Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Amstelveners geven minister woedende brief mee

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 351 
|
 schipholwatch.nl - 03-09-2019 
PVRC_-_mannetje_kaal-2.jpg

Mevrouw de minister Cora van Nieuwenhuizen bezocht maandag 2 september jongstleden in het diepste geheim de wijk Randwijck in Amstelveen-Noord, recht onder de aanvliegroute naar de Buitenveldertbaan. Daar trad ze in gesprek met de nieuwe burgemeester Tjapko Poppens (ex-KLM) en de wethouders Herbert Raat (VVD) en Floor Gordon (D66). Daarna mocht een handjevol bewoners zijn zegje doen.

Buurthuis Villa Randwijck in Amstelveen, plaats van de ontmoeting van enkele burgers met mevrouw de minister Van Nieuwenhuizen.
Namens de zwaar door de luchtvaart getroffen bewoners van Amstelveen ontving de minister een brief waarin de grieven van de burgers worden uiteengezet en een tiental ongevraagde adviezen wordt gegeven. “Op stevig karton, zodat de brief niet in de eerste de beste prullenbak kan worden gefrommeld”, aldus één van de schrijvers. Een samenvatting.

“Wij wonen stuk voor stuk al jaren in Amstelveen. Recht onder de aanvliegroute naar de Buitenveldertbaan. Voordat wij onze huizen kochten, hebben wij terdege vliegtuiggeluiden beluisterd en geconstateerd dat de overlast van vliegverkeer te behappen was.

Toegenomen overlast
Sinds twee jaar is de overlast enorm toegenomen. De Buitenveldert- en de Aalsmeerbaan worden nu niet alleen meer gebruikt bij westen- of zuidenwind of -storm, maar steeds vaker ingezet als reguliere landings- en startbanen bij alle windrichtingen.

Ook worden er steeds vaker vier banen tegelijk ingezet vanwege de enorm toegenomen drukte. Dit is te zien op flighttracking en is niet conform de regels. Door metingen met de app Explane (zie hier) zien we steeds hogere decibellen en lagere vlieghoogtes.

Vlogen de landende toestellen vroeger hoger dan 500 meter, tegenwoordig vliegt nauwelijks nog een toestel boven de 300 meter en dus dichter over de woonwijken.

Meer herrie bij sterke wind
De decibellen zijn gestegen van gemiddeld 76 dB vorig jaar naar 83 dB en hoger (tot 89 dB) nu, maar ze zijn vooral sterk afhankelijk van de windkracht. Vanaf windkracht 4 is de overlast vele malen erger dan bij windstilte.

‘Stillere toestellen’ zijn dus niet stiller bij harde wind, het hele gegeven ‘stillere toestellen’ is een fabeltje vanwege de afhankelijkheid van de herrie van de windkracht.

De geluiden die de toestellen voortbrengen zijn, vooral bij veel wind, buitengewoon irritant en ook heel ‘onmuzikaal’. Fluiten, kermen, brommen, gieren, het lawaai is afschuwelijk en atonaal.

Het ene geluid is nog niet weggestorven of het volgende lawaai is er al weer. Het gaat maar door, uren en uren achtereen dezelfde monotone dreun.

Afwijken van de route
Steeds vaker wijken toestellen af van de voorgeschreven routes: geeft de flighttracking aan dat er ten westen van Amsterdam moet worden uitgevlogen, dan wordt er gewoon een bocht oostelijk en laagvliegend vlak over Amsterdam gemaakt.

‘s Avonds laat tot zeer laat komen zware cargo’s van Martinair over. Dit geeft enorme geluidsoverlast en stress vanwege een onveilig gevoel door een (te) laag overvliegend enorm apparaat dat maar geen hoogte kan maken. Bewoners schrikken hierdoor wakker uit hun diepste slaap. Transavia vliegt met zeer veel lawaai makende oude 737’s als iedereen slaapt.

Het feit dat je niet van te voren weet wanneer en hoe lang de lawaaiterreur zal duren, levert ook enorme stress op. Wordt het vandaag 3 uur lijden, 10 uur of 17 uur? Je weet het niet.

Giftige stoffen
De veiligheid van omwonenden komt in de knel door de enorme drukte op de banen. De effecten van de kerosinedampen, stikstofoxide, zwavel en andere uitgestoten giftige stoffen op de gezondheid van bewoners zijn onduidelijk.

Net als bij mijnwerkers openbaren de gevolgen zich pas jaren later: Kanker, luchtwegproblemen, psychische problemen.

Wil de regering dat al die kinderen die hier wonen werkelijk aandoen? Wat worden de kosten van de geneeskundige behandelingen? Wie dan leeft, die dan zorgt? Wat is de verantwoordelijkheid van bestuurders? Wordt er financieel een reserve aangelegd voor de zekere negatieve gevolgen van de luchtvaart? Après nous le déluge? De volgende regeringen zoeken het maar uit.

