Beoogd minister van Infrastructuur Madlener: ‘Schiphol moet een mainport blijven’
De hoorzitting van de twee nieuwe bewindslieden voor Infrastructuur en Waterstaat mondt vrijdag uit in datgene waar omwonenden van Schiphol en andere tegenstanders van de luchtvaart al voor vreesden. Vaarwel krimp, hallo (voorwaardelijke) groei.
„Overlast van Schiphol is er nu eenmaal”, aldus Barry Madlener (PVV), beoogd minister van Infrastructuur en Waterstaat, vrijdag in de Tweede Kamer. „Ik kan dat niet met een toverstafje wegtoveren. Ik kan het niet iedereen naar de zin maken”. De gezondheid van omwonenden is belangrijk, zegt Madlener. „Maar economie is ook heel belangrijk. Schiphol moet een mainport blijven.”
Zo voldeden PVV’ers Barry Madlener (nu nog Kamerlid) en zijn aanstaande staatssecretaris voor Openbaar Vervoer en Milieu Chris Jansen, huidig gedeputeerde in Flevoland, tijdens de hoorzitting voor nieuwe bewindslieden geheel aan de verwachtingen. Geheel volgens de PVV-partijlijn stelde Jansen onder meer dat de Nederlandse Spoorwegen niet moet aankloppen bij het rijk voor meer geld. „Eerst moet NS kijken of ze zelf kunnen bezuinigen”.
Halverwege de hoorzitting zegt Madlener op een vraag van Kamerlid Ines Kostic (PvdD): „Het lijkt wel alsof de Partij voor de Dieren blij is dat Schiphol moet krimpen. Dat ben ik dus helemaal niet. Ik ga zeker niet zeggen: ‘Laat Schiphol maar krimpen’. Op de luchthaven werken heel veel mensen; velen zijn afhankelijk van het vliegveld. Krimp is niet het doel van dit hoofdlijnenakkoord. En dat is ook niet iets waarop u mij kunt afrekenen.”
De Partij voor de Dieren vraagt al jaren om de krimp Schiphol, omdat Nederland anders niet internationale en nationale klimaatafspraken zal nakomen.
Einde aan huidige kabinetsbeleid
Zo dreigt een einde te komen aan het huidige kabinetsbeleid van demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) om het vliegverkeer te beknotten zodat de geluidsoverlast daalt. Sinds de hoofdlijnenbrief luchtvaart van juni 2022 probeert Harbers, als eerste VVD-bewindspersoon in de geschiedenis, de groei van Schiphol te beteugelen.
Dat is verleden tijd, wat Madlener betreft. Welvaart, economische voorspoed, is minstens net zo belangrijk als het welzijn van bijvoorbeeld de omwonenden van Schiphol. Madlener zegt het een aantal keren. En krimp van de luchthaven past daar dus niet bij.
De beoogd minister gaat daarin voorbij aan een aantal rechtelijke uitspraken - onder meer in de zaak van de bewonersorganisatie Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder - waarin de rechter stelde dat de Nederlandse overheid keer op keer het welzijn van zijn burgers heeft verwaarloosd en het economisch belang heeft laten prevaleren. Binnen twaalf maanden moet het kabinet het leven beteren van de rechter.
Lang staat Madlener vrijdag stil bij de in zijn ogen onhaalbare doelen die op het gebied van infrastructuur, milieu en waterbeheer worden gesteld. Op vragen van GroenLinks-PvdA over de Europese Kaderrichtlijn Water, die stelt dat Nederland nu eindelijk de kwaliteit van het oppervlaktewater op orde moet krijgen, lijkt Madlener de gestelde doelen te willen afvlakken. Bekijk bericht op "NRC"
Geplaatst door V.O.S. uit Onder de illegale Kolderbaan (18R-36L)
Wat de heren Madlener en Jansen betreft, heeft men dit kunnen zien aankomen.
De PVV (Partij Voor de Vliegtuigen) heeft helaas mensen in het gelid die veel meer ophebben met geld.
De PVV is immers een afsplitsing (in de persoon van Wilders) van de VVD.
En het overgrote deel van de bevolking heeft helaas op hun gestemd.
Het zal een test worden hoe de PVV de rechterlijke macht respecteert en daarmee de omwonenden van een uit de kluiten gegroeide luchthaven midden in een dichtbevolkt gebied.
Helaas zelf wakker gebulderd door wederom onze nationale klucht, de KLM.
En ja, met een 747 ! op tijdstip 06:22 uur.
Bedankt kl*te KLM!