Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Beschermen van KLM levert fors verlies op

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 932 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 03-05-2019 
HvS_logo_Rijksoverheid.jpg

AMSTERDAM - Na de presentatie van teleurstellende kwartaalcijfers keldert het fonds Air France-KLM opnieuw op de beurs van Amsterdam. Daardoor is het aandelenpakket van de Nederlandse staat in het luchtvaartbedrijf al ruim 150 miljoen euro in waarde gedaald.

Om de belangen van KLM en Schiphol te beschermen tegen Franse machtspolitiek, kocht minister Wopke Hoekstra van Financiën eind februari 14 procent van de aandelen Air France-KLM. Hij betaalde daar 744 miljoen euro voor.

Sindsdien is het Frans-Nederlandse concern ruim 20 procent gedaald op de beurs. Net na de bekendmaking van de aandelenaankoop kelderde het aandeel al, en vandaag (vrijdag) ging er weer ruim 5 procent van de waarde af.

Air France-KLM liet vrijdagochtend weten dat het nettoverlies in het eerste kwartaal uitkwam op 320 miljoen euro, ten opzichte van 269 miljoen euro een jaar eerder. Opvallend was dat het verlies niet alleen van Franse zijde kwam, maar ook van het voorheen zeer winstgevende KLM.

Zolang de Nederlandse staat haar aandelen in Air France-KLM niet verkoopt, zijn de gevolgen van de waardedaling beperkt. Het kan dat de beurswaarde weer opkrabbelt, maar als de matige resultaten aanhouden dan is een verdere daling natuurlijk niet uitgesloten.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 03-05-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Goede investering van onze regering. Nergens is geld voor, maar wel geleend geld voor deze idioterie. Met de stijgende energieprijzen (en dan zit er niet eens accijnzen op kerosine) en de moordende concurrentie in de luchtvaart (waar Nederland niet tegenop kan) verdampt dit geleende geld als sneeuw voor de zon.

Geplaatst door Peter

Men had nog beter V&D kunnen kopen, wat uiteraard ook onzinnig was geweest. Air France is rampzalig en KLM is geen haar beter. Nu met 2 incompetetente overheden aan tafel. Dit gaat heel veel geld kosten..

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

VLIEGTUIGEN STRAKS NOG DICHTER OP ELKAAR! (en tickets nog goedkoper)

In het NHD werd onlangs al gemeld dat via nieuwe software vliegtuigen dichter op elkaar van en naar de banen zullen worden gestuurd, Alles om groei en capaciteit in het kader van efficentie maximaal te maken.

Hoe dit uitwerkt voor de veiligheid en vlieghinder is blijkbaar niet van belang, alles lijkt met zwakke convenanten te zijn afgesproken. Waarschuwingen van welke instantie dan ook worden in een papieren werkelijkheid op de lange baan geschoven,en spelen bij de politiek nog steeds een ondergeschikte rol. Niet te geloven dat dit de realiteit van de huidige bestuurspraktijk is.

Nog gekker wordt het wanneer men bedenkt dat het nieuwe verlies van AF/KLM een gevolg is van overcapaciteit (!) die tot een negatieve spiraal met nog goedkopere vliegtickets leidt. Bijna een miljard aan belastinggeld gaf het kabinet weg aan de verlies leidende holding en tegelijkertijd zullen vlieghinder en onveiligheid in onze regio's nog eens sterk toenemen door bovengenoemde nieuwe software toepassingen door de LVVN. Meer dan bizar hoe het partij kartel blijkbaar in de ban is van de sector, het ministerie en de luchthaven?

Geplaatst door Marc

Aan de grond moeten we een flinke energietransitie ondergaan, en worden burgers op kosten gejaagd, maar in de lucht wordt er flink feest gevierd met kerosine in het glas en doet men volop mee aan de 'race to the bottom'. Ik pleit ervoor om subsidies voor de luchtvaart te beëindigen en deze inclusief de opbrengsten van accijnzen op kerosine en belastingen op tickets via subsidies aan burgers terug te geven, en ons daarmee te ondersteunen in het nemen van maatregelen voor oa. de energietransitie. Het enige wat de luchtvaart hiervoor moet doen is de ticketprijzen naar een eerlijk nivo krikken, anders vallen zij om. Uiteraard in een Europees model, dus politiek, Hup!!!!

Geplaatst door M.

Hoewel er 700.000.000 Euro door 17.100.000 Nederlanders is betaald, 41 per persoon. Kan ik alleen maar verschikkelijk hard lachen als al dit geld in rook opgaat. We met al die nep banen, kan ik tenmiste weer rustig werken zonder die constante herrie.

