Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Apeldoorners hebben geen idee hoe erg het wordt

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1174 
|
 stedendriehoek.net - 23-08-2017 
hvs_lvnl_DSC_2532.jpg

Veluws protest tegen geluidshinder nieuwe vliegroutes zwelt aan

Door Uitgeverij Stedendriehoek BV

HOOG SOEREN - Het protest tegen de toekomstige geluidshinder van vliegveld Lelystad zwelt aan. Het actiecomité Red de Veluwe verwacht dat de petitie daartegen nog deze week het aantal van 10.000 handtekeningen bereikt. Dat is echter nog lang niet genoeg. Het streefgetal ligt op minimaal 40.000 om in Den Haag een vuist te kunnen maken. Samen met de petities van enkele andere actiegroepen op de Veluwe en in Overijssel zit je dan op al meer dan 100.000 handtekeningen. Volgens Red de Veluwe dringt de tijd en moet nu alles op alles worden gezet om de leefbaarheid in de getroffen Veluwse dorpen en de belangen van de recreatieve sector veilig te stellen. “De lokale politiek doet niets voor ons, dus moeten we van onderop proberen het tij te keren ”, zo is de overtuiging.


De vliegtuigen gaan straks zo laag over, dat je vanaf april 2019 kunt vliegtuigspotten in je achtertuin, stelt Red de Veluwe. Op die afstand van 1800 meter kan een beetje hobbyist gemakkelijk het type vliegtuig en de maatschappij herkennen. De gevolgen van dat laagvliegen zijn heel heftig. De herrie tast het leefklimaat flink aan, er komt een ongezonde uitstoot van fijnstof en dat alles zal ook nog een waardedaling van het onroerend goed veroorzaken. De economische gevolgen voor de recreatieve sector in deze regio zijn eveneens heel groot. Tientallen campingbedrijven en andere toeristische ondernemingen in de recreatieve branche kunnen straks geen rust meer verkopen aan de bezoeker. Het tast, volgens Red de Veluwe, de broodwinning van velen direct en indirect aan.

Onacceptabel

Robert Tieskens is secretaris van de Buurt- en Belangenvereniging Hoog Soeren. Het dorp in de gemeente Apeldoorn is vurig pleitbezorger van de petitie Red de Veluwe en komt nu ook in actie tegen de plannen van de Tweede Kamer in het algemeen en staatssecretaris Sharon Dijksma in het bijzonder. “Om te beginnen: wij komen niet in actie tegen de vooruitgang! Wij begrijpen heel goed dat Lelystad Airport per april 2019 lijnvluchtdiensten krijgt om het vliegverkeer in ons land beter te reguleren. Dat mag ook van ons. Het gaat ons vooral om die geringe hoogte van 1800 meter. Dat is - ons inziens - veel te laag en onacceptabel.”

Om het niveau van de geluidshinder zelf te ervaren, zijn Tieskens en de zijnen recent naar het westen van ons land gereden, naar Baambrugge. “Onder de rook van Schiphol passeert daar elke vijf minuten wel een vliegtuig op de bewuste hoogte. De omstandigheden zijn enigszins vergelijkbaar met de Veluwe: veel water en weilanden. We hebben gewoon onze auto aan de kant gezet en zijn gaan luisteren. Wel, het geluid is echt oorverdovend. Dat moeten we met z'n allen echt niet willen!"

Tieskens hekelt het totale proces en de procedure. “De hele besluitvorming rammelt aan alle kanten. Milieu Effect Rapportages ontbreken, de inspraakprocedures zijn niet goed verlopen, ik kan van alles opnoemen wat hier fout is gegaan. Het komt erop neer dat er totaal geen informatie is geweest richting overheden en burgers onder de vluchtroute. Dit besluit heeft iedereen overvallen en niemand is er blij mee. Ook de maatschappijen die gaan vliegen op Lelystad willen dit niet. Het laagvliegen kost hen extra geld en dat is iets wat die prijsvechters niet willen. Zelfs de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart noemt de routes ‘op het idiote af laag’. Staatssecretaris Sharon Dijksma geeft in antwoord op Kamervragen bovendien een onvolledig en onjuist beeld van de gang van zaken rond de vaststelling van luchtroutes van en naar vliegveld Lelystad. Dan is er toch wel iets heel ernstigs aan de hand. De mensen hebben geen idee hoe erg het wordt."

Getroffen gebied

Om duidelijk te maken hoe groot het probleem is, heeft Red de Veluwe een digitale kaart van google maps op haar facebookpagina gezet. Daarop kan iedereen zien hoe groot het getroffen gebied is. Ook kun je daarop, door in te zoomen, precies opzoeken wat de impact is voor de eigen woonomgeving. Op de kaart is een lijn te zien met daarnaast aan beide zijden een brede band. Over de gehele breedte van die band mag gevlogen worden. Minimaal drie kilometer links en rechts van die route is nagenoeg hetzelfde geluid te horen als vlak onder de route. Dat betekent een enorme geluids- en milieubelasting voor heel veel natuur en dorpen.

