Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Belevingsvlucht Lelystad Airport: ‘Niet representatief, maar geeft wel een idee’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1753 
|
 De Stentor 
Airport_lelystad_in_uitbreiding_HvS.JPG

Met een toestel van Transavia worden woensdag 30 mei de omstreden laagvliegroutes van Lelystad Airport gevlogen. Iedereen kan zo zélf ervaren of er sprake is van overlast – of niet. ,,Ja, we weten dat dit niet representatief is. Maar beter iets dan helemaal niets doen.”

Er is maanden over gesteggeld, maar volgende week woensdag is het zover: de belevingsvlucht. Met een tweemotorig vliegtuig van KLM-dochter Transavia worden alle laagvliegroutes van Lelystad Airport gevlogen. De bedoeling is de toekomstige situatie zoveel mogelijk na te bootsen. Het type vliegtuig dat gebruikt wordt, een Boeing 737-800, is vergelijkbaar met de toestellen die vanaf 2020 zullen vertrekken en landen op het nieuwe vakantievliegveld in Flevoland.

Schuren


,,Het heeft even flink geschuurd voordat de glans bovenkwam, maar persoonlijk ben ik tevreden met de afspraken die we met het ministerie hebben gemaakt”, vertelt Steffen Hofstra uit Wilsum, één van de veertien leden uit de regiegroep. Hierin zitten burgers uit diverse provincies – waaronder Overijssel, Gelderland en Flevoland – geluidsexperts en ambtenaren van Luchtverkeersleiding Nederland en het ministerie van infrastructuur en waterstaat. In de regiegroep zijn afspraken gemaakt waaraan de belevingsvlucht moet voldoen. Hofstra: ,,De vlucht worden gehouden op woensdag 30 mei, tussen 15.30 en 21.30 uur. ’s Ochtends wordt besloten of de vlucht definitief doorgaat. Regent het of staat er bijvoorbeeld een harde wind, dan bestaat de kans dat het wordt afgelast.”

Eén keer


Alle routes worden één keer gevlogen met een toestel zonder passagiers. Wel zit de tank vol, zodat het toestel zwaarder is. Soms is er sprake van overlap en worden routes twee keer gevlogen. Dat gebeurt op de minimale hoogtes. Voor grote delen van de route betekent dat 6.000 voet, circa 1.800 meter. Boven Flevoland wordt lager gevlogen, op 600 meter. Toch is hier de belevingsvlucht het minst representatief. Dat komt omdat er vanaf Schiphol wordt opgestegen en niet vanaf Lelystad. De geluidsoverlast die starts en landingen doorgaans veroorzaken zijn dus niet te horen in de omgeving van het vliegveld.
Onder de vliegroutes komen een vijftiental meetpunten, verspreid over verschillende provincies, die het geluid registreren. Onder meer tussen Zwolle en Kampen, bij Klarenbeek, Zeewolde en Wezep. Het aantal decibellen dat wordt opgevangen is vrijwel direct te zien op de website belevingsvlucht.nl

Niet representatief


Hoewel geluidsmetingen van slechts één passerend vliegtuig volgens het RIVM niet representatief zijn, is er toch voor gekozen de metingen uit te voeren. ,,Je hebt twee keuzes: niks doen of tóch meten, ook al is het niet representatief. Wij kiezen voor dat laatste”, aldus Hofstra.
Direct na de belevingsvlucht kunnen mensen hun ervaringen invullen op belevingsvlucht.nl, een website van het ministerie. Alle reacties worden gebundeld en gaan naar de regiegroep. Op basis van de ervaringen en de geluidsmetingen komt de groep twee weken later met een evaluatie. Hofstra: ,,Ons advies gaat naar de minister en naar de Tweede Kamer. Die kunnen ermee doen wat ze willen. Het heeft in ieder geval geen formeel en bindend karakter in de hele besluitvorming over Lelystad Airport.”

Beter beeld


Toch is Hofstra content dat er na maanden van praten eindelijk een belevingsvlucht komt. Ook al weet hij dat één passerend vliegtuig niet hetzelfde is als een aantal per uur, zoals na opening van het vakantievliegveld de bedoeling is. ,,Het gaat er vooral om dat de mensen een beetje een idee krijgen wat ze te wachten staat. Voor sommigen zal het wellicht meevallen, anderen zullen de geluidsoverlast misschien nog erger vinden dan ze al hadden verwacht. Die conclusie moet iedereen maar voor zichzelf trekken. De belevingsvlucht helpt ze daar een klein beetje bij. Meer is het ook niet.”

