Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Belevingsvlucht ligt onder vuur

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 460 
|
 RTV Oost 
gh_vliegtuig_030504_1902GNDSC02129.jpg

"Dit heeft niets te maken met de dagelijkse hoeveelheid ellende die over ons wordt uitgestort als Lelystad Airport open gaat". De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) vinden de belevingsvlucht van morgen een wassen neus.
De vlucht moet een idee geven van hoe het is als een Boeing 737-800 overvliegt naar Lelystad. Als Lelystad Airport open gaat, heeft Overijssel dagelijks te maken met vluchten van en naar het vliegveld. Een overzicht van de bezwaren.

Eén vlucht is te weinig


De Boeing vliegt iedere aanvliegroute één keer en dat geeft een vertekend beeld volgens de actievoerders. Als Lelystad Airport open gaat, zijn er uiteindelijk 45.000 vluchtbewegingen per jaar. Dat zijn gemiddeld vijftig vliegtuigen per dag die vertrekken en landen.
"Alsof je de irritatie van een lekkende kraan wil simuleren door één druppel water te laten vallen".
Hans Heerkens, luchtvaarteconoom, is het hier mee eens. Volgens hem is vooral het tijdstip van de vlucht, tussen 15.30 uur en 20.00 uur, niet representatief. "Misschien hoor je hem nu niet. Maar als zo'n vliegtuig tussen 06.00 uur en 07.00 uur 's ochtends overvliegt wordt je er wakker van".
Volgens actiegroep HoogOverijssel vliegt 15% van de toestellen tussen 06.00 uur en 07.00 uur.

Het vliegtuig is te licht


Er vliegen geen passagiers mee tijdens de belevingsvlucht. Er ligt ook geen bagage in het vliegtuig. Dat maakt de Boeing te licht, zegt SATL. Een licht vliegtuig maakt minder lawaai en is daarom niet representatief.
Hoewel het vliegtuig wordt volgetankt om het gewicht op te krikken, weegt het toestel alsnog zo'n 7 à 8 ton te weinig, aldus SATL.

Ultrafijnstof niet gemeten


Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meet op verschillende plekken hoeveel geluid het toestel maakt wanneer het overvliegt. Bij de belevingsvlucht wordt de uitstoot van het gevaarlijke ultrafijnstof niet gemeten. Daar wordt bij de beoordeling, en tijdens de belevingsvlucht, überhaupt niet naar gekeken, zegt SATL.
Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat het morgen om de beleving en hoeft de vlucht geen simulatie te zijn van de werkelijkheid.
Beleef de vlucht morgen live met RTV Oost op Facebook en op tv. Hoort u de Boeing overvliegen? Laat het weten in de belevingsmelder die morgen op de site van RTV Oost staat.

Bekijk bericht op "RTV Oost"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

Hoe onbetrouwbaar kan het zijn?

Uren te laat en volgens verslag in het N.H.D. zonder belading en veel hoger vliegend dan werd voorgespiegeld................. hoe onbetrouwbaar kan het zijn?

De geloofwaardigheid van het ministerie van I&W lijkt geheel verdwenen met deze doorzichtige propaganda. Bovendien dreigt in de toekomst niet alleen het nog prachtige vaargebied en vogelreservaat De Kreupel rond Andijk aangetast te worden. Wat te denken van een nieuwe laagvlieg route pal over de BUCH regio /Kennemerland? Een gebied dat al te lang, te zwaar door het vliegverkeer wordt geteisterd met lawaai, uitstoot en onveiligheid.

De roep om een gezonde toekomstvisie op de woon- en leefomgeving van steeds meer bewoners van Noord Holland wordt steeds luider.............................

N.B.: De Provincie N.H. gaf al bijna 1 miljoen uit aan een in ijltempo gemaakte Omgevingsvisie 2050 waarbij het achterhaalde Mainport, Mega hub Mega Metropool beleid nog steeds een hoofdrol speelt! Een concept dat maar beter op tijd bijgesteld kan worden om het tij te keren.