Geplaatst door Jaap


Geplaatst door sara

@ Jaap: https://www.ed.nl/extra/eindhoven-airport-economie-is-meer-dan-geld~a089ca3b/ ja echt een fijns stuk. Waarom zien ''ze'' het dan niet? In wat voor een malle wereld leven we? Waarin je opgelucht kan zijn als je op zondag ochtend in ieder geval wel tot zes uur hebt kunnen ''uit'' slapen???? Omdat je de stommiteit begaan hebt om in een straal van 40 km van Schiphol te gaan wonen ( of er bent geboren). En in de toekomst, zijn er ook naast Rotterdam, Eindhoven en Maastricht ook in de Veluwe, Drenthe, Overijssel en een deel van Friesland lawaai en ultra-fijnstof zones! Soms wil ik echt alleen maar schelden en vloeken. Waarom wil men dit? De goedkope shit uit China, bloemen sector, en banaal goedkope vliegtickets? Wat brengt het nou echt? Dat raakt me eigenlijk het meest. Dat het geluk wat men denkt te hebben ervaren door dit uithollende aanbod, de prijs echt niet waard is. De prijs uiteindelijk onze aarde. Voor zaken die in de tijd echt niks betekenen.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

Quote: "EXPERIMENT MET DE WET NU GEVOLGD DOOR SOFTWARE EXPERIMENT ?"

Het "geslaagde" experiment om het nu gangbare vliegsysteem op basis van vooral berekening en afzien van geluidsmetingen door te voeren,lijkt een vervolg te krijgen. Terwijl tientallen toestellen van een nieuw type - vanwege software problemen - aan de grond worden gehouden (i.v.m. honderden dodelijke slachtoffers) experimenteert de LVLN nu met nieuwe software om de toestellen wederom dichter opeen en niet meer op afstand maar op aantal seconden va en naar de banen te sturen.

Voor deze vergroting van capaciteit lijkt alles (veiligheid,gezondheid omwonenden en de kwaliteit van de woon- en leefomgeving) op het spel te worden gezet. Dit vanwege een economisch principe dat meer electoraat profiteert van bodemprijzen voor vliegtickets dan er kiezers zijn die door dit experiment in hun belangen worden geschaad. Helaas acht een meerderheid van alle bestuurders en politici in Den Haag en regio's dit blijkbaar legitiem......

Geplaatst door Marc

Beste 'Kijk naar de toekomst.' Het lijkt mij niet wenselijk om op verschillende nieuwsberichten dezelfde opmerking te plaatsen (in dit geval 3 keer).Verzoek om dit bij 1 nieuwsbericht te plaatsen. Bedankt!

Geplaatst door Anoniem1

Groot deel electoraat wil dat helemaal niet,of kan het helemaal niks schelen. Hoe vaak pakt de gemiddelde kiezer het vliegtuig nu eigenlijk,nog niet eens 1 keer per jaar gemiddeld. En of dat ene ticket per jaar nu 50 100 of 150 euro kost zelfs dat maakt niet uit.
Groot deel electoraat wilde ook geen afschaffing dividend belasting,werd ook nergens geadverteerd maar stond ineens toch op de agenda.

Na jaren gehoopt te hebben op betere tijden heeft men ingezien dat het niks meer gaat worden met de klm in commercieel opzicht. Dus werden de aandelen gedumpt bij de nederlandse overheid die daarvoor ook nog 20% premie betaalde (de koers spike is nog steeds te zien in de grsfiek). Nu is het wachten op volgende bericht in de telegraaf waarin de klm zich beklaagt over de staats steun voor de golf maatschappijen of vraagt om subsidie voor haar biokerosine fabriek.


Nu gaat staat netwerk klm nog minstens 20 jaar in de lucht houden,gaat nog veel meer geld bij dan wat er nu uitgegeven is. Bijzonder ondemocratisch besluit,ook geen toesting of wat dan ook
Geen onderzoek of het nu verstandig is,het voelen in de vezels is goed genoeg om miljarden uit te geven. Er is geen verantwoording meer.
Na jaren waarin men van alles probeerde te privatiseren nu ineens deel klm kopen. Alles waar geld te verdienen valt word geprivatiseerd en weggegeven aan bedrijfsleven,gelijk rusland na omvallen ussr. En alles waar nog wel private belangen zijn maar waar geen geld valt te verdienen word doorgeschoven naar de overheid.


Beleid in nederland is heel erg slecht op het moment,wordt 90% van de bevolking niet beter van.

Geplaatst door Peter

Helaas vindt het merendeel van de kiezers de KLM actie prachtig. Er wordt van gesmuld als een voetbalwedstrijd NL Frankrijk en inderdaad privatisering debacles uit het verleden van collectieve voorzieningen mee geassocieerd. Uiteraard is dit heel iets anders. Nu is het gewoon collectief geld in een private put stoppen, het slechtste van twee werelden.

