Belevingsvlucht Lelystad Airport: ‘Niet representatief, maar geeft wel een idee’
Met een toestel van Transavia worden woensdag 30 mei de omstreden laagvliegroutes van Lelystad Airport gevlogen. Iedereen kan zo zélf ervaren of er sprake is van overlast – of niet. ,,Ja, we weten dat dit niet representatief is. Maar beter iets dan helemaal niets doen.”
Er is maanden over gesteggeld, maar volgende week woensdag is het zover: de belevingsvlucht. Met een tweemotorig vliegtuig van KLM-dochter Transavia worden alle laagvliegroutes van Lelystad Airport gevlogen. De bedoeling is de toekomstige situatie zoveel mogelijk na te bootsen. Het type vliegtuig dat gebruikt wordt, een Boeing 737-800, is vergelijkbaar met de toestellen die vanaf 2020 zullen vertrekken en landen op het nieuwe vakantievliegveld in Flevoland.
Schuren
,,Het heeft even flink geschuurd voordat de glans bovenkwam, maar persoonlijk ben ik tevreden met de afspraken die we met het ministerie hebben gemaakt”, vertelt Steffen Hofstra uit Wilsum, één van de veertien leden uit de regiegroep. Hierin zitten burgers uit diverse provincies – waaronder Overijssel, Gelderland en Flevoland – geluidsexperts en ambtenaren van Luchtverkeersleiding Nederland en het ministerie van infrastructuur en waterstaat. In de regiegroep zijn afspraken gemaakt waaraan de belevingsvlucht moet voldoen. Hofstra: ,,De vlucht worden gehouden op woensdag 30 mei, tussen 15.30 en 21.30 uur. ’s Ochtends wordt besloten of de vlucht definitief doorgaat. Regent het of staat er bijvoorbeeld een harde wind, dan bestaat de kans dat het wordt afgelast.”
Eén keer
Alle routes worden één keer gevlogen met een toestel zonder passagiers. Wel zit de tank vol, zodat het toestel zwaarder is. Soms is er sprake van overlap en worden routes twee keer gevlogen. Dat gebeurt op de minimale hoogtes. Voor grote delen van de route betekent dat 6.000 voet, circa 1.800 meter. Boven Flevoland wordt lager gevlogen, op 600 meter. Toch is hier de belevingsvlucht het minst representatief. Dat komt omdat er vanaf Schiphol wordt opgestegen en niet vanaf Lelystad. De geluidsoverlast die starts en landingen doorgaans veroorzaken zijn dus niet te horen in de omgeving van het vliegveld.
Onder de vliegroutes komen een vijftiental meetpunten, verspreid over verschillende provincies, die het geluid registreren. Onder meer tussen Zwolle en Kampen, bij Klarenbeek, Zeewolde en Wezep. Het aantal decibellen dat wordt opgevangen is vrijwel direct te zien op de website belevingsvlucht.nl
Niet representatief
Hoewel geluidsmetingen van slechts één passerend vliegtuig volgens het RIVM niet representatief zijn, is er toch voor gekozen de metingen uit te voeren. ,,Je hebt twee keuzes: niks doen of tóch meten, ook al is het niet representatief. Wij kiezen voor dat laatste”, aldus Hofstra.
Direct na de belevingsvlucht kunnen mensen hun ervaringen invullen op belevingsvlucht.nl, een website van het ministerie. Alle reacties worden gebundeld en gaan naar de regiegroep. Op basis van de ervaringen en de geluidsmetingen komt de groep twee weken later met een evaluatie. Hofstra: ,,Ons advies gaat naar de minister en naar de Tweede Kamer. Die kunnen ermee doen wat ze willen. Het heeft in ieder geval geen formeel en bindend karakter in de hele besluitvorming over Lelystad Airport.”
Beter beeld
Toch is Hofstra content dat er na maanden van praten eindelijk een belevingsvlucht komt. Ook al weet hij dat één passerend vliegtuig niet hetzelfde is als een aantal per uur, zoals na opening van het vakantievliegveld de bedoeling is. ,,Het gaat er vooral om dat de mensen een beetje een idee krijgen wat ze te wachten staat. Voor sommigen zal het wellicht meevallen, anderen zullen de geluidsoverlast misschien nog erger vinden dan ze al hadden verwacht. Die conclusie moet iedereen maar voor zichzelf trekken. De belevingsvlucht helpt ze daar een klein beetje bij. Meer is het ook niet.”
Actiegroepen kritisch
Actiegroepen HoogOverijssel en Red de Veluwe zijn zeer kritisch over de belevingsvlucht, die door het ministerie wordt georganiseerd. ,,Ik zie het helemaal niet zitten”, zegt voorzitter Jan Rooijakkers van HoogOverijssel.
,,Het is nu meer een leuke attractie, zo van: ‘goh wat leuk er komt een vliegtuig over’. Maar het is heel wat anders wanneer je straks rustig in je tuin zit en er passeert iedere tien minuten een vliegtuig. Verkeersvlieger Hadriaan van Nes, een van onze leden, omschreef dat laatst heel treffend. Hij zei: ‘Als je slechts één druppel hoort, heeft niemand daar last van. Maar laat je een kraan een uur lang druppelen, dan wordt het bloedirritant’. En zo is het precies.”
Ook voorzitter Robert Tieskens van Red de Veluwe heeft zijn bedenkingen. ,,Onze grootste zorg is dat de belevingsvlucht nu een soort grote ‘voordegekhouderij’ gaat worden. Dat het geen écht beeld geeft van wat de mensen te wachten staat. We zijn daarom tamelijk kritisch.”
Bekijk bericht op "De Stentor"
Geplaatst door Jaap uit Bussum