Amsterdam wil metro naar Schiphol (en meer)
Door Frans van den Berg
Het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol en verder Haarlemmermeer in, heeft de steun van vrijwel alle politieke partijen in Amsterdam.
Dat bleek maandagavond tijdens het eerste verkiezingsdebat in Pakhuis De Zwijger, dat in het teken stond van Schiphol en de haven. Alleen de SP vond het nog te vroeg om over uitbreiding van het metronet te praten. „De Noord-Zuidlijn was een enorm probleem. Laten we eerst eens kijken wat het effect van die lijn is. Pas op termijn kunnen we dan weer nieuwe visioenen ontwikkelen”, hield Tiers Bakker de aanleg af.
Maar de ander partijen, alleen het CDA ontbrak, zijn wel voor een snelle doortrekking. „Dat is het meest urgent en het makkelijkste te ontwikkelen. Het is grotendeels bovengronds en de kosten zijn met 1,8 miljard euro nog te overzien en grotendeels door Amsterdam op te brengen. Het draagt er aan bij dat de trein en de stations minder druk zijn en meer mensen uit de auto worden gehaald”, benadrukte PvdA’er Ger Jager. „Naar Schiphol doortrekken moet het eerste project worden. Daarna komen andere plannen voor uitbreiding van het metronet aan bod.”
Ook Schipholdirecteur André van den Berg is voor die metrolijn. De luchthaven is al enkele jaren aan het lobbyen voor deze lijn die de passagiers tot in de stad brengt.
Slot op Schiphol
Overigens betekent de steun voor de metronet niet dat iedereen voor uitbreiding van Schiphol is. De PvdA wil een pas op de plaats maken. D66-wethouder Udo Kock gelooft niet dat er een grens aan de groei zit. „Maar niet iedere groei is goed. We worden al overspoeld door toeristen. De komst van het geneesmiddelenbureau EMA is wel een gewenste groei en die komst was alleen mogelijk door de aanwezigheid van het enorme netwerk van Schiphol. Het domste wat je kan doen is een slot op Schiphol zetten. Na 2020 kan Schiphol nog prima groeien wanneer de geluidsoverlast minder wordt. En, Lelystad is echt nodig voor de groei van vakantievluchten. Want mensen willen reizen en nemen steeds vaker het vliegtuig.”
Die enorme groei van de luchtvaart in de wereld leidt tot een enorme groei van de uitstoot van broeikasgassen. „Meer internationale treinen zou helpen. We hebben een hogesnelheidstation. Dan helpt het wanneer luchtvaartmaatschappijen combinatietickets aanbieden. Wij laten geen treinen rijden of vliegtuigen vliegen. Wanneer je vluchten zou verbieden, gaan passagiers gewoon naar andere luchthavens”, merkte de Schipholdirecteur op. „Het invoeren van tickettaks of belasting, heeft alleen zin als dat internationaal wordt geregeld.”
Wat de politieke partijen betreft zijn alleen de VVD, D66 en Forum voor Democratie voor groei van het vliegverkeer. Zij benadrukken het belang voor het bedrijfsleven en daarmee de werkgelegenheid. Het gaat om de balans tussen groei en overlast.
Behalve de PvdA zijn ook GroenLinks, de SP en Denk tegen een groei van het vliegverkeer. Jasper Groen van GroenLinks: „We moeten de doelstellingen van Parijs halen. Niet hopen op technische ontwikkelingen die nog zeer onzeker zijn zoals elektrisch vliegen. We moeten ook niet uitwijken naar Lelystad, want dan belasten we daar de mensen met geluidhinder.”
Geplaatst door Dick