Actiegroepen kritisch


Actiegroepen HoogOverijssel en Red de Veluwe zijn zeer kritisch over de belevingsvlucht, die door het ministerie wordt georganiseerd. ,,Ik zie het helemaal niet zitten”, zegt voorzitter Jan Rooijakkers van HoogOverijssel.
,,Het is nu meer een leuke attractie, zo van: ‘goh wat leuk er komt een vliegtuig over’. Maar het is heel wat anders wanneer je straks rustig in je tuin zit en er passeert iedere tien minuten een vliegtuig. Verkeersvlieger Hadriaan van Nes, een van onze leden, omschreef dat laatst heel treffend. Hij zei: ‘Als je slechts één druppel hoort, heeft niemand daar last van. Maar laat je een kraan een uur lang druppelen, dan wordt het bloedirritant’. En zo is het precies.”
Ook voorzitter Robert Tieskens van Red de Veluwe heeft zijn bedenkingen. ,,Onze grootste zorg is dat de belevingsvlucht nu een soort grote ‘voordegekhouderij’ gaat worden. Dat het geen écht beeld geeft van wat de mensen te wachten staat. We zijn daarom tamelijk kritisch.”

Bekijk bericht op "De Stentor"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

De kritiek van de actiegroepen is zeer terecht.

Geplaatst door anoniem1

Voor mensen die geintresseerd zijn in een representatieve beleving,gewoon een keer op bezoek komen in een van de vele plaatsen waar stijgend en landend verkeer overkomt. Op kaartje kan je precies zijn waar dat is en hoe hoog er gevlogen word.

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Doe ook eens een belevingsdag beginnend van 05:00 u tot 24:00 u met alle vluchten die overeen komen met 45000 bewegingen per jaar (omgerekend voor 1 dag dus een totaal van 123 met starten en landen), en met een gemiddeld lawaaierig toestel. Dan krijgt men een beter beeld, want dat is de toekomst voor Lelystad. Let op mijn woorden! En vraag dan nog eens hoe blij men hiermee is, en of men nog een voorstander is van Lelystad Airport.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Deltametropool

Zet de leden van die regiegroep maar eens de 3 d bril met stereoset op en laat ze via deze simulator horen hoe straks 45.000 vluchten per etmaal bij wel flinke wind uitpakken!

Nee, het blijft bij die enkele vlucht bij mooi weer en zonder passagiers /vracht om de zieltjes van deze lieden te winnen. Wat een belachelijke aanfluiting en knieval van deze "uitverkorenen"!


Geplaatst door anoniem1

Verkijk u ook niet op de zogenaamde routes tussen de bebouwing door die de minste overlast zouden geven. De afwijking van deze routes zal significant zijn net zoals dat bij Schiphol het geval is. Zo snel mogelijk rechtstreeks naar de bestemming is makkelijker voor de piloot en levert ook nog een kleine brandstof besparing op.

Geplaatst door Janna uit Amsterdam osdorp

Ik zou al blij zijn met 'slechts' 123 vluchten per dag...vandaag alweer tegen de 200 die over ons hoofd zijn komen razen!



Geplaatst door Thijs uit Heiloo

ik Nodig iedereen uit de omgeving van Lelystad bij deze uit om voor een echte beleving eens een uurtje in mijn tuin in Heiloo te komen zitten. Ze razen hier op 600 meter hoogte over terwijl ze gas geven om een bocht te maken met een interval van net geen minuut.
Wil je werkelijk beleven wat het inhoudt? Hier kun je het horen en zelfs ruiken.

Ohja, en de lvvl beweert overigens dat er hier geen sprake van overlast is, weet je ook meteen hoe ze die criteria handhaven.

Geplaatst door anton uit castricum

Ik weet nog goed hoe wij zijn voorgelogen, voordat de polderbaan geopend werd. de luchtvaartsector stond toen met een officiële stand bij winkelcentrum Geesterduin. Castricummers hoeven zicht niet druk te maken, het zou gaan om "wat gerommel in de verte". Voor de nachtvluchten stond een lijntje getekend, tussen castricum en limmen in, recht boven de zeeweg.
De praktijk was anders. Drect na de opening van de polderbaan honderden vliegtuigen per dag op 600m over de woonwijken van Castricum en in de nacht ook recht over de woonwijken van Noord Castricum, inmiddels 80 per nacht.
Het is en blijft een zooitje leugenachtige hufters, in innige samenwerking met onze overheid.

