Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Berekening minister vlieglawaai Lelystad Airport ‘ondeugdelijk’, zegt adviesorgaan

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 117 
|
 destentor.nl - 31-10-2018 
HvS_logo_MER.jpg

Door Pepijn van den Brink

De verklaring van minister Cora van Nieuwenhuizen waarom een echt vliegtuig veel meer herrie maakt dan in papieren berekeningen, is ‘ondeugdelijk onderbouwd’. Dat stelt de Regiegroep van de minister, met daarin bewoners en belangengroepen. Het is de volgende kritiek over de toch al fel bekritiseerde ‘laagvliegroutes’ van Lelystad Airport.

In mei vond een zo genoemde ‘belevingsvlucht’ plaats, zodat mensen die onder die toekomstige vliegroutes wonen konden ervaren hoeveel overlast ze ervaren van de Boeings en Airbussen, als die vanaf 2020 van- en naar Lelystad Airport vliegen. Uit geluidsmetingen bleek dat die belevingsvlucht soms wel twee keer zoveel geluidsoverlast veroorzaakte als in het officiële milieueffectrapport (mer). Dat rapport, gebaseerd op veel bekritiseerde rekenmodellen, is gebruikt voor het luchthavenbesluit (de vergunning) van Lelystad Airport.

Onbegrijpelijk
Volgens de minister vallen de verschillen ‘binnen de bandbreedte’ en is niet duidelijk hoe het kan dat de geluidsniveaus afwijken. De Regiegroep weerspreekt dat, noemt het door de minister ‘statistisch ondeugdelijk onderbouwd’ en vindt daarom dat er genoeg vraagtekens te zetten zijn bij de berekeningen die zijn gebruikt in de mer. Daarom zouden die opnieuw moeten. Dat de minister daar niet voor kiest, noemt de Regiegroep in de brief ‘onbegrijpelijk'.

De Regiegroep herhaalt in de brief ook haar verzoek om het luchtruim eerst her in te delen, en pas dan Lelystad Airport in gebruik te nemen als vakantieluchthaven. Die opening staat nu gepland voor het voorjaar van 2020. Een herindeling van het luchtruim - die enkele jaren later klaar moet zijn - moet ervoor zorgen dat vliegtuigen sneller kunnen stijgen, waardoor ze hoger over Oost-Nederland vliegen en dus minder geluidsoverlast veroorzaken. Dat kan nu niet, omdat de vliegtuigen van Lelystad niet kunnen worden ingepast op de hoogtes waar nu vliegtuigen van en naar Schiphol in vliegen.

Kamervragen
Regeringspartij ChristenUnie en vijf oppositiepartijen eisten eerder deze week ook al opheldering van de minister over de afwijkingen in het gemeten geluidsniveau tijdens de belevingsvlucht. Ze hebben Kamervragen gesteld. Een ruime Kamermeerderheid wil dat de minister nog voor de begrotingsbehandeling volgende week met antwoorden komt.

Bekijk bericht op "destentor.nl - 31-10-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

De Nederlandse staat en de Schiphol groep belazeren omwonenden al decennia! Ik heb n.a.v. deze 'belevingsvlucht' de volgende truc toegevoegd in mijn cursus: Liegen en Bedriegen.

Truc 18 – Belevingsvlucht
Om aan te geven dat het allemaal wel zal meevallen met de herrie is de techniek van de ‘belevingsvlucht’ te gebruiken.

Gebruik hiervoor een licht beladen, klein vliegtuig en vlieg een traject over de toekomstige slachtoffers slechts één keer, wat natuurlijk niet de situatie weergeeft, die men later zal moeten aanvaar¬den, maar dat is ook de bedoeling niet. Doe deze vlucht ook overdag en niet bv. al om 05:00 of 24:00 uur, wat straks helaas usance zal zijn.

Bestrijd vervolgens geluidmetingen die door sommige burgers zullen worden gedaan. Pas in geen geval de milieu effect rapportage (m.e.r.) aan, maar blijf deze baseren op de door u al zolang met succes gehanteerde berekeningsmethoden.

Geplaatst door Annelie

Laat ook je gezicht vol met botox spuiten zodat je in elke discussie gewoon moeiteloos je vette pokerface kunt ophouden terwijl wat je zegt echt helemaal nergens op slaat en eigenlijk gewoon leugenachtige manipulatie is @coravannieuwenhuizen

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.