Platform Vlieghinder Kennemerland
 

ANVR vraagt mening over ontwikkeling Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 451 
|
 travelpro.nl - 12-11-2018 
logo_ORS.jpg

Door Sharon Evers

Of het nu gaat over luchthaven Lelystad of de verdere ontwikkeling van Schiphol na 2020; vliegen staat onder druk. Actiegroepen, omwonenden en milieuorganisaties verzetten zich tegen het vliegen vanaf Lelystad of tegen een uitbreiding van Schiphol na 2020. ANVR neemt deze bezwaren serieus.
Een duurzame ontwikkeling van de luchtvaart is voor ANVR essentieel. “Wij willen namelijk ook voor volgende generaties reizen boeken. Anders dan tien jaar geleden verzetten wij ons niet tegen het invoeren van een vliegbelasting. Het is wel van belang om de belasting voor iedereen te laten gelden en opbrengsten ten goede te laten komen aan verduurzaming van de luchtvaart.

Wij staan daarnaast voor een gematigde en selectieve groei van Schiphol en de regionale luchthaven incl. Lelystad, waarbij lawaaiige en onzuinige vliegtuigen moeten worden belast en koplopers support verdienen. Tenslotte geloven wij dat leisure- en zakenvervoer elkaar aanvullen, elkaar nodig hebben en niet los van elkaar moeten worden getrokken”, zegt Frank Oostdam (Directeur ANVR).

Het kabinet heeft de Omgevingsraad Schiphol (voorheen bekend als de Alderstafel) om advies gevraagd over de ontwikkeling van Schiphol in de periode 2020 – 2030. Via een internetconsultatie kunnen belangstellenden reageren.

ANVR vraagt je nadrukkelijk dit te doen
“Wij vinden het belangrijk dat jij en jouw klanten ook na 2020 kunnen vliegen vanaf Schiphol ongeacht of dit nu voor een zakenreis is of voor vakantie. Indien alleen actiegroepen, omwonenden en milieuorganisaties reageren, ontstaat een onevenwichtig beeld van wat belangstellenden denken over Schiphol. De stem van gebruikers van de luchthaven, maar óók van de mensen wiens werk samenhangt met het kunnen vliegen vanaf Schiphol, is net zo belangrijk! Jij hebt dus óók alle recht om te reageren en je standpunt duidelijk te maken.”

Hoe doe je dat?
Klik op deze link (hier) en onderaan vind je de knop ‘Reageren’. Geef vervolgens jouw mening op een 10-tal vragen. “Wij geloven niet in een standaard voorbeeldreactie; de kracht ligt ‘m juist in je eigen woorden. Natuurlijk mag je ook een algemene reactie geven, dat heeft de ANVR ook gedaan. Maar hoe je ook reageert, kies vooral je eigen woorden”, aldus Oostdam. “De consultatie sluit op 20 november dus wacht niet te lang en help ons, de reisbranche, je eigen onderneming en jouw reizigers, zodat we ook na 2020 vliegreizen kunnen blijven verzorgen.”

Bekijk bericht op "travelpro.nl - 12-11-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

"Het is wel van belang om de belasting voor iedereen te laten gelden en opbrengsten ten goede te laten komen aan verduurzaming van de luchtvaart."

Maar om te beginnen kunnen deze opbrengsten worden gebruikt om de huizen te isoleren van de 200000 omwonenden die ernstige hinder ervaren!

"Indien alleen actiegroepen, omwonenden en milieuorganisaties reageren, ontstaat een onevenwichtig beeld van wat belangstellenden denken over Schiphol. De stem van gebruikers van de luchthaven, maar óók van de mensen wiens werk samenhangt met het kunnen vliegen vanaf Schiphol, is net zo belangrijk! Jij hebt dus óók alle recht om te reageren en je standpunt duidelijk te maken.”

Het dossier laat duidelijk zien dat deze belanghebbenden altijd maximaal aan hun trekken zijn gekomen en door de overheid op hun wenken werden (en worden) bediend! Ook met de huidige 500000 vtb's is deze groep al ruim bedeeld! Als je er zelf geen last van ondervindt, moet je dan een ander nog meer met herrie opzadelen. Er zijn waarschijnlijk meer niet-nadenkende en egoistische vliegconsumenten, die onder deze groep vallen, dan tegenstanders.

De uitkomst van deze consultatie wordt, dat er een meerderheid voor groei is en dat is nu juist de bedoeling. Dit spel werd ook in 2007 met de inspraak over de Polderbaan zo gespeeld.