Luisteren naar de mensen
Mensen klagen niet snel: nu zij dit wel in grote getalen doen, moet er door bestuurders zoals u worden geluisterd en ook naar worden gehandeld.

De conclusie is dat de rek eruit is. De overlast is nu al te groot. Daar zullen kosten uit voortkomen aangaande verzuim van werk en kosten voor (psychische) gezondheid.

Uit rapporten blijkt dat er helemaal geen sprake is van economische groei door meer vliegverkeer. Economische groei moet ondergeschikt zijn aan het welbevinden van inwoners: zonder gezonde inwoners en een gezond milieu is helemaal geen economische groei mogelijk.

Krimp de enige optie
Er kan dus helemaal geen sprake zijn van groei. Krimp is de enige optie. Ook om de veiligheid te kunnen blijven garanderen van meer dan een miljoen inwoners.

Wij zijn trouwens niet van plan te verhuizen want de overlast is niet ons probleem maar dat van Schiphol. Wij willen substantieel minder vluchten voor schonere lucht en geen compensatie in geld.

Wij geven u dan ook graag een aantal adviezen mee:

2 nieuwe banen of meer in zee aanleggen en zeker geen Tweede Kaagbaan goedkeuren.

Kortere afstanden (Londen, Parijs, Brussel, Luxemburg, Berlijn, Kopenhagen) niet meer door de lucht. Men pakt de trein maar.

Uitbreiding van reizen per trein en dus investeren in betere en frequentere Europese spoorverbindingen in plaats van investeringen in luchtvaart.

Betere controle op de uitvoering van de regels door een regeringscommissie op de door de Luchtverkeersleiding gemaakte beslissingen. Niet achteraf beoordelen maar onmiddellijk en continu met sancties en vervolging bij overtredingen.

Instelling van een onafhankelijke commissie die de overlast meet en niet berekent.

Verbieden vluchten tussen 23.00 en 7.00 uur. Geen compensatie overdag, er kan niets meer bij.

Stoppen met de ‘hubfunctie’, dit geeft scheve en onbedoelde lagere prijsafspraken en Nederland wordt er niet wijzer van omdat de overstappers (32% van het totaal) hier geen cent uitgeven.

Op korte termijn in Europees verband belasting op kerosine invoeren.

Stoppen met de paginagrote advertenties in de dagbladen met valse opgepoetste voorstellingen van vieze hotels en levensbedreigende tropische ziektes, net als bij roken (even slecht voor de gezondheid en even kostbaar bij behandeling in ziekenhuizen).

Kies nu voor een beter milieu en betere leefbaarheid voor meer dan 1.380.872 inwoners (Wikipedia) die rondom Schiphol wonen in plaats van hebberig steeds meer geld binnen te halen dat in de zakken van een zeer kleine groep grootverdieners verdwijnt.

De balans is zoek. Herstel die en weersta de lobby’s van de luchtvaart-opportunisten.

Antwoord op uw vraag “Wat zou u doen in mijn positie” de wedervraag: “Wat zou ú doen in onze positie?”

Stroop uw mouwen op en zorg voor veiligheid en gezondheid van uw medemensen, dat is immers uw taak als bestuurder.”

Bewoners Amstelveen

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 03-09-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Frans

Volledig mee eens! Pak die maffia aan!

Geplaatst door Peter

Topbrief

Geplaatst door Marc

Wat een goede brief zeg!

Geplaatst door anoniem

Bedankt mensen, dit is de waarheid! Mag paginagroot in de kranten.

Geplaatst door Michel

Hoppa! Daar gaan ze weer die amstelveners/amsterdammers....... Pleur je troep maar bij een ander in de voortuin!
Al 30 a 40 jaar hebben wij de vliegellende in onze achtertuin door deze standpunten.
Eerst de Zwanenburgbaan en toen de Polderbaan en als toetje de uitvliegers van de kaagbaan/Aalsmeerbaan die NW vliegen.

Dan willen deze mensen ook nog eens de komende jaren mijn voortuin met hun troep bevuilen!
Dank je wel hoor! Denk toch eens na over de Noordzee en stop met die egoïstische plannetjes!

Geplaatst door Cici Paris

Mevrouw de minister bracht in het diepste geheim....? Waarom dan wel....? Waarschijnlijk bang dat ze gelyncht zou worden door tot het uiterste getergde bewoners.
Wel een terechte brief! Keurige bewoners ook.


Geplaatst door Henk Bartels

Vlieghinder is geen natuurverschijnsel! We veroorzaken het zelf, zoals we ook zelf files creëren. Als wij, bewoners van deze aardbol, niet veranderen, dan zal moeder Aarde wel ingrijpen. De veroorzakers van nu maken dat niet meer mee, wel hun nageslacht.