Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Amsterdam roept Schiphol op het matje vanwege vliegherrie door zomeronderhoud:

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 239 
|
 Het Parool 
Amsterdam.jpeg

Amsterdam eist dat Schiphol afziet van zomeronderhoud aan de Buitenveldertbaan, waardoor de hoofdstad volgend jaar twintig weken veel extra vliegoverlast krijgt. Volgens luchthavenwethouder Hester van Buren moet Schiphol het aantal vluchten sterk terugbrengen, in plaats van deze over de overgebleven banen te spreiden.

Dat schrijft Van Buren vrijdag in een brief aan Schipholtopman Pieter van Oord. Tegelijkertijd kaart de gemeente haar bezwaren tegen het onderhoud aan bij het ministerie van Infrastructuur, dat toestemming moet geven aan Schiphol om de vliegregels en geluidsnormen tijdens het onderhoud te overtreden.

Zoals deze krant begin oktober meldde wil Schiphol de Buitenveldertbaan tussen begin mei en eind september 2025 twintig weken buiten gebruik stellen voor groot onderhoud. Het vliegverkeer dat normaliter van de baan gebruikmaakt (met vliegroutes boven Amstelveen-Noord, Buitenveldert, Zuidoost en het Gooi) moet dan 140 dagen over andere Schipholbanen worden verspreid. Het gaat in die vierenhalve maand om ruim tienduizend vluchten.

Normaliter voert de luchthaven zulke ingrijpende werkzaamheden uit in de winter en het vroege voorjaar, maar dat is volgens Schiphol deze keer niet mogelijk. De Buitenveldertbaan is de enige baan die bij harde westenwind gebruikt kan worden en zulke stormen doen zich vooral in de herfst en de winter voor.

Ook voert Schiphol aan dat pal naast de Buitenveldertbaan een terrein ligt waar in de winter vliegtuigen ‘ontijsd’ worden. Dat platform is tijdens de onderhoudswerkzaamheden onbereikbaar.

Op het matje


Amsterdam, voor 20 procent eigenaar van Schiphol, is fel tegen de plannen en roept Schipholtopman Pieter van Oord op het matje. ‘De impact van deze werkzaamheden op Amsterdam is groot,’ aldus wethouder Van Buren. ‘Volgens uw plannen zal de Schiphol-Oostbaan hierdoor vaak, ook in de nacht, gebruikt worden als vervanging van de Buitenveldertbaan. Dat raakt dichtbevolkte stadsdelen (Noord, Centrum, West, Zuid) waar ongeveer 400.000 mensen wonen. Hun nachtrust dreigt te worden verstoord.’

Normaliter is die ‘kleine baan’ op Schiphol-Oost, waarvan de vliegroutes dwars over Amsterdam voeren, ’s nachts gesloten. ‘Het verbaast ons in hoge mate dat u nachtvluchten op de Oostbaan voorstelt, terwijl Schiphol voorstander is van nachtsluiting.’ Van Buren doelt daarmee op een voorstel van Van Oords voorganger Ruud Sondag.

Vluchten verminderen en nachtsluiting


In plaats van de vluchten van de Buitenveldertbaan te verplaatsen naar andere Schipholbanen, moet de luchthaven volgens Van Buren tijdens de werkzaamheden het totaal aantal vluchten op de luchthaven terugbrengen en ’s nachts helemaal stilleggen. ‘Wij verwachten dat u écht verzachtende maatregelen neemt, uiteraard met afdoende afname van het aantal vliegbewegingen en een nachtsluiting.’

Schiphol heeft voor het baanonderhoud vrijstelling van de vlieg- en geluidsregels gevraagd aan het ministerie van Infrastructuur. Voorheen werd die ontheffing bij winteronderhoud steevast verleend, maar het ministerie greep na eerdere ophef over vliegoverlast door baanonderhoud dit jaar tweemaal in. In het vervolg mag de luchthaven niet langer vluchten spreiden, maar moeten ‘mitigerende maatregelen’ worden genomen en de capaciteit worden teruggebracht.

Schiphol overtrad dat gebod deze zomer direct met het onverwacht lange onderhoud aan de Zwanenburgbaan. Daardoor verdubbelde het aantal vluchten boven Amsterdam, Amstelveen en het Gooi en explodeerde het aantal vliegklachten van omwonenden. Ook tegen die extra vluchten boven de stad maakte Amsterdam bezwaar.

Laatste keer


Toenmalig demissionair luchtvaartminister Harbers kon niet weigeren, om de vliegvakantie van duizenden mensen niet in gevaar te brengen. Maar hij liet wel weten dat het de laatste keer zou zijn. “Bij toekomstig baanonderhoud kan Schiphol er niet langer van uitgaan dat geluidsgrenzen worden verlegd of vrijstellingen verleend, als er geen verlichtende maatregelen worden genomen.”

Zijn opvolger, PVV-minister Barry Madlener, zei donderdagavond tegen de Tweede Kamer het ontheffingsverzoek van Schiphol te onderzoeken. Hij refereerde daarbij aan het beleid van zijn voorganger over het aanpassen van het aantal vluchten.

Ook kondigde hij aan een oordeel te willen van de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS), die bewonersgroepen vertegenwoordigt, en BRS, het overlegorgaan van Schipholgemeenten en -provincies, waar Amsterdam deel van uitmaakt.

Ontheffing geen oplossing


Van Buren loopt daar alvast op vooruit: ‘Een ontheffing is natuurlijk geen oplossing. In plaats daarvan is het noodzakelijk dat Schiphol het aantal vluchten in 2025 omlaag brengt.’

Schiphol liet eerder doorschemeren het aantal vluchten niet te kunnen terugbrengen omdat de luchthaven aan Europese regels moet voldoen. ‘Schiphol is verplicht het vastgestelde aantal vliegbewegingen te faciliteren. Dat heeft in dit geval te maken met de regelgeving.’ Het terugbrengen van het aantal vluchten in hartje zomer, laat staan nachtsluiting, zou grote gevolgen voor het vakantieverkeer hebben, met name van Transavia, TUI en Corendon.

De Amsterdamse luchthavenwethouder kapittelt de luchthaventopman ook voor het gebrek aan informatie en communicatie over de werkzaamheden. ‘Gezien de impact van het onderhoud aan de Buitenveldertbaan had ik graag in een eerder stadium door geïnformeerd willen worden. Ik verzoek u vriendelijk dat in de toekomst dan ook te doen.’

Cynisch en onverantwoord


Amsterdam is niet de enige gemeente die bezwaar maakt. Aalsmeer, dat tijdens de herriezomer volgend jaar veel meer vliegtuigen vanaf de Aalsmeerbaan kan verwachten, vindt het verzoek voor ontheffing van de vlieg- en geluidsregels zelfs ‘cynisch en maatschappelijk onverantwoord’.

‘Door simpelweg vluchten te verplaatsen naar andere banen en daarvoor de regels op te rekken, legt de gevolgen van het baanonderhoud een op een bij onze inwoners,’ schrijft voorzitter Ronald Fransen (GroenLinks) namens de raadscommissie Luchtvaartzaken in een brief aan Van Oord.

‘Een hele zomer worden onze inwoners overspoeld met extra vluchten en extra geluidshinder. Ze zullen tijdens warme dagen en nachten niet in hun tuin kunnen verblijven of hun ramen openen. En opnieuw zullen ze ervaren dat Schiphol lak aan hen en aan hun gezondheid heeft. Het vragen om een ontheffing is een schrijnend schoolvoorbeeld van het onvoldoende meewegen van belangen van omwonenden.’

Bekijk bericht op "Het Parool"

Reacties op dit bericht