‘Belachelijk’: milieuorganisaties blijven boos na Schiphol-brief minister
|
| | NOS
Milieuorganisaties zijn niet te spreken over het besluit van minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat om Schiphol, onder voorwaarden, verder te laten groeien. Schiphol mag de komende jaren met 40.000 vliegbewegingen groeien, onder de voorwaarde dat de ernstige geluidshinder minder wordt.
In de brief van de minister van vandaag staan geen specifieke voorwaarden voor de uitstoot waaraan de luchtvaart moet voldoen om verder te mogen groeien, alleen voor hinder voor omwonenden. Ze zegt wel rekening te willen houden met de uitstoot van CO2, stikstof en (ultra)fijnstof.
'Minister negeert klimaat'
Natuur & Milieu is kritisch, net als gisteren, toen de plannen al uitlekten. "Minister van Nieuwenhuizen negeert de harde grenzen die het klimaat stelt aan de ontwikkeling van de luchtvaart", zegt directeur Marjolein Demmers. "Het kabinet moet sturen op een absolute daling van de CO2-uitstoot. Het is de hoogste tijd dat de luchtvaartsector behandeld wordt als iedere andere sector."
Greenpeace neemt de term "belachelijk" in de mond. "Het kabinet zou niet moeten nadenken over hoe groei eruit zou moeten zien. Het kabinet zou moeten nadenken over krimp", zegt campagneleider Dewi Zloch. "Groeien binnen de grenzen van het klimaat en het milieu is op dit moment helemaal niet mogelijk, er zijn nog geen technieken beschikbaar die daarin kunnen voorzien."
Wat is er nu afgesproken?
De huidige regels voor Schiphol zijn geldig tot en met 2020. De afspraken die de minister vandaag heeft bekendgemaakt gaan over de eerste jaren daarna, totdat er een plan ligt voor de de komende drie decennia. Dit is dus een overgangsregeling.
De komende jaren mag Schiphol van 500.000 naar maximaal 540.000 vliegbewegingen groeien. Tot wanneer die limiet gaat gelden is nog niet duidelijk. 540.000 is het maximumaantal vliegbewegingen dat de Luchtverkeersleiding Nederland op dit moment naar eigen zeggen aankan.
Groeien mag alleen als er minder mensen ernstig gehinderd worden door vluchten. Dat kan bijvoorbeeld door nieuwere vliegtuigen te gebruiken, door andere vliegprocedures en minder nachtvluchten.
Elk jaar wordt beoordeeld of en hoeveel minder hinder er is. Op basis daarvan wordt besloten of er het jaar erna meer gevlogen mag worden. Onduidelijk is nog wat de precieze criteria zullen zijn en hoeveel groei jaarlijks is toegestaan.
Middenweg
Volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft kiest de minister een politieke middenweg. "Voor de sector is nu duidelijk dat er geen absoluut slot op Schiphol komt. Ook zit er een handvat in naar de omwonenden. Die klagen heel veel over de nachtvluchten." De komende tijd is er tijd om na te denken, zegt Melkert. Bijvoorbeeld over hoe vluchten schoner kunnen worden. Bekijk bericht op "NOS"
Geplaatst door Arnold