Platform Vlieghinder Kennemerland
 

ANWB-leden: gebruik vliegtaks voor goedkoper internationaal treinkaartje

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 226 
|
 telegraaf.nl 
hs+vt.png

Door Paul Eldering en Yteke de Jong

DEN HAAG - Bijna 70% van de 4,5 miljoen ANWB-leden zou het een goed idee vinden als de opbrengsten van de nieuwe vliegbelasting in 2021 worden besteed aan het goedkoper maken van internationale treinkaartjes. Dat blijkt uit een peiling van de bondsdirectie.

Woensdag debatteert de Tweede Kamer over de wetswijziging om per vertrekkende luchtreiziger op Nederlandse luchthavens vanaf 2021 zeven euro tickettaks te heffen. Daarmee moet jaarlijks 200 miljoen euro worden opgehaald, vooralsnog om de staatskas te spekken.

„De meeste ANWB-leden zijn van mening dat alternatieven voor vluchten tot 600 kilometer met deze tickettaks gestimuleerd kunnen worden. Met name groener vervoer met de hogesnelheidstrein heeft de voorkeur, omdat dat nu veel te duur en omslachtig is. Ook extra subsidies voor elektrisch autorijden zijn een goede besteding”, aldus een ANWB-woordvoerster.

Een minderheid van de Nederlandse automobilisten wil liever dat de inkomsten uit de vliegtaks benut worden voor meer investeringen in schonere en stillere vliegtuigen. Ook een luchthaven in zee wordt genoemd als optie.

Elektrisch taxiën
De Nederlandse luchtvaartsector wil graag dat de vliegtaks gebruikt wordt voor bijvoorbeeld investeringen in bio-kerosine en elektrisch taxiën.

Deze ticketheffing gaat de Nederlandse vliegsector banen kosten, zo blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie. Onder meer Frankrijk en Duitsland hebben ook zo’n belasting, maar die hebben grote eigen markten en de opbrengst gaat gericht naar duurzaamheid.

Nederlandse reizigers kunnen volgend jaar voordeliger vanaf onder andere Brussel vliegen als de tickets in Nederland duurder worden. „Een nieuwe vliegtaks heeft geen reëel milieueffect als je het niet Europees benadert”, vindt KLM.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Een tax van € 7,00 zal weinig invloed hebben op het vlieggedrag. Maar goed, het is een begin dat het makkelijker maakt om het steeds te verhogen als het geen affect heeft.

"Nederlandse reizigers kunnen volgend jaar voordeliger vanaf onder andere Brussel vliegen als de tickets in Nederland duurder worden."
Alweer zo'n onzin tekst van mevrouw De Jong. Wellicht dat mensen in de zuidelijke grensstreek dit doen, maar die stappen nu daar ook al op.
Bovendien, en dat heeft Se Jong ook even over het hoofd gezien:
https://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs/belastingen/belgie-en-acht-andere-eu-landen-pleiten-voor-gecoordineerde-europese-vliegtaks/article-news-1529981.html?cookie_check=1583739026


Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Gezien de ontwikkelingen van de laatste weken zijn er een paar zekerheden te stellen. Er komt geen tickettax, maar er komt ook zeker geen groei. Zodra de slotregel van tafel gaat, vermoedelijk deze week al, zal het vliegverkeer met minstens 50% imploderen.
En Lelystad gaat zsm open maar dan als opslagplaats voor vliegtuigen aan de ketting van failliete maatschappijen. Het zal er wel indrukwekkend uit zien overigens.


Geplaatst door Rob uit Amsterdam

Je ziet ook bij deze hele discussie over de Ticket Tax dat luchtvaart nog steeds niet behandeld wordt als een gewone sector. Bij andere sectoren worden de BTW en accijnzen (waar de Ticket Tax een heel magere vervanging voor is) ook niet geïnvesteerd in de sector zelf of besteed aan specifieke doelen (ear marken) maar dragen bij aan de belastinginkomsten. Al die ideeën over de besteding van de Ticket Tax zijn aardig maar betekent uiteindelijk dat de belastingbetaler meer andere belastingen moet betalen. Stimuleren van trein is een goed idee, maar maak dit niet afhankelijk van een Ticket Tax. Belast verder de luchtvaart net als de automobilist.