Het actiecomité Red De Veluwe merkt dat veel mensen die ze erover informeert, alleen kijken naar het dunne lijntje en denken dat het aan hen voorbijgaat. “Dat is een grote denkfout. Het gaat om een heel breed gebied waar gevlogen gaat worden, met daarnaast nog een grote zone van zeker zes kilometer met even hard geluid en een nog grotere zone met flinke overlast. Dat moet je gewoon niet willen. En het begint nu met zes vliegtuigen per uur, maar als Schiphol zo doorgroeit, gaat er steeds meer naar Lelystad en zitten wij binnen no time met continu lawaai. Dat vraagt om actie.”

Petitie naar Tweede Kamer

De groep uit Hoog Soeren wil binnenkort in gesprek met de gemeenteraad van Apeldoorn en het provinciebestuur van Gelderland. "Ook zoeken wij aansluiting bij vliegveld Teuge, dat door de huidige plannen in het voortbestaan wordt bedreigd. De aandacht van de lokale overheden, burgers en media ging de afgelopen maanden veelal daarnaar uit. Terecht ook. Maar wij willen laten zien dat ook de geluidshinder straks onaanvaardbaar wordt. Een handtekening plaatsen kan op de petitie Red de Veluwe. Er komen plekken waar ook schriftelijk kan worden getekend. Die locaties worden zo snel mogelijk bekend gemaakt."

Mensen die de petitie willen ondertekenen, kunnen naar www.petities.nl en VELUWE zoeken. Gewoon googelen op RED DE VELUWE kan ook. Dan kan de petitie op 12 september worden aangeboden aan de Tweede Kamer. "Wie na het lezen van dit artikel nog twijfelt over aanmelding, kan ik zeker een 'middagje Baambrugge' aanraden. Luister en huiver!"

Bekijk bericht op "stedendriehoek.net - 23-08-2017"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Henk Meijer uit Elburg

MEESTER MARK, WAAR GAAN WE NAAR TOE?

Omdat het vliegverkeer werkelijk rampzalige gevolgen heeft voor de leefomgeving, de aarde, onze woonplaats, is het maar beter het gebruik van vliegtuigen totaal te ontmoedigen,
ermee te stoppen, behalve (misschien) voor echt nodige reizen, zoals die van 'Artsen zonder Grenzen', reizen voor Militaire doeleinden in vredesmissies etc., en enkele andere
nader te bepalen zeer noodzakelijke doelen. Het gepraat over vliegroutes is alleen maar een soort 'not in my backyard' (NIMBY), zoals bijvoorbeeld bij de aanleg van de Betuwespoorlijn aan de orde was.
Als ik er maar geen last van heb ........Maar de gasvormige draak kent geen vliegroutes. Met vliegtuigjes van Boeing, Airbus etc. als spuitbussen vol ellende (o.a. Ultrafijnstof, CO-2) worden we allemaal getrakteerd.
Nu speelt de ellende zich boven de hoofden van de mensen af en hierbij is economie de dominante religie.
In feite is er sprake van een soort verkrachting: tegen de zin van het land storten de vliegtuigen zich op het land. Protest van de mensen op het land lijkt niet te helpen. [Wie protesteert.is lastig] Het land kan geen kant uit,
het ligt wijdbaans te wachten en krijgt iedere keer weer een vliegtuig over zich heen. Infrastructuur vindt het wel lekker, er wordt goed aan verdiend.
Sorry, het lijkt wel 'infra-porno'. Foei !
De mensen kunnen geen kant uit, ze raken lamgeslagen. Mensen worden er letterlijk doodziek van. (No problem voor het Ministerie van Infrastructuur). Wat hier gebeurt is ook geheel in strijd met de Nederlandse Grondwet, Hoofdstuk 1, art. 21 en 22.1.
Ook de Grondwet wordt en passant verkracht.
Alleen de betalende passagiers zijn interessant voor de overheid. Gebleken is dat het gebruik van het vliegtuig als vervoermiddel ook niet goed is voor de mensen die er gebruik
van maken. Ze raken erdoor gestrest. En of dat ooit nog goed komt, is maar zeer de vraag. Je had gehoopt dat je zou uitrusten, maar komt gestrest terug. 'De nieuwe Tantalus-kwelling'
De partij die aan de wieg van deze praktijk staat, heet VVD. Die levert de premier.
In het geval van een kort geding tegen de staat door 'Urgenda' en 'Milieudefensie', zijn zij al eerder in het gelijk gesteld.
Vervolgens doet de overheid er alles aan om de zaak op de lange baan te schuiven.
Zoek maar eens op wat er met 'denial industry' wordt bedoeld.
De eerste zondvloed kwam als 'water', de volgende als 'gas'; daar is geen houden aan.
De ruimtereis is: 'naar de bliksem'.

P.S. Voor een verre reis neem je de trein, dan heb je de STROOM mee !

Henk Meijer
Lid van de Gelderse Natuur en Milieu Federatie
woonde van 1970 - 1978 In Amstelveen en Amsterdam-Buitenveldert