Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Bang voor verdere groei van vliegveld (Rt)

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 273 
|
 AD 
HvS-klimaatmars_2019-03-11-09-32-04.jpg

Door Yvonne Kleunen

De langverwachte nota over de toekomst van de luchtvaart in Nederland stuit op verzet in Rotterdam. Zowel de Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) als het CDA in de Maasstad vrezen voor verdere groei van Rotterdam The Hague Airport.

Actiegroep BTV is bezig met een pittige brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen. ,,Ridicuul”, noemt voorzitter Alfred Blokhuizen de conceptnota, die eind dit jaar definitief moet worden vastgesteld. ,,Zonder krimp van de luchtvaart halen we nooit de klimaatdoelstellingen. Dat weet de regering ook heel goed,” zegt hij.

BTV-lid Richard Abbenhuis woonde afgelopen jaar heel wat participatie-bijeenkomsten bij. Van de inspraak van bewoners kan hij nauwelijks wat terugvinden in de nota. Wat hij wel tegenkomt zijn duizenden extra vakantievluchten die Schiphol in de toekomst niet meer kan verwerken en die door de regionale luchthavens Lelystad, Eindhoven en Rotterdam moeten worden opgevangen. ,,Rotterdam is in dit kader nooit eerder genoemd”, zegt hij.

Dat baart Abbenhuis zorgen. Want in 2030 gaat het om 80.000 vluchten die niet door Schiphol kunnen worden geaccommodeerd, in 2050 om 217.000. ,,Het merendeel daarvan zal wel naar Lelystad en Eindhoven gaan, maar het betekent natuurlijk een enorme toename voor Rotterdam”, zegt hij. ,,Zeker als je weet dat hier nu een kleine 20.000 Boeings per jaar landen.
En die geven al te veel hinder.”

Milieudienst DCMR noteerde vorig jaar een toename van 81 procent aan geluidsklachten over de Rotterdamse luchthaven ten opzichte van 2018, terwijl het aantal vluchten ongeveer gelijk was. Dat maakte de dienst deze week bekend.

De Luchtvaartnota gaat uit van innovatie. Het kabinet verwacht dat een groeiende luchtvaart niet tot meer overlast leidt, als vliegtuigen schoner en stiller worden. Als het gaat om Rotterdam ziet het rijk bovendien een rol weggelegd in de verdere ontwikkeling van elektrisch vliegen. ,,Elektrisch vliegen mag dan schoner zijn, het maakt ook heel veel lawaai”, is de reactie van Blokhuizen. ,,Met schonere vliegtuigen is het lawaai niet opgelost en met minder lawaaiige toestellen is de luchtvervuiling niet opgelost.”Elektrisch vliegen mag dan schoner zijn, het maakt ook heel veel lawaai

Een snelle overgang van fossiele naar duurzame energie voor vliegtuigen, noemt Blokhuis ongeloofwaardig. ,,Van biobrandstoffen is nooit voldoende te krijgen zonder de voedselproductie aan te tasten en synthetische brandstof is zó duur dat het nooit een alternatief kan worden. Ik zie het vooral als greenwashing, een trucje waar menigeen intrapt.”

Ook het CDA heeft kritiek op de conceptnota van het rijk. De commerciële en maatschappelijke luchtvaart delen in Rotterdam nu de geluidsruimte, de maximale hoeveelheid geluid die de luchthaven mag veroorzaken. Als het aan het rijk ligt krijgen traumeheli’s straks hun eigen geluidsruimte. En daar zit volgens het Rotterdamse raadslid René Segers-Hoogendoorn ‘een flinke adder onder het gras’. ,,Het klinkt misschien mooi en logisch, maar voor Rotterdam betekent dit dat de geluidsruimte die nu door maatschappelijk verkeer ingenomen wordt (ongeveer 20 procent van het totaal) in potentie vrij komt. Stel je voor: 20 procent ruimte voor groei van Zestienhoven.”

Betere balans
De luchthaven zelf is content met de nota, omdat die ‘de weg inslaat naar duurzame luchtvaart en een betere balans tussen economie, gezondheid en klimaat’. ,,Rotterdam The Hague Airport heeft al een groot aantal acties ingezet die bijdragen aan de kwaliteit van leefomgeving, netwerk en dienstverlening”, zegt directeur Ron Louwerse. ,,Het gaat om investeringen en innovaties op het gebied van duurzaam taxiën, onze nieuwe vertrekhal, synthetische brandstof, duurzaam energie opwekken, actieplannen ter vermindering van ultrafijnstof en stikstof en samenwerking met de Luchtverkeersleiding Nederland om hinder in de omgeving te verminderen.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

"POLITIEK MOET LUCHTVAART AAN BANDEN LEGGEN!"

Aldus de uitspraak van de CDA fractievoorzitter in Rotterdam enige tijd terug.

In de BUCH regio schoof het CDA met meerdere vertegenwoordigers aan in de PVRC werkgroep tegen vlieghinder. Hun oproep tot krimp is prima, maar zolang het "CDA DEN HAAG" niet reageert, blijft dat vrij zinloos.

Alom vragen leden van landelijke partijen om aanpak van de door en door verwende sector, maar steeds laat de bestuurlijke elite het afweten.

Met deze inderdaad RIDICULE luchtvaartnota vervreemdt deze elite zich meer en meer van de samenleving, waar de roep om een gezonde woon- en leef omgeving steeds duidelijker te horen is................

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Deze reacties zijn zeer juist. Deze nota is oude wijn in nieuwe zakken. Ik werk nu hard aan de nieuwe trucbeschrijving die binnenkort komt.