Geplaatst door Jaap

@Sara. Ik heb wel eens gelezen dat de mens van nature op de korte termijn gericht is. En dat zou, toen we nog in berenvellen rondliepen, de beste strategie geweest zijn om te overleven. Evolutionair zijn we nog niet aan de moderne tijd aangepast en vinden we het heden belangrijker dan de verre toekomst. Dan zien we wel weer verder. Nogmaals, dit heb ik niet zelf verzonnen maar van anderen, die dat bestudeerd hebben, begrepen.

Geplaatst door Peter

Zo weer een dagje dat de NL belastingbetaler veel geld kost:

Aandeel Air France-KLM
Laatste koers (EUR) Verschil
9,346 -0,324 (-3,35%)
6-mei-19 13:23:34

Die rechtse klootzakken die dit rotbedrijf hebben gekocht met ons door hard werken opgebrachte belastingcenten zouden ze in het gevang moeten gooien.

Helaas vindt de meerderheid van de rechtse Nederlanders dit een prachtige actie.

Eens kijken hoe het ervoor staat over 6 maanden als de crisis is uitgebroken en AF-KLM op 5 euri staat.

Ben bang dat de populaire VVD, Forum en PVV volledig staan te dringen om 'de Fransen' weer de schuld te geven en nog meer geld willen uitgaven aan hun kansloze rechtse hobbys..

Geplaatst door Annelie

We are trapped inside the belly of a monster. Jonas in de wallevis...visjes hou je snater roept rechts nederland...de wallevis moet vreten...

Geplaatst door Peter

Aandeel Air France-KLM

Laatste koers (EUR) Verschil
8,674 -0,300 (-3,34%)

Zo dat heeft al honderden miljoenen gekost van uw en mijn geld. Aankoopkoers was boven 12 euro! Al een derde van 720 miljoen verspilt dus. En dit is 100% zeker pas het begin. Een euroknaak is nog te veel voor dit kansloze corrupte rotbedrijf dat alleen maar verlies draait en hopeloos is verouderd.

Wie pakt dat frauduleuze rechtse tuig op. Rot op met VVD, D66, CDA, CU, Forum en PVV.

Ik betaal me ongans aan verhoogde heffingen op accijns, energiebelasting, voedsel, btw en dat rechtse schorum stort het direct op de bankrekening van Unilver, Shell, de KLM en Schiphol.

Geplaatst door anoniem1

12.50 heeft de staat gemiddeld betaald ongeveer. Grotendeels onderhands van een aantal nu ongetwijfeld zeer gelukkige verkopers.
8.50 is het aandeel nu,dat is 30% minder waard. Hoe kan dit nu,ineens hoeft elk dubbeltje niet 2 keer omgedraaid te worden. Geen verantwoording en motivatie, Nog vooraf nog achteraf. Geen financiele onderbouwing. Het argument was "dit is goed voor Nederland".
Dit is echt dramatisch slecht beleid en niemand in de kamer die er verder naar vraagt.

Geplaatst door anoniem1

Parlementaire enquette over 10 jaar. Hoe het kon dat men zo lang is doorgegaan op een weg waarvan duidelijk was dat die doodlopend was.
Het belang van de overheid gaat de klm alleen maar schade berokkenen. Blijfven zitten in ivoren toren,nu gesterkt door de overheid.
Noodzakelijke aanpassingen zoals bijvoorbeeld het stroomlijnen en afslanken van het netwerk en verbetering efficienty door centralisatie binnen het bedrijf zelf blijven uit. Op termijn gaat dat veel meer schade geven dan deze vervelende ingrepen direct doen.

Men wil in Nederland naar het kapitalisme van amerika voor alle sectoren.
Behalve voor de traditionele belangen,dan worden ineens alle muren opgetrokken en is er van een vrije liberale markt geen sprake meer. Dat gaat niet werken.
Dan krijg je wel de lasten van hyperkapitalisme (groot verschil arm en rijk,middenklasse onder druk,onbetaalbaar worden onderwijs zorg en andere publieke voorzieningen) maar niet de lusten (goede kansen voor de gehele bevolking en goede efficiente bedrijven die de concurentie wereldwijd aankunnen).
Het beleid is niet goed nu,er moeten ergens in de ser toch wel economen zitten die dit ook zien aankomen?

was weer voor vandaag,enorme overlast. kan me niet herinneren dat het zo erg geweest is. Huilend fluitend bulderend en gierend de hele dag door. bah.

Geplaatst door Peter

Aandeel Air France-KLM:
Laatste koers (EUR) Verschil
8,228 -0,344 (-4,01%)
13-mei-19 17:35:11

Vandaag weer tientallen miljoenen met hard werken door ons opgebracht belastinggeld verspilt aan dit KUTbedrijf KLM.

Wanneer worden Hoekstra, Rutte en van Nieuwenhuizen hiervoor opgepakt en in het gevang gegooid. VVD, D66, CU en CDA stemmers zijn medeplichtig. Schaam U diep!