Geplaatst door Jaap uit Bussum


Geplaatst door Jeroen uit Hapert

Na de enorme groei van Eindhoven Airport is het fijn te horen dat er meer mensen last van geluidsoverlast krijgen en de mensen die voorheen lekker vlogen zonder overlast nu ook mogen ervaren hoe het is om niet meer lekker in rust buiten te kunnen zitten. Hoe meer mensen er klagen hoe groter de kans dat er in den haag geluisterd wordt een en vliegveld op zee een reële optie wordt waarbij (bijna) iedereen in Nederland wordt verlost van het verschrikkelijke lawaai.

Geplaatst door Elodie uit Wintelre

Als je daadwerkelijk wilt ervaren hoe overlast van vliegtuigen is nodig ik iedereen uit om eens op vakantie te gaan in gemeente Eersel. Deze gemeente heeft het geluk om 70 % van alle vliegbewegingen van Eindhoven Airport te mogen ontvangen op een hoogte van 300 tot 1400 m.
Jammer dat het college / gemeenteraad van deze gemeente geen enkele actie onderneemt om zijn inwoners hiertegen te beschermen. Niet alleen de geluidsoverlast, ook het andere gevaar van ultrafijnstof wordt doodgewoon! genegeerd. De uitzending van de Monitor van dinsdag 29 maart over het (ultra)fijnstof maakt dit duidelijk. Jammer genoeg zijn we momenteel mobiliteitsverslaafd aan de goedkope vliegreizen. Wanneer nemen onze gekozen 'leiders' hun verantwoordelijkheid.

Geplaatst door Jeroen uit Hapert

Ja inderdaad, in de gemeente Eersel is de overlast de afgelopen 10 jaar verviervoudigd en het is nog niet bekend hoe veel erger het in de toekomst gaat worden want de heer Meijs wil graag groeien van 40.000 vluchten nu naar 100.000 in 2030. Ooit was het lekker rustig wonen in Eersel met af en toe een vliegtuig dat is nu wel anders. Daarom ben ik verhuisd naar een plek waar de overlast een stuk minder is. Heeft wel 60.000 euro gekost maar gezondheid is toch belangrijker want ik werd echt ziek van de overlast. En waarom? Niet voor de vakantie vluchten van de Nederlanders maar omdat Schiphol vol zit met transfer passagiers. Er wordt dus veel geld verdient door anderen met de overlast op te zadelen.

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

Die belevingsvlucht was volksverlakkerij, verklapt de gepensioneerd KLM-vlieger Arnold Nolten in een lezersbrief aan de Volkskrant van zaterdag 2 juni j.l.. Als ik de plaatjes uit de Volkskrant van donderdag vergelijk met het vluchtschema zoals dat voor iedereen opvraagbaar is via flightaware.com, schrijft hij, dan zie je dat die totaal niet met elkaar overeenkomen.

Ik pik er twee uit, Emmen en Zwolle. Bij beide plaatsen zou het vliegtuig volgens de VK-grafiek op 1.830 meter gevlogen hebben. In werkelijkheid was het beide keren in een continue daalvlucht, zakkend van 2.600 naar 2.000 meter, met een daalsnelheid van 500 meter per minuut. Dat is naar mijn bescheiden mening met het gas (bijna) dicht. Zo krijg je wel een heel vertekend beeld van wat er straks echt gaat gebeuren als de vliegtuigen in de rij binnenkomen ’s avonds laat voor Lelystad.

Wil je dan een geluidsbeeld creëren zoals er woensdag met list en bedrog is voorgetoverd, dan zal je daar een heel slim naderingstraject voor moeten bedenken om inderdaad met het gas dicht over half Nederland naar Lelystad te zweven. In mijn ogen technisch mogelijk, maar praktisch zeer onrealistisch. Want die verwachte vliegbewegingen zullen niet over de dag gespreid zijn, maar in piekuren komen aanvliegen.

Vreemd ook een belevingsvlucht. Dertig jaar lang weigerden we het echte geluid rondom Schiphol te meten met als argument dat geluidsmodellen nauwkeuriger zijn. De dubbelzinnige term ‘kosteneenheden’ zegt al genoeg. Nu maken we bezorgde burgers wijs dat we het te verwachten lawaai van laagvliegend verkeer boven de Veluwe en Salland beter kunnen meten, in plaats van berekenen.

Waar blijven de ballen van de politiek? Als je vindt dat de luchtvaart ongestoord moet kunnen groeien, dan moet je consequent zijn en de juiste maatregelen nemen. De Rotterdamse haven groeide uit zijn jasje en bouwde de Maasvlakte. Schiphol kan niet doorgaan met het uitleggen van zijn krappe maatpak. De stof is op. De Noordzee is de toekomst.