Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Amstelveen in actie tegen bouwbeperkingen door Schiphol

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 924 
|
 Dichtbij.nl 
hv_geluidshinder_2336.jpeg

AMSTELVEEN - Amstelveen gaat desnoods naar de rechter om van de wettelijke beperkingen af te komen die de gemeente ondervindt vanwege de ligging nabij Schiphol. Dat maakte het college onlangs duidelijk in antwoord op vragen bij behandeling van de Kadernota.

Amstelveen ondervindt net als andere gemeenten in de regio bij uitvoering van plannen ernstige hinder van het Luchthavenindelingsbesluit (LIB). Wethouder Veeningen: 'We lopen tegen een groot probleem aan, onder meer op gebied van onderwijshuisvesting. De leerlingenprognoses stijgen, maar we kunnen bijna nergens een schoolgebouw neerzetten. Op de plekken die wel open zijn, mogen we geen geluidsgevoelige bestemmingen zoals scholen bouwen.'

Ook op bedrijventerrein Kronenburg speelt dit probleem. 'We kampen daar met veel leegstand van kantoren, maar het enige dat we daar nog mogen bouwen zijn nog meer kantoren of een bedrijventerrein waar we ook al voldoende van hebben. Er is interesse van een Indiase universiteit om een campus naast Uilenstede te realiseren maar de overheid houdt dat tegen vanwege het LIB.'

Ook op gebied van woningbouw loopt de gemeente tegen de beperkingen aan. Daardoor kan de gemeente nog maar 1.800 woningen bijbouwen in de komende jaren.

Burgemeester Mirjam van 't Veld onderstreepte de woorden van Veeningen: 'Het LIB ligt ons zwaar op de maag. Maar we kunnen dit niet laten gebeuren. We geven niet op.'

In de kadernota is 1,5 ton gereserveerd voor aanpak van dit probleem. In antwoord op vragen van diverse partijen gaf wethouder Veeningen aan dat dit geld onder meer bestemd is voor inzet van gemeentepersoneel, het voeren van juridische procedures en lobbywerk in Den Haag.

Bekijk bericht op "Dichtbij.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

AFSLANKEN EN ONTVLECHTEN LIJKT DE BESTE REMEDIE?

Zowel het noodlijdende Air France/klm (tekort ca. 4,5 milljard!) als de luchthaven Schiphol lijken in feite gebaat bij een kwaliteitsgerichte afslanking.
In de samenleving begint langzaam door te dringen dat de jarenlang nagestreefde grootschaligheid tal van negatieve effecten met zich meebrengt. De Schiphol Group en de congsi NS/Prorail zijn in feite exploitatiemaatschappijen geworden die met veel belastinggeld het MKB van de markt drukken. Het gevaarlijkst is de verstrengeling van deze exploitatiemaatschappijen met gemeentelijke en provinciale overheden met alle desastreuze gevolgen van dien.

Afslanken, terug naar de kerntaak, ontvlechting en ontbinding van de ( door de CvdK in Flevoland gerunde!) Vereniging EU Deltametropool zou bij kunnen dragen aan een nieuwe ontwikkeling die door zo velen wordt gewenst.