Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Bestuurders ook achter nieuw herrie-akkoord (Schiphol)

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 829 
|
 telegraaf.nl 
me_vliegtuig_IMG_0713.jpg

Paul Eldering

Na 2020 kan Schiphol toch nog zeker 10 procent doorgroeien tot 550.000 starts en landingen, mits er extra geluidwerende maatregelen worden genomen, zoals stillere vliegtuigen, minder nachtvluchten en slimmere aanvliegroutes.
Dat blijkt uit interne verkenningen aan de ’Alderstafel’, een breed overleg- en adviesorgaan dat de groei van knooppunt Schiphol namens staatssecretaris Mansveld in goede banen moet leiden. Vandaag installeert zij de wettelijke Omgevingsraad, die voortaan de discussie met alle partijen voert.

Het nieuwe ’herrie-akkoord’ dat gisteravond werd bekrachtigd door delegaties van bewoners, Rijk en vliegsector, gaat uit van een lager plafond in 2020 van 500.000 vliegbewegingen, 10.000 minder dan de afspraken uit 2008. In ruil mag Schiphol vaker gebruik maken van vier banen in piekuren. Daar is bij de KLM-groep grote behoefte aan.
Bestuurders van provincie Noord-Holland en betrokken gemeenten, onder leiding van gedeputeerde Talsma, hebben zich gisteravond ook in meerderheid geschaard achter dit ’poldercompromis’, dat delegatieleiders deze week aan de Alderstafel overeenkwamen na ruzies over het oprekken van de lawaainormen.
Schiphol realiseert dit jaar ruim 440.000 starts en landingen. De technische capaciteit van de luchthaven is 600.000. Als de 500.000-grens rond 2020 is bereikt, zullen de aanvullende 50.000 vliegbewegingen naar verwachting worden uitgesmeerd over tien jaar. Het nieuwe Lelystad Airport moet dan de overloop voor zijn rekening nemen. Met een ’parallelle Kaagbaan’ waar al ruimte voor is vrijgemaakt, zou Schiphol wel 700.000 vliegbewegingen per jaar kunnen maken, maar dan zouden honderdduizenden mensen meer ernstig worden gehinderd.

Geluidshinder
Voorman Kees van Ojik van de bewonersorganisaties vindt het grootste probleem de geplande woningbouw rond Schiphol. „Het gaat om 300.000 huizen, waarvan de helft geluidshinder zal ondervinden. De kernvraag in de Omgevingsraad wordt wat leefbaar is.”Eef Haverkort van bewonersplatform VGP staat achter het nieuwe Aldersakkoord, maar actiegroepen zonder officiële stem laten al weten dit niet te accepteren. „We kijken naar het beperken van de totale hinder en kunnen het niet iedereen naar de zin maken”, stelt secretaris Johan Weggeman.
KLM is voorstander van meer ruimte op Schiphol. „Het is een banenmotor. Ons internationale netwerk en de vestigingsplaats voor bedrijven zijn belangrijk voor de economie. Maar we zijn afhankelijk van democratische besluiten.”Van Ojik erkent die economische kracht. „We doen er juist alles aan om die te behouden door middel van selectieve groei. Vliegverkeer dat niet essentieel is voor knooppunt Schiphol, moet elders worden gehuisvest om overlast terug te dringen.”

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Vreemde verhalen. Over (ultra) fijnstof hoor je niemand meer. Over Schiphol als banenmotor merk ik op dat ze slechts een facilitair bedrijf zijn. Zelf maken ze geen enkele economie.