Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Baangebruik voor drie dagen in app

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1977 
|
 NHD 
tb_vliegtuig_EASYJET-G-EZDH.jpg

Baangebruik voor drie dagen in app
Kunnen we morgenavond barbecueën in de tuin? Even kijken of we dan net onder een uitvliegroute van Schiphol liggen en dan veel herrie kunnen verwachten.

Van onze verslaggever

Dat moet mogelijk worden met een driedaagse voorspelling van het baangebruik van de luchthaven Schiphol. „Het mooiste is een app, want steeds meer mensen halen hun informatie via hun telefoon binnen", weet Sandro Broeke, manager van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS).
Bij BAS regent het dagelijks klachten van omwonenden over startende en landende toestellen. „Wij leggen uit waarom bepaalde banen die dag in gebruik zijn. Maar de overlast kunnen we niet voorkomen. Wat wel helpt is een betere voorlichting. Nu kan je op websites al het huidige baangebruik zien, maar zou beter zijn wanneer we dat vooraf kunnen aangeven. We willen een voorspelling van het baangebruik voor drie dagen. Het KNMI durft het aan en dat is belangrijk omdat het inzetten van banen vooral door het weer en dan specifiek de windsnelheid en windrichting wordt bepaald.”
Wanneer een dergelijke app er is, durft Broeke nog niet te zeggen. Al langere tijd wordt er overleg gevoerd door alle betrokkenen, maar dat proces verloopt erg langzaam. Recent is ook vanuit de politiek aangedrongen op betere voorlichting nadat toestellen weer eens een dag lang laag over het centrum van Amsterdam kwamen. "Daarom hebben we dit onderwerp ook als aanbeveling opgenomen in ons jaarverslag.”
Een andere aanbeveling gaat over veelklagers. Het is al jaren een probleem dat een handjevol mensen met extreem veel klachten komt. Om precies te zijn waren vorig jaar 35 mensen goed voor 119.616 klachten. Samen nemen zij 71 procent van de klachten voor hun rekening.

Goed gesprek

In de rapportages ligt bij BAS de focus op de andere klagers. "Maar met die veelklagers moet je toch iets doen. Waarom neemt iemand de moeite om toch gemiddeld 34.176 klachten per jaar in te dienen? Dat is bijna een dagtaak. Die mensen willen we gaan benaderen om hun beweegredenen te achterhalen, dingen uit te leggen en te kijken wat we voor iemand kunnen doen. Daarom heb ik binnenkort een gesprek met de Omgevingsraad Schiphol. Misschien kan een bewonersvertegenwoordiger mee bij zo’n gesprek", suggereert Broeke. Overigens heeft hij niet de illusie dat de klachten als sneeuw voor de zon verdwijnen. „Er zijn ook bewoners die helemaal geen gesprek willen.”

De app met het voorspelde baangebruik kan ook handig zijn voor spotters.

Bekijk bericht op "NHD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap

"Overigens heeft hij niet de illusie dat de klachten als sneeuw voor de zon verdwijnen." zegt Broeke. Neen natuurlijk niet, de hinder wordt er toch niet minder door. Dat je dat nog moet uitleggen.....

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Een gesprek aangaan met ''veelklagers''.................. je moet toch iets doen met die veelklagers.............
Daar ligt de kern niet. De kern ligt in het feit dat 1) de sector exorbitant veel vrijheid heeft in Nederland omdat de Nederlandse Staat grootaandeelhouder van Schiphol is (belangenverstrengeling). 2) de sector tamelijk arrogant is naar de omwonenden, dit is een uitvloeisel van 1). 3) de hedendaagse toestellen die vliegen zijn enorm lawaaiig. 4) er geen rechtsbescherming bestaat t.a.v. vliegtuiglawaai voor de omwonenden. 5) Nederland veel te klein is voor een mega-vliegveld in een heel dichtbevolkt gebied. 6) Schiphol altijd doet alsof de mensen bij de luchthaven zijn gaan wonen en dan gaan klagen. 7) de sector een vrijbrief heeft in Nederland, voortvloeiende uit 1) zodat er praktisch ongelimiteerd kan worden uitgebreid, zodat ook plaatsen op meer dat 60KM (!) afstand van Schiphol, een enorme klere herrie en vervuiling te verwerken krijgen of reeds al hebben!

