Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Besluit tweede Kaagbaan Schiphol valt in zomer 2023: “Meer uitstel ligt op de loer”

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 300 
|
 nhnieuws.nl - 22-09-2022 
Schiphol-overview.png
Banenstelsel Schiphol vanaf 2003
Credit: Wikipedia

Door Doron Sajet & Niels van Steijn

Het kabinet besluit uiterlijk medio 2023 of het nog langer grond in Haarlemmermeer wil reserveren voor de parallelle Kaagbaan op Schiphol. Vanwege de reservering kunnen er in Rijsenhout nauwelijks nieuwe woningen worden gebouwd en holt de leefbaarheid er achteruit. Intussen werken bewoners aan een actieplan om de plannen definitief naar de prullenbak te verwijzen. "We worden als dorp uitgewoond."

Een eventuele parallelle Kaagbaan zou in plaats van een of meerdere bestaande start- en landingsbanen aangelegd kunnen worden, met als doel de vliegveiligheid op Schiphol te verbeteren. Vanwege de jarenlange reservering van de grond en de besluiteloosheid van de Haagse politiek, ligt de ontwikkeling van het Haarlemmermeerse dorp Rijsenhout nagenoeg stil. Door de geluidsregels van Schiphol mag er bijna niet gebouwd worden.

Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat zei vorige week tegen de Tweede Kamer dat er medio 2023 eindelijk een besluit gaat vallen over het nog langer reserveren van de grond.

Voorzitter Hans van der Meulen van de dorpsraad in Rijsenhout hoopt dat er streep door de plannen gaat, maar is ook nuchter: "Wij houden rekening met een verlenging van de reservering. De luchtvaartsector heeft belang bij een tweede Kaagbaan. Uitstel van het besluit om wel of niet te schrappen blijft op de loer liggen."

De reservering van de parallelle Kaagbaan in beeld - NOS, Zie hier

Om druk op de besluitvorming te geven, zijn verschillende inwoners van Rijsenhout bezig met een actieplan 'Rijsenhout Leefbaar'. "Wij willen deze hele situatie politiek uitspelen en zorgen dat Harbers geen kant meer op kan", vertelt Rijsenhouter Gerben van der Knaap. Als onderdeel van de dorpsraad heeft de groep onder andere een website opgezet: "Wij willen het dorp meenemen in onze strijd tegen de reservering van de tweede Kaagbaan."

Reservering gijzelt Rijsenhout
Ook Patricia van den Bosch is onderdeel van de groep: "Ik woon hier al mijn hele leven en je ziet gewoon hoe die reservering ons dorp gijzelt. Het is van de zotte dat Schiphol een stuk grond reserveert, maar de ontwikkeling van heel Rijsenhout daarmee tegenhoudt. We kunnen niet groeien en de leefbaarheid gaat met sprongen achteruit."

Onderdeel van het actieplan is de uitnodiging van gedeputeerde Jeroen Olthof van Noord-Holland. Op 6 oktober komt hij naar Rijsenhout, waar de inwoners hem een rondleiding zullen geven. Diezelfde avond debatteert de Tweede Kamer met minister Harbers over Schiphol.

Bekijk bericht op "nhnieuws.nl - 22-09-2022"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door joop uit rijsenhout

Gezien het feit dat de staat belanghebbende is ( aandeelhouder of geldverstrekker ) in zowel Schiphol als AF / KLM doet mij vrezen dat deze reservering blijft bestaan. Wellicht wordt zelfs de Aalsmeerbaan ingeruild voor de tweede kaagbaan , immers het aantal mensen welk hinder ondervindt daalt dan aanzienlijk. Verdeel en heers.
Ik woon al jaren in Rijsenhout en dit dorp wordt al jaren, ook door Rijsenhouters, omschreven als een dorp dat niet veel last heeft van Schiphol. Gemakshalve vergeten ze dan te vermelden dat Schiphol altijd de grenzen opzoekt of daar over heen gaat zonder enige consequentie. Ik doel dan bijvoorbeeld op het landen op de Zwanenburg baan wat sinds een aantal jaren geleden " opeens " is begonnen. Na een tijdje kreeg Schiphol door dat landen aldaar handig is en gemakkelijk , dus laten we dan ook maar gaan starten van de Zwanenburg-baan. De overlast van het starten is echter een factor x 10 tot x 100 en de route wordt zo uitgevoerd dat men na het starten alle kanten kan uitvliegen maar men er meestal voor kiest om heel laag dwars over het dorp te razen. Weg dorp zonder " overlast ".
Laten wij nu een isolatie pakket hebben gedateerd van voor deze nieuwe situatie en gebruik van de zwanenburgbaan , en het is u duidelijk dat 5 cm glaswol uit 1997 en een paar sus-kasten welke inmiddels zwart zien van 25 jaar vervuiling heden ten dage weinig positiefs zal brengen.

Om nu niet heel uitgebreid mijn verhaal te doen vraag ik als volger van al dit nieuws mij af :

A) Waarom zijn er zoveel verschillende protest groepen en websites over hinder van Schiphol en de luchtvaart ?
B) waarom is er geen gezamenlijk platform ?
C) Waarom wordt er geen nieuw isolatie project opgezet ?
D) Waar blijft de lange termijn visie ? ( krimp of niet , 2 de kaagbaan of niet , nieuwe terminal , waarom ? , verhuizen naar zee of maasvlakte ? kerosine belasten , tickets duurder maken ? )

Gr Joop