Beperken herrie Schiphol ten koste veiligheid
Alarm over bijna-rampen luchthaven
Door Paul Eldering
SCHIPHOL - Een jarenlange serie van bijna-botsingen op en rond Schiphol houdt mogelijk verband met pogingen om de geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen en toch door te kunnen groeien. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) lanceert een groot onderzoek.
,,We constateren dat met name gevaarlijke incidenten op de banen van de luchthaven niet afnemen, ondanks dat we alle ernstige voorvallen onderzoeken en ook steeds aanbevelingen doen. Daarom gaan we kijken of er structurele oorzaken zijn”, zegt hoofd bestuurlijke zaken Wim van der Weegen.
Het overleg- en adviesplatform Omgevingsraad Schiphol, waarin ook bewonersorganisaties meepraten, wil de herrie beperken door starts en landingen zoveel mogelijk ‘slim’ naar voorkeursbanen te leiden. De OVV gaat onderzoeken of dat niet ten koste gaat van de veiligheid.
Schiphol, gemeente en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) staan positief tegenover het OVV-besluit. De raad kan volgens de wet onafhankelijk onderzoek doen, waarbij partijen verplicht zijn mee te werken aan het afgeven van informatie en het horen van medewerkers. ,,Eind dit jaar presenteren we onze bevindingen met tips voor veiliger vliegen.”
Meer drukte
Schiphol mikt dit jaar op meer dan 60 miljoen passagiers. De doelstelling is 85 miljoen in 2025. Dat is nodig om als knooppunt te concurreren met omliggende luchthavens, maar ook met het sterk groeiende Istanbul en Dubai.
Het aantal starts en landingen zou kunnen toenemen tot 600.000 per jaar (in 2015 ruim 450.000), mits stillere vliegtuigen en aanvliegprocedures de hinder voor de omgeving compenseren. Tegelijk wordt Lelystad Airport opgetuigd als ‘overloopvliegveld’ van Schiphol vanaf 2018.
Volgens Van der Weegen is Schiphol geen onveilige luchthaven. ,,Maar het kan geen kwaad om alle procedures, het ontwerp, de inrichting en de wijze van samenwerking nog eens door te lichten. Het is aan de politiek om straks invulling te geven aan ons rapport en zo nodig maatregelen te nemen.”
LVNL zelf meldt zestien incidenten sinds 2014. Afgelopen zondag nog was er op Schiphol een ‘runway incursion’, waarbij een landend vliegtuig ineens moest doorstarten, omdat een ander toestel op de grond dezelfde baan kruiste. ,,Het liep goed af, maar dit kan in potentie een ramp tot gevolg hebben”, aldus Van der Weegen.
Klachten
Het komt volgens hem vaker voor dat vliegtuigen of voertuigen banen oversteken die in gebruik zijn en dat voor de start een niet beschikbare baan of een taxibaan wordt genomen. Ook zijn er regelmatig meldingen dat vluchten elkaar in de lucht gevaarlijk dicht naderen. Medio 2012 zijn negen toestellen van een gesloten baan vertrokken.
Vandaag maakte het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) het aantal klachten van bewoners rond de luchthaven in 2015 bekend. Dat waren er 120.000 van een kleine kern van veelmelders en 48.000 van 5.462 anderen.
,,Dat wijkt niet veel af van voorgaande jaren”, stelt BAS vast. De meeste klachten kwamen van de Kaagbaan en Buitenveldertbaan. Het aantal bezoeken op de website bezoekbas.nl is vorig jaar met 20% gestegen.
Geplaatst door anoniem
Dat zou mooi zijn.
Vraag me af hoe ver men denkt te kunnen gaan in het treiteren en verpesten van het leven van vele mensen. Denk niet ver meer,we gaan het zien.