Baangebruik voor drie dagen in app

Baangebruik voor drie dagen in app
Kunnen we morgenavond barbecueën in de tuin? Even kijken of we dan net onder een uitvliegroute van Schiphol liggen en dan veel herrie kunnen verwachten.
Van onze verslaggever
Dat moet mogelijk worden met een driedaagse voorspelling van het baangebruik van de luchthaven Schiphol. „Het mooiste is een app, want steeds meer mensen halen hun informatie via hun telefoon binnen", weet Sandro Broeke, manager van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS).
Bij BAS regent het dagelijks klachten van omwonenden over startende en landende toestellen. „Wij leggen uit waarom bepaalde banen die dag in gebruik zijn. Maar de overlast kunnen we niet voorkomen. Wat wel helpt is een betere voorlichting. Nu kan je op websites al het huidige baangebruik zien, maar zou beter zijn wanneer we dat vooraf kunnen aangeven. We willen een voorspelling van het baangebruik voor drie dagen. Het KNMI durft het aan en dat is belangrijk omdat het inzetten van banen vooral door het weer en dan specifiek de windsnelheid en windrichting wordt bepaald.”
Wanneer een dergelijke app er is, durft Broeke nog niet te zeggen. Al langere tijd wordt er overleg gevoerd door alle betrokkenen, maar dat proces verloopt erg langzaam. Recent is ook vanuit de politiek aangedrongen op betere voorlichting nadat toestellen weer eens een dag lang laag over het centrum van Amsterdam kwamen. "Daarom hebben we dit onderwerp ook als aanbeveling opgenomen in ons jaarverslag.”
Een andere aanbeveling gaat over veelklagers. Het is al jaren een probleem dat een handjevol mensen met extreem veel klachten komt. Om precies te zijn waren vorig jaar 35 mensen goed voor 119.616 klachten. Samen nemen zij 71 procent van de klachten voor hun rekening.
Goed gesprek
In de rapportages ligt bij BAS de focus op de andere klagers. "Maar met die veelklagers moet je toch iets doen. Waarom neemt iemand de moeite om toch gemiddeld 34.176 klachten per jaar in te dienen? Dat is bijna een dagtaak. Die mensen willen we gaan benaderen om hun beweegredenen te achterhalen, dingen uit te leggen en te kijken wat we voor iemand kunnen doen. Daarom heb ik binnenkort een gesprek met de Omgevingsraad Schiphol. Misschien kan een bewonersvertegenwoordiger mee bij zo’n gesprek", suggereert Broeke. Overigens heeft hij niet de illusie dat de klachten als sneeuw voor de zon verdwijnen. „Er zijn ook bewoners die helemaal geen gesprek willen.”
De app met het voorspelde baangebruik kan ook handig zijn voor spotters.
Geplaatst door Jaap uit Bussum