Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Ambities Maastricht Airport botsen met geluidsgrens

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 627 
|
 1limburg.nl - 26-10-2018 
Niet_instappen.JPG

Door Lex van MoorselGeplaatst

Maastricht Aachen Airport zal zijn ambities moeten temperen als de geluidsbelasting voor de omgeving op het huidige peil blijft.
Dat zegt directeur Jos Roeven van de luchthaven.

Maximum bijna bereikt
Het vliegveld bij Beek is gebonden aan een jaarlijkse hoeveelheid geluidsbelasting. Daarvan is op dit moment ongeveer 70 procent gebruikt, met nog twee maanden te gaan in 2018.

Groeiplannen
In een overleg met omwonenden van het vliegveld kwam de vraag of de groeiplannen van de luchthaven wel kunnen doorgaan als nu al bijna het maximum is bereikt. Roeven antwoordde daarop dat er niets aan dat maximum zal veranderen en dat dus de ambities moeten worden bijgesteld.

Lees ook hier: Overleg vliegveld onrustig, bijeenkomst geschorst

Plafond in zicht
Directeur Jos Roeven ziet dus al het plafond: "Misschien dat er wat vakantievluchten betreft er nog een beetje bij komt. Op dit moment zijn we niet hard aan de weg aan het timmeren voor vracht, eigenlijk vinden we het prima zo."

Luister ook hier: Maastricht Airport bijna aan grens jaarlijkse hoeveelheid geluidsbelasting

Bekijk bericht op "1limburg.nl - 26-10-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Het zou voor het eerst zijn dat een gestelde grens wordt gehandhaafd, zie: 'Liegen en Bedriegen', gericht op het Schiphol-tuig:

Truc 8 – Grenswaarden?
Stel bij de informatie dat er duidelijke grenzen zijn aan de groei, maar maak deze zo ruim dat ze een verwacht groeipercentage (zo’n 5% per jaar) gemakkelijk aankunnen, en stel deze tijdig bij met economische motieven (werkgelegenheid) voordat ze knellend gaan worden.

Een grenswaarde is immers niet bedoeld om echt beperkend te werken, maar om zogenaamd goede intentie weer te geven.

Voorbeelden zijn:
• Maximaal 44 M passagiers en 3 M ton vracht, vervangen door Totaal Volume van de Geluid-belasting (TVG) in 2003, overigens berekend a.d.h.v. een virtuele luchthaven met één start- en landingsbaan.
• Aantal vliegtuigbewegingen (maximaal 500000 vtb’s (510000?), liefst binnenkort naar 600000 op Schiphol, of 10000 voor Lelystad, wat daarna snel kan oplopen tot 45000).
• Aantal woningen met ernstig gehinderden binnen de 35 Ke-contour of ‘gelijkwaardige’ 58 db(A) Lden-contour (eerst 10000 binnen 35 Ke, later in 2013 verhoogd tot 12300 binnen de 58 db(A) Lden-contour).
• Aantal nachtvluchten: ‘beloofde’ grens van 29000, nu opgerekt naar 32000, maar dit kan worden verkocht als een vermindering!
• Vervanging van zgn. ‘handhavingspunten’ (slechts 35 in totaal, wat natuurlijk volstrekt onvoldoende was voor een goede handhaving) door het systeem van ‘salderen’ (toelaten van plaatselijke overschrijding, als elders minder hinder werd berekend) en daarna door ‘vliegen volgens afspraak’ (VVA), waarbij elke wettelijke bescherming gewoon werd weggehaald. Deze truc van Alders werd als volgt verdedigd: ‘In het nieuwe stelsel wordt de verdeling van de geluidbelasting over de omgeving niet meer gereguleerd via grenswaarden in handhavings-punten, maar via regels voor strikt geluidpreferent baangebruik’. Zo waren we mooi van die handhavingspunten af, en men stonk er gewoon in!