Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Amsterdam is een burgerluchthaven(tje) rijker, wat betekent dat?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 226 
|
 parool.nl - 10-10-2020 
HvS_Logo-rijksoverheid-instrastructuur-en-Waterstaat.png

Door Herman Stil9

Amsterdam is op papier een lucht­haven rijker. Het helidek van het ­Amsterdam UMC, locatie VUmc telt voortaan mee als een officiële burgerlucht­haven. Wat betekent dat voor omwonenden?

Sinds 1995 vliegen traumahelikopters vanaf het VU-helidek uit bij calamiteiten. Die helihaven heeft altijd een uitzonderingspositie gehad. Daardoor zijn voor dit gebruik de wettelijke geluids- en veiligheidsnormen eigenlijk nooit toegepast.

Door een aanpassing van het besluit Burgerluchtvaart kan de heliport op VUmc nu een officiële burgerlucht­haven worden waarvoor een ‘luchthavenbesluit’ kan worden vastgesteld. Daarin worden dan ook de wettelijke geluids- en veiligheidsnormen vastgelegd.

Geen bebouwing
Zo’n luchthavenbesluit is bedoeld voor vliegvelden als Schiphol. Onderdeel van die normen is de voor de hand liggende regel dat er in de buurt geen bebouwing mag staan.

Dat is bij een helidek bovenop een academisch ziekenhuis in een woonwijk een uitdaging. Feitelijk zouden bij het volgen van de normen de hele VU en een deel van Buitenveldert moeten verdwijnen voor de heli­haven – die daarmee meteen overbodig wordt. ‘Het ziekenhuis zou, met andere woorden, niet langer op dezelfde plek kunnen blijven,’ schrijft luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft daarom de regels aangepast. Medische helihavens als bij Amsterdam UMC zijn nu formeel een burgerluchthaven. Daardoor kan nu gehandhaafd worden. Dat is belangrijk omdat de circa 2500 vluchten per jaar overlast veroorzaken. Vier jaar geleden werd nog gezocht naar alternatieve locaties, maar die voldeden geen van allen.

Vrijstelling
Niet dat er veel zal veranderen. ‘Het besluit brengt geen enkele wijziging in het huidige gebruik van helikopterluchthavens op en nabij ziekenhuizen,’ aldus de minister. Het betekent evenmin dat de helihaven nu door anderen kan worden gebruikt. ‘Er is geen sprake van een vrijstelling voor het gebruik door helikopters van helikopterluchthavens op en nabij ziekenhuizen.’

Nu Schiphol nog, waar vergelijkbare besluiten al jaren op goedkeuring wachten. Tot dat is gebeurd, kunnen onder meer geluidsregels - die op sommige plekken worden overschreden - niet worden gehandhaafd.

Bekijk bericht op "parool.nl - 10-10-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Denkt u dat het echt de bedoeling is om op geluidsregels te gaan handhaven op Schiphol? Dat zou voor het eerst zijn!

Geplaatst door V.O.S. uit Onder de Kolderbaan

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

''firma'' I & W = firma list en bedrog.
De circa 2500 (heli)vluchten per jaar veroorzaken overlast.
Helaas voor de mensen die in het westelijke deel van Nederland (Randstad) wonen, de 500.000
vluchten die Schiphol faciliteert, die veroorzaken geen overlast volgens I & W.
Handhaven is ook uit den boze, want anders kunnen er geen 500.000 of meer, vluchten worden gefaciliteerd.
Meten met meerdere maten is het ministerie van I & W niet vreemd, evenals vriendjespolitiek.
Er heerst een verderfelijke politieke geur in Nederland, de stinkende geur van liegen / bedriegen en machtsmisbruik.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.