Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Beperken herrie Schiphol ten koste veiligheid

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1591 
|
 telegraaf.nl 
hvs_lvnl_DSC_2529.jpg

Alarm over bijna-rampen luchthaven

Door Paul Eldering

SCHIPHOL - Een jarenlange serie van bijna-botsingen op en rond Schiphol houdt mogelijk verband met pogingen om de geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen en toch door te kunnen groeien. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) lanceert een groot onderzoek.

,,We constateren dat met name gevaarlijke incidenten op de banen van de luchthaven niet afnemen, ondanks dat we alle ernstige voorvallen onderzoeken en ook steeds aanbevelingen doen. Daarom gaan we kijken of er structurele oorzaken zijn”, zegt hoofd bestuurlijke zaken Wim van der Weegen.
Het overleg- en adviesplatform Omgevingsraad Schiphol, waarin ook bewonersorganisaties meepraten, wil de herrie beperken door starts en landingen zoveel mogelijk ‘slim’ naar voorkeursbanen te leiden. De OVV gaat onderzoeken of dat niet ten koste gaat van de veiligheid.
Schiphol, gemeente en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) staan positief tegenover het OVV-besluit. De raad kan volgens de wet onafhankelijk onderzoek doen, waarbij partijen verplicht zijn mee te werken aan het afgeven van informatie en het horen van medewerkers. ,,Eind dit jaar presenteren we onze bevindingen met tips voor veiliger vliegen.”

Meer drukte
Schiphol mikt dit jaar op meer dan 60 miljoen passagiers. De doelstelling is 85 miljoen in 2025. Dat is nodig om als knooppunt te concurreren met omliggende luchthavens, maar ook met het sterk groeiende Istanbul en Dubai.
Het aantal starts en landingen zou kunnen toenemen tot 600.000 per jaar (in 2015 ruim 450.000), mits stillere vliegtuigen en aanvliegprocedures de hinder voor de omgeving compenseren. Tegelijk wordt Lelystad Airport opgetuigd als ‘overloopvliegveld’ van Schiphol vanaf 2018.
Volgens Van der Weegen is Schiphol geen onveilige luchthaven. ,,Maar het kan geen kwaad om alle procedures, het ontwerp, de inrichting en de wijze van samenwerking nog eens door te lichten. Het is aan de politiek om straks invulling te geven aan ons rapport en zo nodig maatregelen te nemen.”
LVNL zelf meldt zestien incidenten sinds 2014. Afgelopen zondag nog was er op Schiphol een ‘runway incursion’, waarbij een landend vliegtuig ineens moest doorstarten, omdat een ander toestel op de grond dezelfde baan kruiste. ,,Het liep goed af, maar dit kan in potentie een ramp tot gevolg hebben”, aldus Van der Weegen.

Klachten
Het komt volgens hem vaker voor dat vliegtuigen of voertuigen banen oversteken die in gebruik zijn en dat voor de start een niet beschikbare baan of een taxibaan wordt genomen. Ook zijn er regelmatig meldingen dat vluchten elkaar in de lucht gevaarlijk dicht naderen. Medio 2012 zijn negen toestellen van een gesloten baan vertrokken.
Vandaag maakte het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) het aantal klachten van bewoners rond de luchthaven in 2015 bekend. Dat waren er 120.000 van een kleine kern van veelmelders en 48.000 van 5.462 anderen.
,,Dat wijkt niet veel af van voorgaande jaren”, stelt BAS vast. De meeste klachten kwamen van de Kaagbaan en Buitenveldertbaan. Het aantal bezoeken op de website bezoekbas.nl is vorig jaar met 20% gestegen.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Groot onderzoek naar de invloed van de uitstoot op de gezondheid en de levensverwachting.
Dat zou mooi zijn.

Vraag me af hoe ver men denkt te kunnen gaan in het treiteren en verpesten van het leven van vele mensen. Denk niet ver meer,we gaan het zien.


Geplaatst door anoniem

85m passagiers met 500k vluchten.
Dat gaat nooit lukken, men plant al veel verder.

Geplaatst door anoniem

Dus nu wil men fouten van de lvnl en de piloten afschuiven op de bewoners,daar komt het uiteindelijk op neer.

Geplaatst door Gerard


Geplaatst door Ruud

De afhankelijke banen zijn een probleem. Zoals vorig jaar een doorstart van de Zwanenburgbaan die in het vliegpad van een starter van de Kaagbaan terecht dreigde te komen.

Alleen op te lossen door verminderen capaciteit of minder starts van de Kaagbaan en meer starts van de Aalsmeerbaan (wat de LVNL wil). Bij het laatste stuit je weer op de 'geluidsgrenzen'.

Het is dus erg kort door de bocht om het af te schuiven op 'beperken herrie'. Het gaat om (zoals ook in artikel genoemd) om beperken van de herrie en tegelijkertijd veilig doorgroeien. Dit blijkt niet te kunnen. Het is ook maar de vraag of zelfs bij het loslaten van 'beperken herrie' er wel veilig doorgegroeid kan worden. De LVNL wil bijvoorbeeld vaker de Aalsmeerbaan inzetten vanwege risico van convergerend baangebruik . Maar dan vergroot je weer het externe risico door de bebouwing dicht bij de Aalsmeerbaan.

En dan de incidenten met vliegtuigen die elkaar te dicht naderen bij het oplijnen voor de baan (zoals bij Uitgeest en meer recent bij Amsterdam bij het 'ritsen' voor de Buitenveldertbaan).

De kop van het artikel had moeten zijn. Groei Schiphol gaat ten koste veiligheid en herrie bewoners.

Geplaatst door de Vries


Geplaatst door Anoniem

Goed punt ruud,had het zelf zo nog niet bekenen.

vliegveld aan zee, oost west banen ipv die belachelijke noord zuid banen die verder geen enkel noord europees land gebruikt. En dan starten richting zee want wind is like 80%+ westelijk.
maar nee:(

Van 10 kilometer ver hoor eje een boeing 747 al aankomen, een enorm naar,zagend rommelend en huilend geluid. Na het paseren op 3 km afstand hoor je hem nog als die 5 kilometer verder is.

Geplaatst door anoniem

Nergens komt de enorme droefheid van de nederlandse politiek en lobby beter naar voren dan in het Schiphol dossier. Wat een in en in triest gebeuren.