Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Anderhalve krantenpagina KLM-onzin over duurzaam vliegen

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 135 
|
 BNNVARA - JOOP 
vliegtuigwrak.jpg
a Douglas Super DC-3 - was forced to crash

Wat een nieuws! KLM houdt een wedstrijdje duurzaam vliegen. Dat was zaterdag te lezen in de het Algemeen Dagblad. De krant besteedde liefst anderhalve pagina aan deze onzin. Toen ik het las werd ik eerst warm van binnen, maar dat koelde al snel af. De kop van het artikel gaf al direct aan goede indruk welke kant het opgaat: ‘Wedstrijd zo duurzaam mogelijk vliegen, we willen dat ideeën overwaaien’.

Het plan is om met verschillende toestellen en maatschappijen een forse route te vliegen en zo min mogelijk brandstof te gebruiken. Dat men nu pas op dat idee komt, is eigenlijk wel verwonderlijk. Men had dat natuurlijk allang geleden kunnen bedenken.

Beter laat dan nooit?
Maar goed, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. KLM komt uiteindelijk met dit idee, nadat eerst alle plannen met betrekking tot grootschalig elektrisch vliegen en het gebruik van bio- en kunstkerosine naar het rijk der fabelen zijn verwezen door terzake deskundige wetenschappers.

Ook op waterstof vliegen blijkt een knap lastige opgave. Dat is al eens geprobeerd in de jaren ’80 maar toen op niets uitgelopen. Mede omdat het produceren van die moderne brandstoffen gigantisch veel groene energie kost. Groene energie die er niet is en die er voorlopig ook niet komt.

Het plan beschrijft hoe KLM opeens beter omgaat met uw bagage en de bagageafhandeling. Het moet allemaal secuur en netjes. Hoera dus voor de koffergooiers en de reizigers. De mannen kunnen rustiger aan doen en er gaan minder koffers kapot.

Zeewiergehaktballen
Verder worden aan boord onder meer gehaktballen van zeewier geserveerd en worden de pallets dunner. Ook voeren vrachtwagens op biobrandstof de kerosine aan. Geweldig is dat de vliegtuigen eerst door de wasstraat gaan. Tenslotte mogen ze nu rechtdoor vliegen, waar ze er anders met een bocht omheen moeten.

Dit gebeurt allemaal in woord voor het klimaat, maar vooral om u het gevoel te geven flink groener te vliegen. Overigens doen de plannen niets aan dat andere grote probleem van de luchtvaart: de herrie.

Toen werd ik cynisch. Ik zag dat een tech-verhaal in het AD wordt gebracht en geschreven door de economieredactie. Daar gaat het eigenlijk al mis. Er worden tech-oplossingen aangedragen die achterhaald zijn en zaken beloofd die niet kunnen worden waargemaakt.

Ze hebben geen idee
De wetenschapsredactie zou direct door die luchtballonnen heenprikken. Een wetenschapredacteur weet dat in het artikel termijnen worden gebruikt die al te ver vooruit liggen. Dat betekent in de wetenschap hetzelfde als “we hebben nog geen idee”. Innovaties laten zich immers niet voorspellen.

Er is maar één manier voor KLM om echt minder luchtvervuiling en herrie te veroorzaken. Dat is gewoon minder vliegen! Het is zo ontzettend simpel. Stop gewoon met die stofzuigerfunctie van de KLM, die reizigers vanuit heel Europa als passagiers naar Schiphol sleept om ze daarna te laten overstappen.

Dat scheelt al enorm veel luchtvervuiling en lawaai. Maar een KLM-wedstrijdje duurzaam vliegen? Wat een onzin! Ze zeggen het eigenlijk zelf al in de kop van het bewuste artikel: “We willen dat de ideeën overwaaien”. Onzin dus.

Bekijk bericht op "BNNVARA - JOOP"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

We weten al decennia wat exponentiële groei betekent, sinds 1972 om precies te zijn. Toch gebeurt er nog steeds te weinig en gaat de nodige verandering te langzaam. De reden is dat de belanghebbenden hun eigen ‘verdienmodel’ zo hebben ingericht, dat zij de winsten pakken en de rekening bij anderen komt en naar de toekomst wordt verschoven. Dit is ook gebaseerd op de aanwezigheid van een grote massa niet-kritische consumenten, die vinden dat ze een soort recht hebben zich nergens wat van aan te trekken en overal goedkoop naar toe te vliegen. En dit artikel laat zien dat er veel media zijn, die in de sprookjes van de luchtvaartsector meegaan.

Gaan we dit met zijn allen merken? Zeer zeker en sneller dan we nu voor mogelijk houden. Maar de luchtvaartelite en -aandeelhouders kunnen zich dan vrijkopen of hebben dit allang gedaan.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.