 2011 : 2. vergelijking berekening en meting geluidbelasting Geluideenheid :

De gemeten geluidbelasting in Lden is 0.76 dB hoger dan de berekende geluidbelasting over 2011. De gemeten Lnight is 1.61 dB hoger dan de berekende geluidbelasting. De metingen geven een kleinere stijging van de geluidbelasting ten opzichte van het vorig jaar dan is berekend.

Het verschil meten-berekenen bij de Lnight is afgelopen jaar iets afgenomen. De oorzaak moet gevonden worden in fouten van het Nederlandse rekenmodel zoals een onjuiste database van de vliegtuigemissie en doordat niet de werkelijk gevlogen hoogte wordt berekend, maar de hoogte volgens de vluchtprocedure evenals allerlei andere aannames in het rekenmodel.

Het past allemaal naadloos in het gesjoemel (zullen we het zo maar noemen? )van het Ministerie en de Sector. (een inmiddels al vaker aangetoonde zeer ongezonde relatie!)

Een tweede verklaring voor het afnemende verschil is het effect van de afscherming van de nieuwbouw naast de Luistervink.(Daarom liet Amstelveen direct daarna het Meetpunt verplaatsen naar de Bourgondische laan , Chapeau !

Tijdens het Notaoverleg 2011 verzocht de Tweede Kamer ons meer informatie inzake Meten van Vliegtuiggeluid . Wij stuurden de brief , zie de bijlagen, met aanhangsel. Al in 2002 ten tijde van het adviseurschap van Prof Berkhout werd 2x beloofd door het kabinet, dat er een formeel Stelsel zou komen, waarin Geluid ook gemeten zou worden… MAAR. Dat kwam er nooit . Wat zou men toch te verbergen hebben ? Bovendien Ons Luistervink stelsel scoorde bij de wetenschappers TNO-RIVM superieur tov van het Nomos Systeem van Schiphol zelf, tot op 1 dBa secuur, itt Nomos dat afwijkingen van 7 tot 8 dBA scoorde..

DAAR KOMT BIJ : NU 10 jaar later zijnde metingen nog veel geavanceerder geworden
Ik hoop, dat u inmiddels tijd vond het boek door Berkhout heeft kunnen lezen, dat ik uw collega Floor Gordon overhandigde , tijdens onze inspraak ca 14 dagen geleden in de Comm RWN . Ik voeg het Emailadres van Prof Berkhout bij . Is het niet een idee dat u dhr Berkhout eens uitnodigt ? Zelf maakte ik Prof Berkhout eerder mee rond 2002 , en ik ken hem nu al jaren, een door een door integere amaibele man, met een enorme staat van dienst.. lid VVD ..destijds .. evenals oud MER Vz Ir Niek Ketting , oud Senator E Kamer, die ook forse kritiek leverde al in 2002 !
Laten we eens trachten schoon schip te maken met al die manipulaties en leugens !

Punt 8 van Ojik:

Amstelveen had Crosbewonersvertegenwoordiger dhr Chris Bergher , die de vorige Crosser Vis verving . Hij was destijds nog Piloot, Groninger, woonde te Duivendrecht. Hij was altijd zeer kritisch richting van Ojik. En dat moest hij bekopen: Hij trad toe tot de Raad van Ouderkerk a/d
Met een nieuwe partij: Natuurlijk Welzijn Duivendrecht meen ik, omdat het dorpskerntje van Duivendrecht op de schop zou gaan. Een grote hoeveelheid bomen zou daartoe gekapt dienen te worden . Dus geheel NIETS van doen met Schiphol. Maar van Ojik vond een stok om een hond te slaan . Hij regelde dat met de bewuste Vz CROS, eerdere genoemd . Bergher zou dienen af te treden omdat hij nu 2 petten op zou hebben .. Ouderamstel of all places… ha ha. Dat werd zelfs een rechtzaak , ook in hogerberoep .. Cros haalde er zelfs de Landsadvocaat bij. (Zelf was ik bij beide zittingen) Resultaat : Chris diende op te stappen.

Eerder sprak ik de nieuwe CDA Weth A.veen Groot hierop aan. Bergher behoefde van hem niet weg, maar deed verder niets. Ook nam ik contact op met oud Weth PvdA Aveen Remco Pols, die net was vetrokken, die verbijsterd reageerde, hij schreef dat Bergher een integer mens was, en hij niet begreep waarom Hij weg moest; Dan gaat hij toch bij evt besluiten van Schiphol even de Raadszaal uit. (Ook Chris cc ik even in)
Drs Jan Griese Tel 0297-582336

Geplaatst door Anoniem1

Een opmerkelijke gang van zaken.
Bij veel mensen (ook bij mij) is de hele geschiedenis niet precies bekend.
Misschien is het maar beter dat het nu zo is afgelopen met het opstappen,het wantrouwen tegen nieuwe afspraken is ook volledig te begrijpen.