Dus hoezo een gesprek?
Weer de arrogante stelling uit de kast gehaald dat hinderbeleving tussen de oren zit?
Zijn (Veel)klagers soms ziek?

Nee, heer Broeke, VLIEGTUIGEN MAKEN EEN ENORME KLERE HERRIE!
Vooral als ze op hooguit 500 a 600 meter over je woning heen denderen.
En dan ook nog een exemplaar om de 2 (!) minuten, vrijwel de hele dag.
DAT IS STAATSTERREUR IN OPTIMA FORMA !

Daar vragen de mensen niet om, zij willen ook rust en geen bakken met fijnstof in hun achtertuin.

De Nederlandse Staat en de sector (Schiphol) schenden artikel 21 van de Nederlandse grondwet.

Geplaatst door Wobbe

Die mensen koken van woede, meneer Broeke. Een hele dag in die teringherrie van jullie zitten vreet aan ze. Als ik u was zou ik niet aanbellen bij ze. De kans is niet denkbeeldig dat de stoppen dan helemaal doorslaan. Laat meneer Nijhuis maar zelf gaan.

Geplaatst door Jaap

Waarom neemt iemand de moeite om toch gemiddeld 34.176 klachten per jaar in te dienen?, vraagt de heer Broeke zich af. Dat is omdat die mensen gek van de herrie worden. Dat je dat een medewerker van BAS nog uit moet leggen, is toch wel een teken aan de wand. BAS moet niet aan de veelklagers gaan uitleggen waarom ze de hele dag in de herrie moeten zitten, maar eens naar de mensen gaan luisteren. En naar de herrie die die mensen ondergaan. En zorgen dat er wat aan gebeurt, maar helaas, daar zijn ze niet voor. Daarvoor moeten we toch echt bij de politici zijn die vanwege het vermeend grote belang van Schiphol voor de economie van mening zijn dat Schiphol ook na 2020 moet kunnen blijven groeien. Ik schrijf vermeend economisch belang, omdat de groeiende luchtvaart schadelijk is voor de volksgezondheid (herrie, ultrafijnstof) en het klimaat, wat voor de economie uiteindelijk desastreus zal blijken te zijn.

Geplaatst door anoniem

App is helemaal niet nodig.
De mensen die helemaal gek worden van de exhorbitante herrie die weten al lang hoe de vlag er bij hangt. Elke dag wordt hier met angst en beven naar de meerdaagse weervoorspelling en dan met name de windrichting gekeken. Word ik morgen ochten om 7 uur waker van de vliegtuigen?
Word het morgen 8 uur lang elke 3 minute een bochtje draaien? Of blijft de herrie beperkt tot 2 uur in de ochtend en 2 uur in de avond.

Geplaatst door anoniem

De politici die moeten inderdaad eens een dag gaan kijken in castricum en heilo bij zuidelijke windrichting, of plaatsen met vergelijkbare omstandigheden bij noordelijke windrichtingen.
Dan kunnen ze zelf ervaren hoe het is om een hele dag in de herrie te zitten in de zogenaamde "buitengebieden" van Schiphol. Sommige gebieden vallen zelfs buiten elke officiele geluids contour.
Kom eens een dag langs en maak het eens mee, dan kan je zelf zien dat dit niet het gezeur is van een paar overgevoelige mensen die overall last van hebben. De herrie is werkelijk exhorbitant en extreme, en dat op 30+km van Schiphol.
Er is geen enkel excuus voor deze mate van overlast.

Geplaatst door anoniem

Een andere aanbeveling gaat over veelklagers. Het is al jaren een probleem dat een handjevol mensen met extreem veel klachten komt. Om precies te zijn waren vorig jaar 35 mensen goed voor 119.616 klachten. Samen nemen zij 71 procent van de klachten voor hun rekening.

