Amsterdam wil duurdere vliegtickets om aantal vluchten Schiphol te verminderen
Door Ruben Koops
Amsterdam wil duurdere vliegtickets om aantal vluchten Schiphol te verminderen
Als het aan de gemeente Amsterdam ligt gaan de prijzen van vliegtickets verder omhoog. Dat moet vliegen ontmoedigen, en daarmee het aantal vluchten op Schiphol doen afnemen.
Dat schrijft het stadsbestuur in een brief aan de minister van Infrastructuur en Milieu, Cora van Nieuwenhuizen. Ook wordt gepleit voor een nachtsluiting van de luchthaven.
Het kabinet heeft al besloten tot de invoering van een vliegtaks van ongeveer 7 euro per ticket, vanaf 2021. Maar dat gaat Amsterdam niet ver genoeg. ‘Het college ziet de invoering van de nationale vliegbelasting als een belangrijke eerste stap, maar in deze vorm nog onvoldoende om een gedragsverandering teweeg te brengen,’ aldus de brief.
Noord/Zuidlijn
Vliegen wordt tot op heden impliciet gestimuleerd door de overheid. Zo hoeft voor vliegtickets geen btw te worden afgedragen, terwijl dat voor een treinkaartje wel geldt. Kerosine is niet accijnsplichtig, andere brandstoffen zijn dat wel.
De vliegtaks van het derde kabinet Rutte is een eerste stap om hier verandering in te brengen, maar CE Delft, een instituut gespecialiseerd in milieuvraagstukken, heeft geconcludeerd dat de effecten van de voorgestelde vliegtaks gering zijn. Zo zullen er nauwelijks reizigers zijn die om de vliegtaks het vliegtuig laten staan.
Steeds meer Europese landen voeren een vliegtaks in, luchtvaartmaatschappijen klagen dat er concurrentienadelen ontstaan nu verschillende lidstaten een ander tarief hanteren. Amsterdam wil wel aandacht voor die ongelijkheid, maar het mag geen rem op de invoering zijn.
Onder meer staatssecretaris Menno Snel (Financiën) ijvert in Brussel voor de invoering van een belasting op kerosine, maar van een Europees wetsvoorstel is nog geen sprake.
Dat weerhoudt Amsterdam er niet van om alvast voor te stellen dat de opbrengst van hogere vliegbelastingen gebruikt kunnen worden voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp.
De minister en Amsterdam verschillen overigens over wel meer Schipholgerelateerde onderwerpen van mening. Zo wil Van Nieuwenhuizen de luchthaven vanaf 2021 laten groeien naar 540.000 starts en landingen per jaar, terwijl Amsterdam voorlopig juist geen groei wil.
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest
Het College van Amsterdam schuift behoorlijk op in de discussie van groeibeperking tot krimp.
Interessant wordt de positie van de nieuwe D66 ministerspost "Wonen & Milieu" die in feite tegenover I&W van VVD minister Cora van N. komt te staan. Want luchtvaartgroei botst steeds meer op de woon en leefomgeving in een steeds vollere Randstad Metropool.
Voor onze BUCH regio wordt iets anders interessant:
De burgemeester van Uitgeest probeert samen met VVD wethouder in Castricum Slettenhaar na Uitgeest ook de andere BUCH gemeenten verder in de Metropool regio Amsterdam MRA te krijgen. Elk huishouden betaalt dan een bijdrage (de Uitgeesters nu al!) waaruit o.a. het opgerichte Metropool bureau vol dure ambtenaren op de Zuid As vol wordt gefinancierd. Ook de Provincie NH draagt bij. Economie en Infra, dat is waar het in deze constructie geheel om draait en elke DEMOCRATISCHE LEGITIMATIE ontbreekt! Het ideale schaduwbestuur, zeg maar.
Tot nu toe profiteerde de Schiphol Group volop van deze - ooit via een "strategische operatie EU Deltametropool" ! - door de luchtvaartsector zelf geregisseerde, informele bestuurslaag. Maar met de bovenbeschreven schuivende panelen zou dit bouwwerk wel eens in verval kunnen geraken.
Draagt u als bewoner liever niet bij aan zo'n vermaledijde bestuur constructie dan zou u dat nu duidelijk kunnen maken aan de lokale politiek / het PVRC bestuur e.a. en aldus het schuiven van de panelen kunnen versnellen.....................