Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Assendelft en Krommenie liggen wakker van nieuwe aanvliegroute [update]

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 796 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
oren_dicht.png

Door Annet van Aarsen

De nieuwe aanvliegroute voor vliegtuigen die in de nacht landen op de Polderbaan, valt niet bij iedereen in goede aarde. Bewoners van Assendelft en Krommenie klagen over een toename van de overlast.
Ruim een week is de nieuwe route in gebruik. Vliegtuigen met satellietnavigatie maken nu - als ze ’s nachts koers zetten naar de Polderbaan - een ruime bocht tijdens het laatste stuk van de nadering waardoor ze zoveel mogelijk om de woonkernen van Uitgeest heen vliegen. Ook vliegen ze vanaf de Noordzee het eerste stuk over land gemiddeld hoger en maken ze een glijvlucht bij de nadering van de Polderbaan. Het gevolg volgens Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL): minder herrie voor Uitgeest, Castricum, Heemskerk en Beverwijk.

Verschuiving
Maar meer herrie voor inwoners van Assendelft en Krommenie, zegt Schipholwatch. ,,Eigenlijk kun je zeggen dat geen enkele nieuwe route een verbetering is’’, meent voorzitter Alfred Blokhuizen. ,,Er is bij zo’n verandering altijd sprake van verschuiving van de overlast. Inwoners van de ene plaats hebben er baat bij, inwoners van een andere plaats krijgen juist méér overlast. Dat zie je nu ook weer. En gemeenten moeten oppassen dat ze niet tegen elkaar uitgespeeld worden.’’

Op het meldpunt vliegherrie.nl - een initiatief van onder andere Schipholwatch, omwonendengroepen en milieuorganisaties - zijn de effecten van de verschoven route terug te lezen.

Een inwoner van Assendelft: ,,Al meer dan drie weken worden we hier in Assendelft gek van het vliegverkeer, maar nu ook ineens nachtvluchten. We voelen ons hier in het dorp in de zeik genomen. (...) Onze complete nachtrust gaat eraan.’’ Een dorpsgenoot: ,,En dan volgen de vliegtuigen volgens melders uit Castricum nog niet eens allemaal de nieuwe route. Mag ik zeggen: godzijdank? Want anders hadden we hier nog meer herrie. Alles afwentelen op Assendelft en Krommenie...’’

Gierend
Ervaring uit Krommenie: ,,Genoeg is genoeg! 4:13 uur. De Nippon 4: een viermotorig zwaarbeladen slagschip dat hier geheel legaal slapende woonkernen met duizenden mensen wakker mag brullen. Met een flinke bocht vanuit het westen en draaiende boven Krommenie zoekt de mastodont zich scheurend en gierend een weg over de Polderbaan naar Schiphol. Ik zal vragen of de piloten koffie willen, want het zijn ondertussen goede bekenden hier!’’

Tegelijkertijd in Castricum: ,,Ze vliegen nog steeds niet volgens de nieuwe aanvliegroute. ’s Nachts nog meer vliegtuigen, dus geen vermindering. Iedereen doet maar wat. Wanneer stopt dit?’’

Wethouder Wessel Breunesse van Zaanstad zou eerder het kabinet hebben afgeraden akkoord te gaan met de routewijziging, omdat het voor de dorpen in zijn gemeente negatief uitpakt.

Blokhuizen noemt de maatregelen die tot nu toe worden genomen om vliegherrie te beperken rekenkundige trucs. ,,Onder zo’n nieuwe route wonen minder mensen en dan zeggen ze bij Schiphol en LVNL: minder hinder. Maar aan het lawaai is niks veranderd. En de mensen die er nu door getroffen worden, hebben juist méér hinder.’’

Een woordvoerder van LVNL meldt dat de verplaatsing van de route kán zorgen dat meer bewoners in sommige delen van Assendelft en Krommenie hinder ervaren. ,,Dit is eerder door de Omgevingsraad Schiphol (ORS) meegenomen bij de afweging dat het totaalpakket van de maatregelen een substantiële hinderbeperking voor de regio als geheel oplevert. Dat heeft ertoe geleid dat de ORS, met uitzondering van Zaanstad, positief hebben geadviseerd over de maatregel en de minister vorig jaar deze routewijziging heeft goedgekeurd.’’

LVNL stelt ook: ,,De route is ontworpen als oplossing waarbij het totaal aantal mensen in de regio minder hinder ervaren. Sinds een week is de route in gebruik als een de maatregelen van het Minderhinder-programma. (...) Voor de aanpassing van de route is de procedure uitvoerig doorlopen met onder meer participatie van de omgeving.’’

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Dit laat eigenlijk het probleem van geluidshinder goed zien en de oplossingen die LVNL en I&W hiervoor bedenken: namelijk het verplaatsen van de hinder naar een wat kleinere groep mensen, die dan driedubbel worden gepakt. Nu met de nachtroute, die overigens voor Uitgeest wel verbetering geeft (maar allen bij naderend verkeer en niet bij opstijgers), en daarna met zgn. ‘optimale vaste routes’ overdag. Het principe van gelijke behandeling is allang overboord gegooid, al sinds 2003 met de Polderbaan.

Er is in dit land geen ruimte meer over voor een dergelijke hoeveelheid vliegbewegingen. Stoppen met nachtvluchten en sterke krimp zijn nodig om dit land leefbaar te houden.

Geplaatst door Stein uit Amsterdam

Ik vraag me al jaren af welke crimineel die nachtvluchten bedacht heeft...In heel europa verboden,maar hier doen ze het gewoon...Zo zie je maar,als het de politiek uitkomt moeten we ons braaf aan de europese regels houden,maar als het niet in hun straatje past zijn die regels plots foetsie...