10 klachten per dag,dat is wel veel.
Ligt ook aan het systeem van klachten indienen. Je kan een periode klacht indienen maar ook een klacht over een specifieke vlucht. Als je dan consequent wilt zijn en bas wil helpen om een goed overzicht van de overlast te krijgen,dan kan je elke vlucht afzonderlijk raporteren en zit je zo aan 10 of meer klachten per dag. Zin heeft het niet,al meld bas keurig elke keer dat het wel degelijk zin heeft om een klacht in te dienen. De overlast wordt elke dag,elke week,elke maand,elk jaar groter. Het is nog nooit minder geworden. Klagen is dan ook meer afreageren van de ergenis dan de hoop hebben dat er ooit iets zal verbeteren.

Heb bas gemeld en gevraagt of ik al op voorhand klachten in kan dienen, Dat scheelt namelijk een hoop werk voor zowel mij als bas. Gewoon standaard elke dag een klacht want elke dag heb ik er last van. Kon helaas niet,moest elke klacht afzonderlijk melden en daar heb ik geen zin in. Het blijft voor mij dus bij ongeveer 1 klacht per week,maar dat hadden er net zo goed 100 kunnen zijn.

Geplaatst door Wobbe

Aan een app waarop vooraf wordt aangeven of je ongestoord van je nachtrust kunt genieten, en zo ja wanneer, is grotere behoefte. Kunnen we de aankondiging daarvan snel tegemoet zien, meneer Broeke?

Geplaatst door anoniem

Ik denk dat elke app met een voorspelling een slecht idee is.
Het creeert een verwachtings patroon.
Een verwachtings patroon dat niet waar gemaakt zal worden en daardoor alleen maar tot meer klachten en een grotere beleving van overlast lijd.

Het is niet alleen het weer dat veranderlijk is.
Het baangebruikt wisselt vrijwel elke dag door incidentele bijzondere omstandigheden.
Ook de uitvlieg routes zijn niet betrouwbaar,op het kaartje van bas kan je in het blauw de uitvliegroutes zien (en snachts ook de naderings routes) Hier zou het vliegtuig binnen moeten blijven maar dat hoeft officieel maar tot een hoogte van 2000 voet (700 meter...) als ik het goed begrijp.
Afhankelijk van de beschikbaarheid van het luchtruim verlaten de vliegtuigen al zeer vroeg de aangegeven blauwe vlucht paden om bijvoorbeeld 3 kilometer korter te vliegen. Niet alleen overdag,maar ook snachts. De lvnl heeft hier afgelopen jaar 11 keer een overtreding mee gemaakt.

Een app zal de overlast niet doen afnemen. Verwacht men dat mensen minder klachten indienen er verteld dat men morgen de hele dag van 7 tot 10 in de herrie gaat zitten?
Overlast word de norm en men kan dan op de app gaan kijken waneer men misschien eens een dagje rust heeft. Zou eigelijk andersom moeten zijn.

Erg jammer dat de kwaliteit van leven van zo veel mensen kompleet verpest word door Schiphol, de klm en lvnl,
Drie handen op een buik die schaamteloos en zonder enige vroeging de leefbaarheid in de randstad verpesten.
Er is iets goed fout gegaan in Nederland in de afgelopen 10 jaar.

Geplaatst door de Vries

"Het mooiste is een app".

Nee meneer, dit is helemaal niet mooi! Gewoon echt rekening gaan houden met omwonenden!

Men (politici, LVNL, etc. ) moeten eens bij de mensen thuis gaan kijken bij de meest gehinderde gebieden. Dan begrijpen ze misschien waarom iemand zoveel klachten indient. Laat mevrouw Dijksma ook eens zo flink zijn om hetzelfde te doen! Van een afstand is het heel makkelijk om maar te roepen dat vliegtuigen steeds "stiller" worden. Nou dat gaat niet op hoor als ze op 3 a 400 meter over je heen denderen. Steeds lager en lager vanwege het fijne NADP2 dat weer op een schofterige manier is geïntroduceerd.


Geplaatst door Ruud

Mee eens dat een App niets oplost. Er zijn veel factoren waardoor de LVNL afwijkt van de verwachtingen. Een buitje boven de Noordzee en je kunt bij mooi weer en een barbecue 'genieten' van vliegtuigen boven je tuin terwijl de App aangaf dat de route boven je huis niet gebruikt zou gaan worden. Informatievoorziening is verder ook geen middel om de hinderbeleving te verminderen. Alleen harde hinderbeperkende maatregelen zijn een oplosssing zoals bijvoorbeeld geen nachtvluchten en geen vluchten over bewoond gebied voor 7 uur.

