Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Balanced approach maakt verschil tussen toekomstvisies KLM en Schiphol opnieuw zichtbaar

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 600 
|
 Gooi- en Eemlander 
hvs_logo_schiphol_9-4-2017_13-58-54.jpg

Voorheen waren ze twee handen op één buik, maar anno 2023 zijn de verschillen tussen de toekomstvisies van Schiphol en KLM steeds groter. Dat blijkt deze week opnieuw, uit de zienswijzen die de luchthaven en de nationale carrier inleverden in verband met balanced approach-procedure van het Rijk, nodig om eind volgend jaar naar 440.000 vluchten te krimpen vanwege geluidsoverlast.
Schiphol noemt in die zienswijze vier punten uit een stappenplan van acht maatregelen dat in april werd gepresenteerd en die de overlast moeten verminderen: het sluiten van de luchthaven voor een groot deel van de nacht, het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen, het verbieden van privéjets en een fonds met daarin jaarlijks 10 miljoen euro voor omgeving en bewoners.

Hoogste tijd


„Wij grijpen elke mogelijkheid aan om luchtvaart schoner, stiller en beter te maken. Dus ook de balanced approach. Het is de hoogste tijd voor maatregelen die niet alleen op papier, maar ook in de praktijk merkbaar positief effect hebben voor onze buren”, verklaarde Schipholbaas Ruud Sondag vrijdagochtend. „Een nachtsluiting en het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen en privéjets zijn voor een deel van de luchtvaartmaatschappijen lastig, maar zijn voor het verbeteren van de leefomgeving essentieel.”

Vlootvernieuwing


De KLM Groep, met daarin onder meer Transavia, presenteerde donderdag in zijn zienswijze een heel ander plan voor het beperken van geluidshinder. Geen vluchten schrappen, maar nieuwe, stillere vliegtuigen. Op termijn - stelt KLM - kan daarmee geluidshinder voor omwonenden verder worden teruggedrongen dan wat de overheid voor ogen heeft.

Zo wil het ministerie dat de geluidshinder per november 2024 ’s nachts met 15 procent wordt gereduceerd. Over de gehele dag is dat 20 procent. Dat eerste doel denkt de KLM Groep in 2024 te kunnen overstijgen, met een geluidsreductie van 18 procent. De doelstelling voor minder geluid over de gehele dag, verwacht de luchtvaartgroep echter niet voor de gestelde deadline te halen, maar pas in 2026.

Overdag


Overigens haalt ook Schiphol met zijn voorstellen de kabinetsdoelen niet. Het probleem zit hem in de operatie overdag, ’s nachts zou het doel wel gehaald worden.

De luchthaven wil dat er geen vliegtuigen opstijgen tussen 00.00 uur en 06.00 uur en dat er tussen middernacht en 05.00 uur geen toestellen landen. Samen met het weren van privévliegtuigen en lawaaiige toestellen levert dat ’s nachts 46 procent geluidsvermindering op. De overheid vraagt om 15 procent.

De maatregelen leveren overdag maar 15 procent geluidreductie op, waardoor nog een beperking van 5 procentpunt nodig is. „Er zijn deze week vanuit de sector veel zienswijzen binnengekomen en de overheid heeft zelf ook nog plannen”, zegt een woordvoerder. „Daar moet die andere 5 procent vandaan komen wat ons betreft.” Schiphol ziet zelf wel wat in het verder vernieuwen van de vliegtuigvloot, de oplossing die KLM aanhangt.

Schiphol wil dat de te nemen stappen wettelijk worden vastgelegd, zodat de sector zich er daadwerkelijk aan moet houden. „Harde geluidsgrenzen en harde uitstootgrenzen zijn meetbaar en handhaafbaar”, stelt de luchthaven. „Schiphol wil daarom uiterlijk in 2025-2026 een stelsel waarbij gestuurd wordt op structurele vermindering van geluid en uitstoot van CO2 in lijn met het klimaatakkoord van Parijs en niet op het aantal vliegtuigbewegingen.”

Bekijk bericht op "Gooi- en Eemlander"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

‘Schiphol wil daarom uiterlijk in 2025-2026 een stelsel waarbij gestuurd wordt op structurele vermindering van geluid en uitstoot van CO2 in lijn met het klimaatakkoord van Parijs en niet op het aantal vliegtuigbewegingen.’ Dit zegt mij genoeg, want die structurele vermindering zal inhouden een concentratie over toch nog vele mensen. De stille en zuinige vliegtuigen zullen door de groei de emissies alleen maar doen toenemen. U mag als het ware investeren in zonnepanelen en warmtepompen, terwijl de luchtvaart het effect hiervan deels (of zelfs volledig) weer teniet gaat doen. Bent u Gekke Henkie?