Arnoud Hendriks over nieuw ORS-experiment: ‘We moeten de pijn verdelen’
Door Alex Stolwijk, Dichtbijredacteur / Witte Weekblad
HAARLEMMERMEER - De Omgevingsraad Schiphol (ORS) maakte onlangs bekend een proef te gaan beginnen met een nieuwe uitvliegroute voor toestellen die in oostelijke richting starten vanaf de Kaagbaan. Het Witte Weekblad ging in gesprek met ORS-clustervertegenwoordiger Arnoud Hendriks: 'Het belangrijkste is dat het totaal aantal gehinderden minder wordt.'
De aanleiding van het experiment - de RF0-variant genoemd - ligt in 2009. In dat jaar werd de startroute vanaf de Kaagbaan in het kader van het zogenaamde 'microklimaat Rijsenhout' definitief gewijzigd vanwege het positieve effect dat deze nieuwe route had op de hoeveelheid overlast in Rijsenhout.
Slimmer
'Het fenomeen microklimaat is bedoeld om te kijken of uitvliegroutes slimmer kunnen', legt Burgervener Hendriks (66 jaar oud en sinds begin 2015 lid van de ORS) uit. Of, met andere woorden: gepaard met minder overlast.
Probleem van de invoering van het microklimaat Rijsenhout was echter dat de overlast in met name Burgerveen en Leimuiden juist toenam. Iets waar de inwoners van die dorpen natuurlijk niet blij mee waren.
Niet elegant
Hendriks noemt de plannen uit 2009 - met name vanwege het gebrek aan overleg met andere belanghebbenden - 'niet elegant', maar benadrukt meermaals 'absoluut niet met een negatief verhaal richting Rijsenhout in de krant te willen'.
Hij kijkt vooral naar het grote geheel. 'Ik bekijk het graag positief. De ORS geeft ons de mogelijkheid te kijken of de uitvliegroutes geoptimaliseerd kunnen worden. De ellende moet zo eerlijk mogelijk verdeeld worden.'
Aanpassingen
En dus werd gekeken of er aanpassingen mogelijk waren. Dat bleek het geval, met als gevolg de nieuwe proef in het kader van het microklimaat Leimuiden, die begint in het najaar.
Minimaal een jaar lang zullen toestellen van KLM en partner Transavia een vaste bocht vliegen tussen Rijsenhout en Burgerveen door, een kleine 500 meter van Burgerveen af en dus niet recht over het dorp heen. Als de proef succesvol blijkt, worden ook andere toestellen meegenomen.
Succes
Volgens de berekeningen moet dat met name in Leimuiden, Burgerveen en Nieuw-Vennep tot succes leiden. Als alleen al de KLM-toestellen de bocht vliegen, hebben in die laatste twee dorpen ruim dertig minder woningen overlast, zo is de verwachting.
Als alle toestellen de route zouden volgen, zou dat ruim 150 minder woningen met overlast moeten betekenen.
Verbetering
Maar, eerlijk is eerlijk: in Rijsenhout stijgt het aantal woningen met overlast met dertien (alleen KLM) en 68 (alle toestellen) woningen. En daar is men in Rijsenhout niet blij mee. Toch is dat nog altijd een verbetering ten opzichte van de situatie van voor 2009, zo vindt de ORS.
Hendriks beseft dat het lastig manoeuvreren is met de materie. 'Het is een dossier met een hoog-emotioneel gehalte. Maar het is wel zo: de luchtvaart wil tegen elke prijs uitbreiden. Dat gaat een keer knellen, de vraag is alleen wanneer. Als burger willen wij dat dit zo vroeg mogelijk gebeurt, zodat er een andere oplossing komt.'
Grote geheel
Hij benadrukt dat het grote geheel voorop staat met het experiment. 'Het blijft zoeken naar een oplossing van onmogelijkheden, maar het belangrijkste is dat het totaal aantal gehinderden minder wordt. We moeten voor alle betrokkenen de pijn zo goed mogelijk verdelen.'
Kijk hier voor meer informatie.
Ben jij tevreden over het werk van de ORS? Of juist niet? Stem op de stelling .
Geplaatst door de Vries
Er zijn routes waar meer winst behaald kan worden!
In Rijsenhout zijn ze er echter nog niet achter dat als Schiphol minder gehinderden heeft dit een reden is om meer te vliegen!