Geplaatst door G

Misschien is het een idee om een app te ontwikkelen die het veelmelders gemakkelijker maakt om overlast van individuele vliegtuigen te melden? De veelmelders zullen bas dankbaar zijn en het geeft andere nog-niet veelmelders de mogelijkheid ook veel te melden. Dat zal een beter inzicht geven in de woede die heerst onder de omwonenden. Er is maar een manier om de hinder te beperken. Vlieg waar geen mensen wonen. Over zee. Op termijn de enige oplossing als je zoals schiphol tot in de hemel wilt groeien.

Geplaatst door anoniem

Vliegen over zee,het blijft een droom die nooit gerealiseerd gaat worden ben ik bang.
Kijk maar eens welke bestemmingen de vliegtuigen hebben die nu starten vanaf de polder en zwanenburg baan, En dan een korte bocht maken naar het oosten over Amsterdam,vervolgens over Amstelveen naar zuid.
Dit is denk ik de uitvliegroute die de meeste hinder oplevert (landen geeft hinder op een totaal andere plaats, met name 30-60km van Schiphol is de overlast van landende vliegtuigen enorm en vergelijkbaar met het wonen onder een startroute dicht bij Schiphol) en deze route wordt gebruikt voor bestemmingen waar men ook met een uitvlieg route over zee makkelijk naar toe kan!
Scheelt enorm in de fijnstof en herrie in Amsterdam west en Amstelveen,maar betekend ook 10 kilometer extra vliegen op een vlucht van 1000+ kilometer en 100+ kilometer wachten. Niet doen dus, dat kan de klm niet trekken en dat is veel belangrijker dan het welzijn van honderduizenden mensen in de randstad.

Geplaatst door de Vries

Niet alleen Amsterdam West en Amstelveen hebben last van die route, maar vooral Lijnden, waar alles vanaf de Zwanenburgbaan overheen gaat. Volstrekt onnodig, aangezien er prima eerst rechtdoor gevlogen kan worden.

Geplaatst door de Vries

Bij nader inzien vind ik dat BAS te moeilijk denkt. Je moet het de omwonenden zo makkelijk mogelijk maken om met de herrie om te gaan, niet waar?

Iedere periode is er wel een baan in onderhoud, momenteel is dat de Zwanenburgbaan. Een uitgelezen kans voor iedereen in Zwanenburg, Lijnden en omgeving om alles te organiseren wat hij/ zij wil in die 2 weken onderhoud. Dat houdt in barbecueën (liefst iedere dag), feestjes houden in de tuin, in de tuin zitten en meer van dat soort bezigheden.

Om e.e.a. nog beter te laten verlopen voor de omwonenden stel ik voor om in diezelfde 2 weken ook Pinksteren, Hemelvaart, Pasen, Kerst, trouwerijen, verjaardagsfeestjes en meer van dat soort dingen te laten vieren. Het zal even wennen zijn, maar dan had je maar niet bij een luchthaven moeten gaan wonen. Of je nu je verjaardag op 10 januari of op 21 mei viert, wat maakt het nou eigenlijk uit.

Na het onderhoud kan dan de volgende groep omwonenden bij het onderhoud van hun hinderbaan alles doen wat ze maar willen.

Dus als je de komende 2 weken mensen in Zwanenburg met kerstbomen ziet slepen, dan weet je nu waarom!

Geplaatst door anoniem

Wie heeft Schiphol (en de overheid) ooit het mandaat gegeven om een omgeving tot zelfs 60 kilometer van de luchthaven in de herrie, en de luchtverontreiniging te zetten? De overheid heeft de verantwoordelijkheid voor zijn/haar bewoners. Het is net als met Groningen, de financiele belangen zijn groot. Alles moet wijken voor de economie. Het is de omgekeerde wereld, niet de bewoners moeten wijken, Schiphol zou moeten worden verplaatst.

Geplaatst door kees

Fantastisch plan, begin met 1 nacht vooruit te voorspellen. kan je soms met het raam open slapen. Daarna verder uitbouwen.