Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Analyse: einde vrachtvloot KLM lijkt in zicht

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 474 
|
 telegraaf.nl 
tb_vliegtuig_20100620_KLM-PH-BFH.jpg

Door Yteke de Jong

Luchtvaartmaatschappij Air France KLM staat weer voor een moeilijk beslissing ten aanzien van de vrachtvloot. Die werd een aantal jaren geleden al gedecimeerd bij KLM naar vier stuks na tegenvallende prestaties. Topman Pieter Elbers stelde donderdag bij de vervoerscijfers over juli dat er ’voorbereidingen’ in gang gezet zijn om de onweersbui die aan de horizon hangt te trotseren. Wat voor ingrepen dat zijn is nog niet bekend, maar over het afgelopen half jaar draaide de vrachtdivisie verlies.

De hogere olieprijs speelt de vrachtoperatie met name parten. De olieprijs lag eind juli 22% hoger dan aan het begin van het jaar. Daarnaast is de luchtvrachtsector een uitstekende barometer voor de stand van de wereldeconomie. De handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China heeft weerslag op het vrachtverkeer, stelde de mondiale luchtvaartkoepel IATA woensdag. De vrachtvliegtuigen worden bijvoorbeeld gebruikt om grote machines in te vervoeren. Daar is nu minder vraag naar, en naar verwachting neemt deze verder af. Dat hakt er meteen in bij KLM en vrachtdochter Martinair.

Wat kan KLM doen? Ze heeft nog een aantal Boeing 747-combi’s, die zowel voor grote lading als voor passagiers worden gebruikt. Die gaan volgend jaar uit de vloot, maar KLM zou dat eerder kunnen doen. Anders rest weinig anders dan de vrachtvloot buiten de deur te zetten. De omvang van vier stuks is nu al zo beperkt, dat daar weinig meer aan af te schalen valt. In de ruimen van de passagiersvloot kan dan nog wel kleinere vracht meegenomen worden. Dat scenario gaat wel ten koste van tweehonderd banen en een groot aantal klanten.

Het zou het einde van een tijdperk betekenen, maar lost wel een ander probleem op. KLM zou de vrachtvliegtuigen kunnen omruilen voor passagierstoestellen, net zoals rivaal Emirates eerder deed. Daarmee creëert de luchtvaartmaatschappij toch enige ruimte voor zichzelf op Schiphol om verder te groeien. De ruimte is er nu niet. Dat levert wellicht meer op dan het huidige verliesgevende vrachtvervoer.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Rob

Stoppen met marginale of verliesgevende routes is ook van toepassing op het passagiersvervoer. In totaliteit maakt KLM een kleine operationele winst. De netto winst na andere kosten zoals financiering is nog lager. En dit in gunstige economische tijden. De staat als aandeelhouder zou KLM moeten aansporen om de wildgroei te saneren. Groeiplannen zijn niet alleen slecht voor de omgeving maar ook bedrijfseconomisch onverantwoord.

Geplaatst door Bob

Weer een aantal zware herriebakken minder, ga zo door!!!!

Geplaatst door Weg met KLM

KLM zal omvallen, investeren in een sector met zoveel schade aan milieu en klimaat heeft geen bestaansrecht net als vervuilende energieopwekkers. Geldschiers en bankgaranties zullen een stuk minder worden, de crash zal komen. En ik, ik zal juichen, eindelijk krimp van de luchtvaart. Dat hebben we verdient als hardwerkende omwonende vechtend voor onze nachtrust.


Geplaatst door Arnold

Laten we hopen dat dit waar is en dat die gare cargovloot eindelijk stopt met vliegen.

Geplaatst door Michel

Kijk eens wat vaker naar het land van herkomst van de producten die koopt.
Hari-Couverts en Suger Snaps uit Kenia .......Blauwe Bes uit Peru.....Knoflookbollen uit China....Rozen uit Nigeria ........koop het gewoon niet.
Er zijn zoveel ‘vliegende producten’ dat het waard is om dit na te gaan en koop dan een vervangend of ander product.

Succes

Geplaatst door Peter

Als Mark en Cora dit horen staan ze al weer te zwaaien met door ons opgebrachte belastinggeld. Hoop zo dat dit foute rechtse tuig van VVD, CDA, CU, D66, Forum en PVV ooit wordt berecht voor deze misdaden..

Geplaatst door Bob

Een faillissement van de een wordt zo weer opgevuld door een ander, bv. een prijsvechter. Reken niet op zo'n wonder.

Het zou inderdaad helpen als consumenten kritischer worden en kijken naar de herkomst van producten en het effect van hun handelen (vliegen). We hebben helaas een destructieve economische orde geschapen, hoewel men in verre landen wel langzaamaan ook rijker wordt.

Nog beter zou het zijn als internationaal de prijzen voor CO2 emissies en nodeloze herrie worden verdisconteerd in de transportkosten, waardoor dit soort excessen zichzelf uit de markt zouden prijzen.

Geplaatst door M. uit Heemskerk

Bob, het zal inderdaad opgevuld worden door andere maatschappijen als KLM failliet is. Maar dan is hun fundatie van werkgelegenheid wel mooi weg. Dan is krimp van de luchtvaart makkelijker bespreekbaar.