Blijf ergens nog wel hopen dat het bij 25k gaat blijven. Zal wel niet maar dat was waarschijnlijk ook niet gebeurt als het compromis er wel was gekomen gezien de vele precedenten.

Geplaatst door anoniem2

Hallo Jan,

Bedankt voor uw uitvoerige bericht. Dit is inderdaad een opmerkelijke gang van zaken en de hele geschiedenis is mij inderdaad niet bekend.

Feit blijft wel dat ik er bang van ben dat we veel hoger uit gaan komen dan de +25k vluchten.

Geplaatst door @Jos

Ik zie allerlei berichten waarin angst is voor meer dan 25.000. Dan is het toch goed om eens het verslag van Alders te lezen. Het gaat inclusief Lelystad om 50.000 vluchten (en dat is meer dan de groei in de afgelopen 10/20 jaar). Het is het aantal dat KLM wilde hebben , gebaseerd op hun groeiplannen. Vergeet ook niet dat KLM een aantal jaar geleden nog tegen Lelystad was (concurrentie) en investeringen op Schiphol. Nu het economisch beter gaat willen ze weer wat doorgroeien en daarom vragen ze de 50.000 (waarvan ongeveer de helft naar KLM gaat). En van Ojik meende dat te moeten faciliteren. Meer vluchten is meer concurrentie voor KLM en voor hun niet aanvaardbaar. Bijvoorbeeld Ryanair zou wel meer slots op Schiphol willen , maar die hebben geen invloed. En het zou maar kunnen indien de economie terugloopt (het zijn nu 'topjaren' voor de luchtvaart) KLM weer de capaciteit wil afremmen.

Geplaatst door @Jos

Vergeet verder ook niet dat de gemeenten en provincies (BRS) niet akkoord waren met de deal tussen van Ojik en de sector (ook te lezen in het AldersVerslag). Het is dus geen zwaar onderhandeld 'compromis' maar het faciliteren van de plannen van de KLM door van Ojik. Het zou ook wel vreemd zijn geweest indien de andere bewonersvertegenwoordigers het wel hadden goedgekeurd en er een advies zou hebben gelegen voor de minister met goedkeuring van bewoners maar met afkeuring door gemeenten en provincies.

Geplaatst door Jan Griese

@Anoniem 2 : Angst is een zeerslechte Raadgever. Wij Bewoners zijn al veel langer Belazerd. De vorige stelsel wijziging uit 2003 (Netelenbos ) was al Nietgelijkwaardig aldus de CDV II in haar Evaluatie in 2006. "'Wij adviseren : Er moeten 95 extraHandhavingspunten bijkomen in de BUITENGEBIEDEN (!) In 2002 was Oud DIR MER Ir N Ketting al woest , dat de zaak niet deugde!
(NB Besef dat bv Heel Buitenveldert en delen van Uithoorn al in de Buitengebiedenliggen! (Belachelijk overigens !. Naast de gecorrumpeerder MERS van de laatste 2 jaar hebbende Bewoners dusrecht op VEEL MEER MILIEU COMPENSATIE. De SECTOR CLAIMT nb hetomgekeerde: "' we deze alzo veel aan Hinderbeperking .. Brutaal ! Papier is geduldig ja.
Het belangrijkse argument van oud CDA en demissionair minister Carla Peijs was : '" Die gevaarlijke CDV en MER rapporten moeten terug in de diepe Lade. Er zijn inmiddels 10 jaar verloren, waarin in Schiphol brutaal weg duizenden Pretvluchten faciliteerde, zonder dat het Ministerie ingreep . Dus eigenschuld dikke bult. Op slot nu , en als het aan de BRS en Bewoners ligt Minstens tot 2023 ! Het Gerucht gaat, dat die 25 K gewoon van Alders en zijn symbiotische Maatje van Ojik afkwam , en vanOjik grote onwaarheden over de BRS rondstrooide!
Nu pas kunnende Bewoners hun grote Aanval inzetten ! Er is zoveel gerotsooid , ook met het voorgenomen NNHS stelsel, dat door Helios (UK) geconcludeerd werd: 30 % van de vluchten zijn onverklaarbaar uit het zgn Strict preferente stelsel . Ook is het NU of nooit : Motivaction rapport: 55 % v/d Nederlanders wenst geen Luchtvaartgroei meer !