Advies Alderstafel met Nieuw Geluidsstelsel Schiphol laat bewoners omgeving Schiphol in de kou s
PERSBERICHT van de Vereniging Bescherming Leefomgeving Schiphol (BLRS)
BLRS is een vereniging van 18 Bewonersplatforms in de regio Schiphol.
Castricum, 8 oktober 2013
Advies Nieuw Geluidsstelsel Schiphol laat bewoners omgeving Schiphol in de kou staan.
Op 8 oktober 2013 is door de heer Hans Alders een advies uitgebracht aan de staatssecretaris Wilma Mansveld. De inhoud van dit advies is voor de bewoners zeer teleurstellend. De lokale bescherming m.b.t. een maximum aan geluidshinder komt te vervallen waardoor bewoners niet langer enige lokale rechtszekerheid/bescherming meer hebben. Schiphol wordt geacht zoveel mogelijk die banen te gebruiken die de minste geluidshinder voor de bewoners opleveren. Dit geeft Schiphol grote vrijheid om te handelen maar de bewoners geen enkele garantie op een maximale hoeveelheid geluidshinder. Door het vervallen van de bestaande lokale 35 handhavingspunten kan een bewoner niet meer vaststellen in hoeverre zijn geluidshinder een maximum overschrijdt. Er is immers lokaal geen maximum meer aan geluidshinder. Wel wordt Schiphol geacht het Nieuwe Geluidsstelsel zo goed mogelijk te gebruiken. Maar wat valt te verstaan onder “zo goed mogelijk”?
Zo zijn er meer zaken in dit advies die grote ruimte laten voor interpretatie. Wat zijn bijvoorbeeld: opkomende buien, wolkenconcentraties, een krachtige westenwind, het opleggen van daartoe strekkende maatregelen enz. Dit advies geeft de luchtvaartsector veel ruimte om de operatie zo effectief/efficiënt af te wikkelen terwijl de bewoners niet meer in staat zijn om het zorgvuldig handelen nog te kunnen toetsen. Het betreft niet langer meer 35 lokale handhavingspunten met duidelijke criteria maar het beoordelen van ca. 450.000 vliegtuigbewegingen en of die volgens de regels van het Nieuw Geluidsstelsel zijn afgewikkeld.
Conclusie: geen lokale rechtszekerheid/bescherming meer m.b.t. geluidshinder en het voor de bewoners nauwelijks controleerbaar zijn van het zorgvuldig afwikkelen van het vliegverkeer volgens het Nieuwe Geluidsstelsel.
Bestuur BLRS
Het volledige Aldersadvies over een nieuw geluidsstelsel en de bijlagen vindt u hier…
Het commentaar hierop van 8 oktober j.l. via RTL4, vind u hier: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/kritiek-op-geluidsplannen-schiphol
OORDEEL BESTUUR BLRS en PVRC/Castricum
Wij hebben het gehele proces aan de Alderstafel kritisch gevolgd.
- Over de uitkomst Alderstafel kunnen wij niet onverdeeld enthousiast zijn, in tegendeel zelfs. Zeer teleurstellend is onze conclusie. Waarom?
- Bij het nieuwe systeem is lokale rechtszekerheid/bescherming komen te vervallen
- Prof. Schueler concludeert dat gedurende het experiment het nieuwe stelsel geringe lokale effecten heeft op de geluidsbelasting
- Het zou het voordeel rechtvaardigen (een geringer totaal aantal geluidgehinderden) van het nieuwe stelsel t.o.v. de beperkte lokale nadelen
- En die zijn…….. juist geen lokale rechtszekerheid/bescherming
- Niets, want door het wegvallen van de handhavingspunten is er geen lokaal maximum aan geluidsbelasting meer
Castricum, 09-10-2013
BLRS is de koepelvereniging van 18 platforms uit de regio Schiphol “groot”
1. Vereniging GEUS Aalsmeer Aalsmeer
2. Stichting Platform Leefmilieu Regio Schiphol Amstelveen
3. Schiphol Werkgroep Amstelveen/ Buitenveldert SWAB A.veen/Adam
4. Vereniging Platform Vliegoverlast Amsterdam Amsterdam
5. Bewoners Alliantie Amsterdamse Tuinsteden Amsterdam W
6. Stichting Bewonersbelangen Isolatie Assendelft Assendelft
7. Vereniging Platform Vlieghinder Regio Castricum Castricum
8. Stichting Dorpsraad Wijk aan Zee Wijk aan Zee
9. Werkgroep Luchtruim IJmond Noord Heemskerk
10. Werkgroep Vliegtuigoverlast Heemstede Heemstede
11. Platform Vliegoverlast Zaanstad Krommenie
12. Werkgroep Goedaardig Heemskerk
13. PVOS (Platform Vliegoverlast Velsen) Velsen
14. Dorpsraad Lijnden Lijnden
15. Schiphol watchers Hoofddorp
16. Platform “Oegstgeest ziet ze vliegen”’ Oegstgeest
17. Studiegroep Velsen Vlieghinder Velsen
18. Vereniging Dorpsbelangen Egmond-Binnen (VDEB)
Aldersadvies_-_2013.pdf
bijlage_-2._Onderzoek_510.pdf
bijlage_-_3._Uitwerking_normen.pdf
bijlage_-_4._Maximale_hoeveelheid_geluid.pdf
bijlage_-_5._Systematiek_toezicht_en_handhaving.pdf
bijlage_-_6._Rechtsbescherming.pdf
bijlage_-_7._Evaluatie_convenant_hinderbeperking.pdf
bijlage_-_8._Evaluatie_convenant_omgevingskwaliteit.pdf
bijlage_-_9._Evaluatie_convenant_selectiviteit.pdf
bijlage_-_10a._Notitie_gebruik_Buitenveldertbaan_2011.pdf
bijlage_-_10b._Verklaarbaarheid_Buitenveldertbaan.pdf
Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit IJmuiden