Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Belangrijke stap gezet in besluitvorming rondom ILS op Eindhoven Airport

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 205 
|
 transport-online.nl - 17-08-2020 
HvS_Stop_Luchtvaartgroei_(2).JPG

Redactie Esther van der Wal

De behoefte van Eindhoven Airport en haar gebruikers om een hogere categorie Instrument Landing System (ILS) aan te leggen, wordt meegenomen in de aanbesteding voor de komende renovatie van de start- en landingsbaan van Vliegbasis Eindhoven. Defensie en Eindhoven Airport hebben hierover een principeakkoord bereikt.

Eindhoven Airport maakt gebruik van de start- en landingsbaan op de militaire luchthaven Eindhoven. Het nieuwe ILS, categorie III, maakt het mogelijk dat vliegtuigen in de meeste gevallen ook bij (zeer) dichte mist kunnen landen/starten op/vanaf Eindhoven Airport. Door het nieuwe ILS krijgt het vliegverkeer fors minder hinder door mist.

Defensie neemt de hogere categorie ILS mee in de aanbesteding voor het groot onderhoud aan de start- en landingsbaan dat gepland staat voor 2025. Reden hiervoor is dat de baan net zoals bij groot onderhoud opengebroken moet worden. Bij een categorie III ILS wordt namelijk in de start- en landingsbaan extra verlichting gelegd waardoor vliegverkeer deze dan dus niet kan gebruiken. Door de aanleg van het nieuwe ILS te combineren met het groot onderhoud hoeft de baan maar één keer te worden opengebroken. Op basis van de te zijner tijd te ontvangen offertes na aanbesteding vindt definitieve besluitvorming over de hogere categorie ILS plaats.

Het ILS is een radionavigatiesysteem dat piloten gebruiken om te landen. Met behulp van het ILS kan een precisienadering van de landingsbaan worden uitgevoerd. Bij een categorie III ligt er ook verlichting in de start-en landingsbaan. Het ILS kent drie categorieën (waarbij categorie IIIB de meest uitgebreide is). Op luchthavens met deze categorie ILS kan worden geland zonder dat er zicht is op de baan. Eindhoven Airport beschikt momenteel over een ILS categorie I. Op Eindhoven Airport hebben piloten minimaal 550 meter zicht op de landingsbaan nodig om te mogen landen.


Toevoeging redactie vlieghinder.nl
Ge-framed met veiligheid bij het landen met slecht zicht. Maar wat er niet bij staat, is het ontstaan van groeipotentie, doordat er geland kan worden met slecht 70 seconden tussen twee toestellen. Is de herrie van het ene toestel nog niet voorbij, dan begint de herrie van het volgende toestel al weer. Om gek van te worden.

Bekijk bericht op "transport-online.nl - 17-08-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Uden uit Veghel

Het is gewoon salami tactiek, naast de nieuwe terminal. Iedere keer weer iets meer. Niet te vertrouwen...

Ze zullen nog wel een keer ter verantwoording worden geroepen

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Wellicht is het verstandig dat aan de overlegtafel voor Eindhoven Airport het volgende wordt geagendeerd:

"Ter illustratie een aantal harde gegevens over de groei van het aantal klachten na invoering van NextGen-navigatie:

Phoenix Sky Harbor International Airport telde minder dan 25 klachten over de periode van 2010 tot 2014. Nadat NextGen in 2014 werd geïntroduceerd steeg dat aantal naar meer dan 2.500 klachten. In 2015 is het aantal klachten verder gegroeid naar 12.000.

Voor de start van NextGen ontving Baltimore-Washington International Airport zo’n 300 geluidsklachten per jaar. Recentelijk meldde de Maryland Aviation Administration dat burgers alleen al in het tweede kwartaal van 2019 ruim 125.000 klachten hadden ingediend.

In Medford, vlakbij Logan Airport in Boston, werden in de eerste twee maanden van 2019 5.200 klachten ingediend op een totaal van bijna 18.000 klachten voor de hele regio rond Boston. Voor de invoering van NextGen werden er in het hele jaar 2012 welgeteld 15 meldingen gedaan door de burgers van Medford.

Nadat NextGen werd ingevoerd op het vliegveld van San Francisco steeg daar het aantal meldingen van overlast door vliegtuiggeluid met 2.700 procent.”

(Bron: Schipholwatch)