Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Ambtenaar en politici met trein

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1073 
|
 De Telegraaf - 07-08-2018 
hs.png

Door Mike Muller

D66 wil dat gemeente goede voorbeeld geeft

Amsterdam - Ambtenaren en bestuurders van de gemeente Amsterdam moeten voortaan de trein in plaats van het vliegtuig pakken als zij de stad vertegenwoordigen in omliggende landen. D66-raadsleden Jan-Bert Vroege en Paul Guldemond vinden dat politici en het ambtenarenapparaat 'het goede voorbeeld moeten geven'.

Het stadsbestuur dat dit jaar is aangetreden heeft 'duurzaamheid' hoog in het vaandel en heeft in het coalitieakkoord opgenomen dat het aantal vakantievluchten „wordt verminderd". Ook gaan de bestuurders van de vier partijen zich 'ervoor inzetten' dat korte afstandsvluchten zoveel mogelijk worden vervangen door treinverkeer.

Ook de gemeente reist veel en kan hier haar steentje aan bijdragen: ambtenaren, bestuurders en politici vertegenwoordigen Amsterdam in het buitenland. Hoe vaak dat gebeurt, wordt niet in een openbaar register bijgehouden. „D66 verwacht van de gemeente dat zij het goede voorbeeld geven bij al onze ambities", stellen Vroege en Guldemond.

De D66'ers wijzen naar onderzoek van Greenpeace, waaruit blijkt dat het, gemeten van centrum tot centrum, naar steden als Brussel en Parijs sneller reizen is met de trein. Naar Düsseldorf en Londen is het vliegtuig iets sneller, maar dat scheelt niet veel.

De democraten zijn van mening dat de bestuurders en de ambtenaren van de gemeente Amsterdam „het goede voorbeeld moeten geven als het gaat om duurzaam vervoer." Zij vragen het stadsbestuur daarom om beleid te maken voor duurzame vervoersmiddelen, mits dat niet leidt tot een significant langere reistijd.

D66-raadslid Paul Guldemond is benieuwd of het stadsbestuur bereid is deze korte reizen voortaan met de trein te doen. „De gemeente Amsterdam is een grote organisatie. Een keuze voor de trein, indien dit geen grote vertraging oplevert qua tijd, draagt dan bij aan de vermindering van de uitstoot van CO2."

De coalitiepartijen willen ook dat Schiphol wordt ontwikkeld tot een internationaal treinstation. Dat moet onder andere gebeuren door de Noord/Zuidlijn door te trekken. Door het goede voorbeeld te geven krijgt deze ambitie 'een duw in de rug'.

Raadslid Vroege: „Voor korte afstanden, tot bijvoorbeeld 600 kilometer, is de trein een duurzaam alternatief op vliegen. Laten we daarom goed onderzoeken hoe vaak er nu door politici en ambtenaren het vliegtuig wordt gepakt en waar de kansen liggen voor de gemeente om de manier van reizen te vergroenen."


Reacties op dit bericht

Geplaatst door M uit U

Pffff, moeten ze dat onderzoeken? Zo'n grote organisatie heeft toch wel ergens een afdeling die dienstreizen afwikkelt of op zijn minst de bonnetjes registreert? Gewoon een reglement opstellen waarin staat dat voor bepaalde reizen alleen treintickets worden vergoed. Klaar.

Overigens zijn het de grote steden die per se aansluitingen willen op prestigieuze treinverbindingen. Beetje hypocriet om dan naar Parijs te vliegen terwijl de Thalys bijna voor de deur van het stadhuis stopt.