Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Beperkte groei van Schiphol mogelijk

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1069 
|
 haarlemsdagblad.nl 
hvs_logo_schiphol_9-4-2017_13-58-54.jpg

Door Frans van den Berg

De luchthaven Schiphol moet ook na 2020 kunnen groeien. „Maar wel veilig en verantwoord. Selectieve groei op Schiphol en ontwikkeling van de regionale luchthavens als Lelystad.”

Die conclusie trekt Adnan Tekin naar aanleiding van het rapport van SEO. Tekin is gedeputeerde van de provincie Noord-Holland en zit ook in de Omgevingsraad Schiphol namens vier provincies (Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland) en veertig gemeenten. „Het rapport laat zien dat Schiphol belangrijk is. Maar je ziet ook dat bij schaarste tickets duurder worden. De zakelijke vluchten blijven, maar minder vakantie- en vrachtvluchten en minder bestemmingen. En wanneer maatschappijen dan grotere toestellen inzetten kan de geluidsoverlast en uitstoot groter worden. We moeten een evenwicht zien te vinden tussen die baten en lasten.”

Tekin benadrukt dat het rapport, geschreven in opdracht van de provincie, geen vrijbrief is voor groei. „Selectieve groei. Daar is de laatste jaren veel te weinig aan gedaan. Vakantievluchten moeten echt naar regionale velden en horen zeker niet in de nacht thuis op Schiphol. We willen echt hard inzetten op die nacht. Dat geeft de meeste overlast. Frankfurt heeft al een slot ingesteld. Als je op Schiphol alleen intercontinentale vluchten nog in de nacht laat binnenkomen, wordt de overlast fors minder. In alle berekeningen tellen die nachtvluchten ook veel zwaarder. Dat biedt dan weer mogelijkheden om overdag meer te kunnen vliegen. Overigens zijn afspraken over groei al eerder aan de Alderstafel overeengekomen.”

Bekijk bericht op "haarlemsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht